شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#فیفا#عراق

سیدبندی فیفا تغییر کرد/ بهترین و بدترین قرعه برای ایران/ گروهی که دوست داریم

در رنکینگ قبلی حتما باید با یکی از ۲ تیم عراق و عربستان همگروه می‌شدیم ولی حالا این احتمال هست که از شر هر دوی آنها راحت شویم؛ البته شاید هم با هر دو همگروه شدیم!

سیدبندی فیفا تغییر کرد/ بهترین و بدترین قرعه برای ایران/ گروهی که دوست داریم

خبرورزشی - فیفا روز گذشته تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های آسیایی را برای سیدبندی آنها در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۲ اعلام کرد. تاکنون ۲ مرحله از ۳ مرحله مقدماتی در قاره آسیا به پایان رسیده و ۱۲ تیم به مرحله سوم و پایانی این مسابقات رسیده‌اند. این ۱۲ تیم در سیدهای اول تا ششم قرار گرفته‌اند تا از هر گلدان یک تیم در گروه A و یک تیم در گروه B قرار بگیرد. پیش‌تر اعلام شده بود که این سیدبندی براساس رنکینگی که روز ۲۸خرداد اعلام می‌شود انجام خواهد شد. دیروز این رنکینگ مشخص شد و تنها تفاوتش با رنکینگ قبلی این بود که جای امارات و عراق تغییر کرد. یعنی به‌جای اینکه عربستان و عراق در گلدان ۳ قرار بگیرند، عربستان و امارات در این گلدان قرار گرفتند و عراق به همراه چین به گلدان چهارم رفت. بنابراین در قرعه‌کشی این مرحله که روز سوم تیرماه انجام می‌شود، سیدهای اول تا ششم آسیا به این ترتیب خواهند بود:

سید اول: ژاپن - ایران
سید دوم: کره ‎جنوبی - استرالیا
سید سوم: عربستان - امارات
سید چهارم: عراق- چین
سید پنجم: سوریه - عمان
سید ششم: ویتنام- لبنان

اما با این سیدبندی به عقیده شما بهترین قرعه ممکن برای ایران چیست؟ با نگاهی به سابقه رویارویی ایران با کشورهای مختلف و نتایجی که مقابل این تیم‌ها به‌دست آمده است و همچنین بعد مسافت و بحث رفت و برگشت به این کشورها، شاید بتوان گمانه‌هایی را در باب بهترین قرعه ممکن برای ایران مطرح کرد.

کره‌جنوبی یا استرالیا؟

در ۳ دوره اخیر همیشه با کره‌جنوبی همگروه بوده‌ایم که ۲دوره بالاتر از این تیم صعود کرده‌ایم و حتی در سال۲۰۱۰ که آنها به‌جای ما صعود کردند، باز هم مقابل این تیم شکست نخوردیم. اما با استرالیا هرگز در دور مقدماتی همگروه نبوده‌ایم و آخرین مصاف‌مان با این تیم همان حماسه معروف ملبورن در سال۱۹۹۷ است. استرالیا یکی از ۲تیمی است که مرحله قبلی را با صددرصد امتیاز تمام کرد. شرایط سخت یک سفر طولانی به این کشور هم از دلایلی است که باعث می‌شود کره‌جنوبی را به کشور کانگوروها ترجیح بدهیم. ما بعد از جام‌ملت‌های۲۰۱۱ دیگر به کره نباخته‌ایم و حاصل ۶بازی اخیرمان با این تیم ۴برد و ۲مساوی است. پس قاعدتا کره‌جنوبی را به استرالیا ترجیح می‌دهیم؛ مگر اینکه از بازی‌های تکراری با این تیم خسته شده و به‌دنبال هیجان جدیدی باشیم.

عربستان یا امارات؟

هیچ عقل سلیمی عربستان را به امارات ترجیح نمی‌دهد. از قدرت فوتبالی عربستان نسبت به امارات که بگذریم، با وضعیتی که بین ۲ کشور ایران و عربستان حاکم است و شرایط میزبانی و حساسیت‌های بازی با این تیم، در مقایسه بین عربستان و هر کشور دیگری انتخاب ما قطعا عربستان نیست. بهتر است سعودی‌ها را به‌خودشان واگذار کنیم و به امارات بچسبیم که در تاریخ فوتبالش هرگز در یک بازی رسمی ایران را نبرده و در ۳مسابقه اخیرش مقابل ما بدون اینکه هیچ گلی بزند ۳بار شکست خورده است.

عراق یا چین؟

عراق را همین چند روز قبل بردیم و طلسم ۱۱ساله‌اش را شکستیم. چین اما همیشه یکی از رام‌ترین و بهترین حریفان ما در آسیا بوده است. آخرین بار که چین در یک بازی رسمی ایران را برد سال۱۹۹۴ در بازی‌های آسیایی هیروشیما بود و سرمربی آن روزِ ایران ۳سال است در قید حیات نیست. تنها حُسنی که عراق نسبت به چین دارد نزدیک بودن مسافت است که آن هم به‌خاطر شرایط سیاسی و جنگ و... معلوم نیست اساسا با عراق باید در کدام کشور بازی کرد.

سوریه یا عمان؟

معمولا مشکل خاصی با سوریه نداریم. البته سوریه امسال شگفتی‌ساز شد و در مرحله قبلی ۷بازی از ۸بازی‌اش را برد. اما تیمی که در ۲بازی دوستانه اخیرش ۸گل از ایران خورده و فقط یک‌بار - آن هم نیم قرن پیش- ما را برده قاعدتا حریف خطرناکی به‌حساب نمی‌آید. عمان هم اسم ترسناکی ندارد اما سرمربی‌اش برانکو ایوانکوویچ است که شاید شناخت کاملش از بازیکنان ما به‌کار عمانی‌ها بیاید. پس شاید بهتر است سوریه را ترجیح بدهیم.

ویتنام یا لبنان؟

یعنی بین ضعیف‌ترین تیم‌ها هم باید حریف مناسب انتخاب کنیم؟! برای تیمی که در سیداول قرار دارد، قاعدتا فاصله با تیم‌های سید۶ آن‌قدر زیاد است که فرقی نمی‌کند کدام‌شان انتخاب شوند. فقط شاید برای اینکه تا جنوب شرقی آسیا سفر نکنیم لبنان را ترجیح بدهیم تا همین جا در خاورمیانه کلک کار را بکنیم.