شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#مسکو#وزارت خارجه#سال جاری#تاریخ

وزارت خارجه روسیه:

مسکو در ماه دسامبر رسما از پیمان آسمان های باز خارج خواهد شد

مسکو در ماه دسامبر رسما از پیمان آسمان های باز خارج خواهد شد

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از خروج کامل این کشور از پیمان آسمان‌های باز با آمریکا و دیگر کشورهای عضو این پیمان، در تاریخ ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از خروج کامل این کشور از پیمان آسمان‌های باز با آمریکا و دیگر کشورهای عضو این پیمان، در تاریخ ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه در این خصوص آمده است: روسیه شش ماه پس از ارسال اخطار رسمی به تمامی کشورهای عضو (پیمان آسمان‌های باز)، این تصمیم را به آنها اعلام کرده است. بنابراین، این موضوع در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام همچنین در خصوص خروج همزمان از گروه کشورهای عضو که تحت این پیمان شکل گرفته بود صدق کرده و مشمول کشور ما و بلاروس خواهد شد. این موضوع به اطلاع تمامی کشورهای عضو و مستقل، شرکای بلاروسی ما در خصوص خروج (روسیه) از گروه (کشورهای عضو پیمان آسمان‌های باز) رسیده است.

لازم به ذکر است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، در تاریخ ۱۷ خرداد ماه، قانون خروج این کشور از معاهده آسمان‌های باز را امضا کرد.

دولت روسیه اعلام کرد که این اقدام مسکو واکنشی است به پیش‌دستی آمریکا برای خروج از این پیمان و سماجت برای عدم بازگشت به آن.

در مواجهه با این سماجت، وزارت خارجه روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد که خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی صورت گرفته و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل کرده تا آنجا که دیگر نمی‌توان از آن به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضا بهره برد.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضا کننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی نگران‌کننده بوده است.