شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

عامل اصلی مرگ در جهان/ این خوراکی ها را کمتر بخورید

کدخبر: 420251
اقتصاد نیوز : عوامل متعددی در ایجاد بیماری‌های مزمن، مانند برخی از انوع سرطان‌ها نقش دارند. ارتباط بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان بسیار پیچیده است. اما برخی از خوراکی‌ها و الگوهای رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در حال حاضر اصلی‌ترین عامل مرگ در تمام دنیا سرطان است و به همین دلیل پیشگیری از این بیماری مهلک در اولویت‌ها قرار گرفته است. اگرچه عوامل بسیاری در افزایش خطر ابتلا به سرطان موثر هستند، بررسی‌ها نشان داده است عوامل زیست‌محیطی مانند انتخاب نوع رژیم غذایی هم اثرگذارست. در واقع رژیم غذایی و نوع سبک زندگی دو عاملی هستند که از ژنتیک قوی‌تر عمل می‌کنند. بنابراین با کنترل مواد خوراکی زیر و اتخاذ سبک زندگی سالم از ابتلا به انواع سرطان‌ها خود را دور نگهدارید.

گوشت قرمز فرآوری‌شده

دانشمندان بین مصرف گوشت فرآوری‌شده و انواع سرطان‌های خاص ارتباطی قوی پیدا کرده‌اند. در بررسی‌ها مشخص شده که گوشت قرمز فرآوری‌شده سرطان‌زاست و گوشت قرمز فرآوری‌نشده «احتمالا» سرطان‌زاست. مصرف گوشت قرمز فرآوری‌شده حدود ۶۰ تا ۱۵۰ گرم در روز سرطان روده بزرگ را تا ۲۰درصد افزایش می‌دهد. همچنین رژیم غذایی مملو از گوشت قرمز ابتلا به سرطان‌های دیگر مثل سرطان معده و پستان را هم افزایش می‌دهد.

ترکیبات پیچیده‌ای که هنگام پخت گوشت در دمای بالا ایجاد می‌شود به سلول‌های بدن صدمه می‌زنند که این آسیب مقدمه ایجاد سلول‌های سرطانی است.

 

از نوشابه‌ تا پیتزا؛ این خوراکی‌ها را کمتر بخورید، سرطان‌زاست

مواد خوراکی فرا-‌فرآوری‌شده

خوراکی‌های فرا-فرآوری‌شده، مانند پروتئین‌های جداسازی‌شده، روغن‌های هیدروژنه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، بهبوددهنده‌های طعم غذا، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و غلیظ‌کننده‌ها مملو از موادی هستند که بر اثر فرآوری صنعتی حاصل شده‌اند و سرطان‌زا هستند.

از دیگر خوراکی‌های فرا-فرآوری‌شده می‌توان به غذاهای حاضری، نوشابه‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا، غلات صبحانه، پیتزاها و انواع شکلات‌ها اشاره کرد. این نوع خوراکی‌ها و البته رژیم غذایی غربی خطر ابتلا به سرطان را تا حد معناداری بالا می‌برند.

مواد خوراکی فرا-فرآوری‌شده سرشار از چربی‌های اشباع‌شده، شکرافزوده و نمک هستند اما مواد غذایی مناسب بدن مانند فیبر، ویتامین و مواد معدنی در خود کم دارند.

مصرف مواد غذایی فرا-فرآوری‌شده علاوه‌بر سرطان، فرد را به بیماری‌های مزمن دیگر مانند دیابت نوع۲ و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌کند و او را در خطر مرگ زودهنگام قرار می‌دهد.

رژیم‌های غذایی پرنمک

رژیم‌های غذایی پرنمک هم خطر ابتلا به برخی از سرطان‌های خاص مانند سرطان معده را افزایش می‌دهند. در واقع بنابر بررسی‌های دانشمندان دریافت نمک زیاد خطر نوعی عفونت ناشی از باکتری هلیکوبکتر پیلوری (اچ. پیلوری) را افزایش می‌دهد و این عفونت احتمال سرطان معده را بالا می‌برد.

از دیگر مواد خوراکی سرطان‌زا می‌توان به نوشیدنی‌هایی اشاره کرد که مردم آنها را داغ می‌نوشند که خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند. خوراکی‌های با شاخص گلیسمی بالا و حاوی شکر افزوده و کربوهیدرات تصفیه شده، مانند برنج و نان سفید هم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

با مصرف مواد خوراکی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی انوع فیبر، آنتی‌اکسیدان و ترکیب‌های ضدالتهاب است و مواد غذایی فرا-فرآوری‌شده و همچنین گوشت قرمز کم دارد، از خطر ابتلا به سرطان تا حد معناداری بکاهید.