شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#فرانسه#وزارت خارجه

استقبال فرانسه از توافق روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی


استقبال فرانسه از توافق روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی

وزارت خارجه فرانسه نتیجه ملاقات رهبران روسیه و آمریکا در ژنو را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که این دیدار آغازی برای از سر گیری مذاکرات دو قدرت هسته‌ای جهان در زمینه ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که نتیجه دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای روسیه و آمریکا در ژنو، راه را برای مذاکرات ر زمینه ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات همواره کرده است.

وی با اشاره به اینکه از سر گیری گفتگوها بین روسیه و آمریکا در بالاترین سطح، گویای توسعه روند اوضاع به سمت مثبت است، افزود: «بیانیه مشترک روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ایالات متحده آغازگر مباحثات دو کشور درباره ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات خواهد بود که در حال حاضر تقریباً 90 درصد از سلاح‌های هسته‌ای در جهان را در اختیار دارند و این مسئله به تثبیت وضعیت در عرصه بین‌المللی کمک می‌کند و مقامات پاریس از چنین روند اوضاعی حمایت خواهد کرد.»

لازم به ذکر است که در پایان نشست سران پوتین و بایدن در ژنو، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک تأیید کردند که در آینده نزدیک مذاکرات دوجانبه جامع و پرمحتوایی را درباره ثبات راهبردی آغاز می‌کنند و دو طرف تلاش خواهند کرد تا اساس کنترل تسلیحات در آینده و اقدامات برای کاهش خطرات مربوط به آن را مشخص کنند.

رهبران دو کشور همچنین یادآور شدند که روسیه و آمریکا نشان داده‌اند که حتی در دوران تنش در روابط دوجانبه قادر هستند تا در تحقق اهداف مشترک در راستای تأمین قابل پیش‌بینی بودن در عرصه ثبات راهبردی و کاهش خطر از سر گیری مسابقه تسلیحاتی و تهدید بروز جنگ هسته‌ای به توافق برسند.

در این سند تأکید شده است که تصمیم اخیر مسکو و واشنگتن برای تمدید 5 ساله توافقنامه ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت-3) گویای پایبندی هر دو طرف به لزوم کنترل تسلیحات هسته‌ای است و این موضوع بار دیگر در جریان مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.

نخستین ملاقات رهبران روسیه و آمریکا بعد از ظهر روز چهارشنبه در ژنو انجام شده و حدود 3 ساعت و نیم بطول انجامید. جو بایدن مذاکرات خود با پوتین را  خوب و مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری نمود که پایه و اساس محکمی برای ادامه روابط با روسیه بوجود آمده باشد.

ولادیمیر پوتین نیز یادآور شد که مذاکراتش با همتای آمریکایی وی در مجموع مثبت بود و طرفین تمایل خود برای نزدیک کردن مواضع دو کشور را اعلام کردند.

در این رابطه "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین اعلام کرد که نشست سران روسیه و آمریکا تقریباً مطابق با همان انتظار طرف روسی پیش رفت و اکنون روابط دو کشور به ادامه اقدامات طرفین بستگی خواهد داشت.

انتهای پیام/