شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

خرداد، سکوی پرتاب شاخص/ آیا رشدهای طلایی به بورس بازمی‌گردد؟

خرداد، سکوی پرتاب شاخص/ آیا رشدهای طلایی به بورس بازمی‌گردد؟

بازدهی بورس در خردادماه علیرغم ثبت ارقام منفی در دو ماهه ابتدای سال جاری، به دو درصد رسید و بسیاری از روزهای این ماه، شاخص سبزپوش بود؛ حالا هم کم‌کم پول‌های کارگزاری‌ها از پارک خارج می‌شوند.

آمار رسمی منتشر شده از سوی بازار سرمایه حکایت از آن دارد که علیرغم اینکه بازدهی بازار سرمایه در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ منفی بوده اما در خردادماه مثبت ۲ درصد بوده است.

بعد از صعودهای تاریخی شاخص در ماههای ابتدایی سال گذشته، حدفاصل مرداد تا مهر و آبان همان سال که بدترین ماه‌ها برای بورس رقم خورد، روند منفی همچنان ادامه یافت و تنها در بهمن و اسفندماه سال گذشته به ترتیب ۵ درصد و ۶ درصد بازدهی مثبت برای بازار به ثبت رسید؛ اما روند مثبت بازار با شروع سال جدید ادامه نیافت و بازدهی منفی ۷ درصدی در فروردین ماه و منفی ۴ درصدی در اردیبهشت ماه امیدها برای بازگشت بازار سهام به مدار صعودی را از بین برد.

این ارقام، حکایت از آن دارند که در فاصله ۱۴ ماهه گذشته (از اردیبهشت ماه ۹۹ تا خردادماه ۱۴۰۰)، هفت ماه از این دوره شاخص مثبت و هفت ماه دیگر منفی بوده است؛ به نحوی که در اردیبهشت، خرداد و تیرماه، آذر، بهمن و اسفند ۹۹ و خرداد ۱۴۰۰ بازدهی مثبت و در ماههای مرداد، شهریور، مهر، آبان، دی ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ بازدهی منفی بوده است.

اکنون اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه روند رو به رشد شاخص در خرداد ۱۴۰۰ را متفاوت از ماههای گذشته می‌دانند و بر این باورند که روند صعودی در بازار آغاز شده و اعتمادها به بازار سرمایه در حال بازگشت است؛ به نحوی که برخی از صندوق‌های بورسی شروع به خرید سهام بنیادین کرده‌اند که این خود نشانه خوبی برای بازار به شمار می‌رود.

در عین حال، برخی دیگر از فعالان بورسی بر این باورند که سهام بسیاری از شرکتها همچنان ارزشمند است و علیرغم اینکه ممکن است نسبت به سال گذشته با افت قیمت مواجه شده باشند، اما همچنان این سهام ارزشمند بوده و قابلیت این را دارند که به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور مدنظر سهامداران قرار گیرند. البته آنها بر این باورند که سهامداران باید بازار سرمایه را بازاری برای سرمایه گذاری بلندمدت و میان مدت ببینند و انتظار سودآوری لحظه‌ای از آن نداشته باشند.

وحید کشمیری پور، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با مهر می‌گوید: تصور من بر این است که حتی در قیمت سهام کوچک هم به نرخ‌های ارزنده‌ای رسیده‌ایم و در حال رسیدن به قیمتهای جذاب هستیم؛ اگرچه اکنون، بازار به سمت فاز انتظار رفته و خریداران منتظر هستند که رئیس جمهور انتخاب شده و سیاست‌های وی را در حوزه بازار سرمایه بدانند و بعد از آن وارد فاز سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری شوند.

کشمیری پور ادامه داد: به لحاظ تحلیلی، شاخص توانایی رفتن پایین‌تر از این محدوده را ندارد و این امر باعث می‌شود سهامداران این اطمینان خاطر را داشته باشند که بتوانند دوباره وارد بازار شده و تحرکات جدیدی را در شاخص رقم بزنند.

وی افزود: بازار سرمایه همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب است و بسیاری از سهام ارزش بسیار بالایی دارند که این امر می‌تواند زمینه را برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن فراهم کند؛ اگرچه باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که این بازار به طور قطع ریسک‌های خاص خود را هم دارد.∎​