شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#پایتخت
در گزارش اقتصادنیوز بررسی شد

واکنش بازار سهام پایتخت به تغییر دولت چه خواهد بود؟

کدخبر: 420010
اقتصادنیوز: با مشخص شدن نام رئیس جمهور بعدی اندکی از ریسک‌های سیاسی بورس کاسته خواهد شد و با تغییر دولت انتظارات فعالان بازار تغییر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 4 هزار و 177 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 147 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت شدید 10 هزار و 161 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

کاهش بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 2 هزار و 458 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 147 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 4 هزار و 177 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.36 درصد شود که نسبت به بازدهی مثبت 0.28 درصدی هفته پیش نزول داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن 6 روز نزولی پیاپی را ثبت کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 161 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 370 هزار و 746 واحد رسید و بازدهی منفی 2.7 درصدی را ثبت کرد.

سطح 370 هزار واحد پائین‌ترین رقم شاخص هم وزن در 143 روز کاری گذشته از 26 آبان سال گذشته به این سو است.

بورس

پیش بینی بورس هفته

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه طی روزهای آینده از چهره رئیس جمهور بعدی رونمایی خواهد شد و فعالان بازار سرمایه نیز تا حد زیادی در خواهند یافت که رویکردها و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم چه سمت و سویی خواهد داشت. با مشخص شدن نام رئیس جمهور بعدی اندکی از ریسک‌های سیاسی بازار کاسته خواهد شد و معامله‌گرانی که تصمیمات خود درباره خرید و فروش سهام را به پس از برگزاری انتخابات موکول کرده بودند دست به معامله خواهند زد. لذا به نظر می‌رسد بر خلاف هفته گذشته، ارزش و حجم معاملات در هفته پیش رو افزایش یابد. در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 573 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 264 میلیاردی هفته پیشین، افت 16 درصدی داشته است. 

علاوه بر این در هفته اخیر میزان خروج پول حقیقی از بورس نیز افزایش یافت. در روز چهار‌شنبه برای هفتمین روز کاری متوالی شاهد خروج نقدینگی حقیقی از بازار بودیم و بالاترین رقم هفته نیز در این روز ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 694 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 338 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 76 درصدی داشته است. اما با تغییر دولت و با توجه به وعده کاندیداهای چهارگانه انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس به نظر می‌رسد اندکی انتظارات سهام داران و فعالان بازار مثبت شود. از سوی دیگر میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 234 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 50 میلیارد تومان بیشتر بود که رشد 27 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین ارزش صف‌های فروش نیز نزول 15 درصدی داشته است. در روز چهارشنبه رقم مازاد عرضه بازار به هزار و 321 میلیارد تومان سقوط کرد که کمترین رقم در 55 روز کاری گذشته از 8 فروردین تا به امروز است. بنابراین روندهای درونی بورس پایتخت نشان می‌دهد که بازار این پتانسیل را دارد که با بهبود انتظارات –متاثر از تغییر دولت- روند صعودی به خود بگیرد.