شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تخم مرغ#بازار مرغ#قیمت#کاهش قیمت

کاهش قیمت تخم مرغ / بازار مرغ در آستانه بحران

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از کاهش قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان معادل شانه ای ۳۰ هزار تومان است‌.

اصناف کاهش قیمت تخم مرغ / بازار مرغ در آستانه بحران

وی افزود: با توجه به کشتار گله های بالای ۹۰ هفته ناشی از عدم تخصیص نهاده، افت جوجه ریزی در ماه های قبل و به طور کلی بی برنامگی مسئولان برای مدت زمان حدود ۶ ماه با کمبود نسبی در بازار روبرو هستیم که اگر سازمان حمایت دخالت نکند، نوسان خاصی در بازار رخ نمی دهد.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۸ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم پیگیری های مکرر، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار توجهی به این موضوع ندارند، در حالیکه با وجود افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت مصوب هر کیلو ذرت و کنجاله، ۳۱ درصدی هزینه حمل و سایر مولفه های تولید، قیمت مصوب از آذر سال گذشته تغییری نداشته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: علی رغم کاهش تولید ناشی از افت جوجه ریزی ماه‌های قبل، اما میزان تولید جوابگوی نیاز داخل است که با این وجود مشکلی در تامین تولید تخم مرغ نداریم.

نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف ۱۱ کیلو تخم مرغ به ازای هر نفر، تولید به ۹۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: برنامه ریزی نادرست دولت از دی ماه منجر به کاهش جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه شد که این امر تا حدودی تولید را تحت تاثیر قرار داده است؛ چرا که حداقل در هر ماه ۴.۵ میلیون قطعه باید جوجه ریزی انجام‌ می‌شد که طی چند ماه اخیر حداکثر ۳ تا ۳.۵ میلیون قطعه بوده که با این وجود روزانه ۴۰۰ تن تولید کمتر شده است.

وی در پایان‌ تصریح کرد: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و ارسال مرغ بالای ۹۰ هفته به کشتارگاه ناشی از عدم‌تخصیص نهاده، تولید تا حدودی کاهش یافته است.

علی رغم گذشت ۲ ماه و نیم از افزایش نرخ مصوب مرغ، خبری از عرضه با نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان نیست، درحالیکه مسئولان ستاد تنظیم بازار عرضه با نرخ بالاتر را گرانفروشی می دانند، اما تولیدکنندگان اذعان می کنند که هر چه سریع تر قیمت مصوب باید اصلاح شود، در غیر این صورت بازار مرغ دچار بحران می شود که این ماجرا برای بازار تخم مرغ هم صادق است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان