شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

سیاست تهییج ملی گرایی در ترکیه و ارتباط آن با حمله مسلحانه به یک حزب


سیاست تهییج ملی گرایی در ترکیه و ارتباط آن با حمله مسلحانه به یک حزب

در حمله مسلحانه فردی به دفتر حزب دموکراتیک خلق‌ها در ازمیر، یکی از اعضای این دفتر به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیروز حمله به ساختمانی در ازمیر، تنها در چند دقیقه، در صدر اخبار و موضوعات داغ ترکیه قرار گرفت. در جریان این حمله، فردی با یک طپانچه در حمله به دفتر حزب دموکراتیک خلق ها در ازمیر، انگشت بر ماشه گذاشت و نخستین فرد این ساختمان که در  برابر او قرار گرفت،  به ضرب گلوله کشته شد.

مقتول، دختر جوانی به نام دنیز پویراز 20 ساله بود که در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داد. او به صورت موقت و چندروزه، به جای مادر بیمارش به عنوان آبدارچی در دفتر ساختمان حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) مشغول فعالیت بود.

کشور ترکیه ,

اغلب روزنامه های ترکیه، امروز در عکس و تیتر صفحه نخست به این موضوع پرداختند و از این حمله به عنوان اقدام خرابکارانه و تحریک گرانه، یاد کردند.  

همزمانی حمله مزبور با تلاش دادستان کل دادگاه جمهوری ترکیه برای تعطیل کردن حزب دموکراتیک خلق ها به اتهام تبعیت از ترور، توجه همگان را به سوی خود جلب کرد.

نمایش عکس مقتول در واتساپ

شبکه های تلویزیونی ترکیه، در مورد این حمله گزارش زنده پخش کردند و یکی از نکات مهم و جالب توجه، این بود که قاتل، در ساختمان مزبور بنزین ریخته و می خواست ساختمان را به آتش بکشد و پس از شلیک به دنیز پویراز، در کمال خونسردی، عکس مقتول را در یک گروه واتساپی منتشر کرده و به اقدام خود افتخار کرد.

هویت مهاجم، از حلب تا ازمیر

 اونور گنج ار، نام مهاجمی است که دیروز در ساختمان ه.د.پ، موجب قتل یک دختر جوان شد و عکس مقتول را با افتخار منتشر کرد.  

کشور ترکیه ,

اونور گنج ار در اینستاگرام و دیگر مجراهای فضای مجازی، ده ها عکس و ویدیوی خود را منتشر کرده که در حال تمرین تیراندازی است.

قاتل در یکی از عکس های خود، یک تفنگ انفرادی مخصوص نیروهای کماندویی ترکیه را در دست دارد که ساخت و تولید ملی خود ترکیه است. او عکسی از خودش را منتشر کرده و زیر آن نوشته است، یادگار سوریه. در عکس دیگری نیز، با اُورکت نظامی، عکسی با ژست گرگ یعنی ژست ملی گرایان نژادپرست ترکیه منتشر کرده و زیر آن نوشته است: یادگار حلب.

کشور ترکیه ,

عکس های مزبور نشان می دهد که مهاجم، قبلاً به عنوان شبه نظامی حامی ترکمان های مخالف اسد، در جمع نظامیان و مخالفین مورد حمایت ترکیه، در سوریه ماموریت داشته است.

استاندار ازمیر، در بیاینه ای اعلام کرده که او یک کارمند سابق وزارت بهداشت است و ارتباطی با دولت ندارد. اما فیلم ها و عکس های او نشان می دهد که بارها در فضاهای رسمی مورد استفاده پلیس و ژاندارمری، تمرین تیراندازی کرده است.

مهاجم، در نخستین دقایق پس از دستگیری گفته است: «جایی که من به آنجا حمله کردم، دفتر یک حزب سیاسی نبود. قرارگاه پ.ک.ک بود و من از پ.ک.ک متنفرم و حمله من به این ساختمان، در واقع حمله به پ.ک.ک است و هیچ آمر و همدست دیگری ندارم».

دولت چه می گوید؟

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه در این مورد گفت: «لعنت و نفرت خود را نثار این حمله جنایت آمیز می کنم که علیه ساختمان ه.د.پ در ازمیر صورت گرفت. این اقدامات خرابکارانه، به دنبال ایجاد تاریکی در کشور و ایجاد ناامنی و بی اعتمادی است. قوه قضائیه ما، اجازه نمی ­دهد عاملین این جنایت بی­ مجازات بمانند. تمام ابعاد آن را روشن خواهیم کرد».

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز از نخستین مقاماتی بود که جنایت مزبور را محکوم و با خانواده مقتول، ابراز همدردی کرد. اما خود اردوغان و حلقه نخست یاران او، در این مورد سکوت کردند.

سلیمان سویلو وزیر کشور که قاعدتاً مسئول امنیت داخلی است، هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد و افرادی نظیر ابراهیم کالن و فخرالدین آلتون نیز بی اعتنا از کنار این موضوع گذشتند.

واکنش سیاست مداران ترکیه

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی در مورد حمله به ساختمان ه.د.پ در ازمیر نوشت: «حمله به ساختمان ه.د.پ در ازمیر را محکوم و برای دنیز پویراز که در این حمله جان خود را از دست داد، رحمت الهی طلب می­ کنم. مبارزه با خشونت و تامین امنیت احزاب و فعالان سیاسی، وظیفه دولت است».

کشور ترکیه ,

همچون مرال آکشنر رهبر حزب خوب، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، محرم اینجه رهبر جنبش مملکت، تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب سعادت، از دیگر سیاستمدارانی بودند که با ه.د.پ همدردی کرده و حمله مزبور را قاطعانه محکوم کردند.

باغچلی چه می گوید؟

دولت باغچلی مهم ترین جریان سیاسی راست افراطی ترکیه یعنی حزب حرکت ملی را رهبری می کند. او تجسم ملی گرایی قومی و نژادی ترک است و در سه دهه اخیر، همواره یکی از اثرگذارترین چهره های سیاسی ترکیه بوده است. اما مشی و رویکرد ملی گرایانه باغچلی و سخنرانی های آتشین او، موجب آن شده، هر جا که قتل و حمله ای با شائبه عواطف ملی گرایی صورت بگیرد، انگشت اتهام به سوی حزب او دراز می شود.

به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که خود باغچلی، همواره به عنوان یکی از مهم ترین چهره های امنیتی و دولت به شمار می آید.

مصطفی دستیجی رهبر یکی دیگر از احزاب راست افراطی ملی گرا یعنی حزب وحدت بزرگ نیز در مورد حمله به ساختمان ه.د.پ، سکوت کرد.

ارتباط قتل با نقشه های جو بایدن

دوغو پرینچک رهبر حزب کمونیستی وطن، همواره یکی از حامیان ایده تعطیل کردن ه.د.پ است. او در اظهار نظر عجیبی در مورد حمله دیروز، نه تنها آن را محکوم نکرد، بلکه جنایت را به احزاب مخالف دولت و حامیان خارجی آنها رابط داد.

پرینچک مدعی شد که خواسته مخالفین دولت اردوغان مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پیش از موعد، توطئه ای است که با حمایت جو بایدن و تیم او، به دنبال دخالت در ترکیه است. این سیاستمدار کمونیست، بر این باور است که آمریکا به منظور رسیدن به اهداف امپریالیستی خود، احزاب مخالف را به پافشاری بر برگزرای انتخابات ترغیب می کند و آنان نیز با طرح نقشه هایی همچون حمله به احزاب، فضا را امنیتی می کنند.

مصطفی دستیجی از دیگر سیاستمداران ملی گرا و راست افراطی که رهبری حزب وحدت بزرگ را بر عهده دارد، در قبال حمله مسلحانه به ه.د.پ سکوت اختیار کرد.

در پایان باید گفت، سیاست های تند و ملی گرایانه ائتلاف اردوغان – باغچلی از یک سو و مشی بلاتکلیف و آنارشیستی پ.ک.ک از دیگر سو، تبعات و پیامدهای سنگینی برای ترکیه و مردم این کشور دارد.

اگر سران حکومت و احزاب، فکری به حال فضای دوقطبی سیاسی – اجتماعی ترکیه نکنند و به بیان افکار و عواطف حماسی و ملی گرایانه ادامه دهند، حتی بدون نیاز به سازماندهی و دستور مستقیم، افرادی پیدا می شوند که با دست زدن به حملات مسلحانه، امنیت ملی ترکیه را به سمت پرتگاه ببرند.

انتهای پیام/