شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 28خرداد

بزرگ‌ترین سازه بتنی جهان در خلیج فارس نصب می‌شود

کدخبر: 419897
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات28 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 خرداد 1351؛ 4000 کارمند دولت مسکن ندارند

به‌زودی دولت با همکاری سازمان کل اوقاف نخستین طرح ساختمان‌های کارمندان را در ناحیه دولاب شهباز به مرحله اجرا درخواهد آورد و تعداد 150 دستگاه خانه در اختیار اتحادیه کارمندان دولت قرار می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه کارمندان در ملاقات دیرو خود با آقای آزمون وزیر مشاور و سرپرست کل اوقاف به منظور اجرای طرح‌های ساختمانی کارمندان دولت آمار کارمندان فاقد مسکن را ارائه داد.

طبق این آمار که از طریق بخش پرسشنامه‌های مخصوص در بین کارمندان وزارتخانه‌ها انجام گرفته است تاکنون تعداد چهار هزار نفر از کارکنان دولت فاقد مسکن می‌باشند و در سال‌های اخیر موفق به دریافت خانه با شرایط سهل و مناسب نشده‌اند.

در دیداری که چندی پیش بین وزیر مشاور و سرپرست کل سازمان اوقاف با اعضای اتحادیه کارمندان دولت صورت گرفت موافقت شد که با معرفی اتحادیه مزبور امکان تصاحب‌ خانه‌های جدید‌الاحداث به کارمندان دولت فراهم شود و به همین ترتیب ساختمان‌هایی که در سایر قسمت‌های شهر بنا می‌شود در اختیار علاقه‌مندان و کسانی که فاقد مسکن می‌باشند، گذارده شود.

به‌دنبال این موافقت‌نامه نخستین کلنگ 150 دستگاه خانه در دولاب شهباز به زمین زده خواهد شد و عملیات اجرایی طرح آغاز می‌شود و بقیه ساختمان‌ها نیز به‌تدریج در نقاط مختلف شهر ادامه می‌یابد.

28 خرداد 1371؛مجتمع‌های پتروشیمی اصفهان و اراک امسال راه‌اندازی می‌شود

مجمع عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی و با حضور وزیران عضو این مجمع تشکیل جلسه داد.

غلامرضا آقازاده، وزیر نفت گفت: تولیدات پتروشیمی در سال گذشته 45 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به پیش از 4 میلیون تن رسیده است.

طرح‌های پتروشیمی اصفهان و مجتمع پتروشیمی اراک، امسال راه‌اندازی خواهند شد.

در این جلسه همچنین در زمینه برنامه پنج ساله دوم پتروشیمی که تولیدات این صنعت به مرز 12 میلیون تن خواهد رسید، بحث و بررسی به عمل آمد.

آقای هاشمی رفسنجانی با تشکر از مسوولان و کارکنان صنعت پتروشیمی کشور، رهنمودهای لازم را در جهت پیشرفت کمی و کیفی طرح‌های پتروشیمی ارائه داد.

در پایان این جلسه پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت به 500 میلیارد ریال، ترازنامه سال‌های 1369 و 1370 و بودجه سال 1371 این شرکت که بالغ‌بر 360 میلیارد ریال است، سرمایه‌گذاری و تولید 5 میلیون تن مواد میانی و نهایی پتروشیمی به اطلاع اعضای مجمع عمومی رسید.

بزرگ‌ترین سازه بتنی جهان در خلیج فارس نصب می‌شود

عملیات به آب‌اندازی بزرگ‌ترین سازه بتنی دریایی جهان در خلیج فارس آغاز شد. این سازه بتنی که شامل فونداسیونی به وزن 6 هزار تن و ارتفاع 21 متر است با همکاری پیمانکاران داخلی و خارجی در محله اسکله شناور «دولفان» واقع در مجتمع کشتی‌سازی خلیج فارس، ساخته شده است.

مدیرعامل سازمان برق منطقه‌ای استان هرمزگان در مورد چگونگی انجام مرحل بعدی این پروژه گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده قرار است این سازه بتنی پس از شناور شدن به وسیله دو فروند کشتی یدک‌کش به مسافت 70 کیلومتر جابه‌جا شود و سپس در محلی بین آب‌های بندر پل و لافت از توابع جزیره قشم با آبگیری مخازن هوا که وزن آن را به 8 هزار تن می‌رساند، در عمق 17 متری کف دریا ته‌نشین شود.

اعتبار پروژه خط 230 کیلوولت منطقه آزاد قشم 470 میلیون ریال و 21 میلیون و 500 هزار مارک آلمان است و تاکنون 27 درصد از کل این اعتبار به‌منظور ساخت این سازه عظیم بتنی که در نوع خود در سطح جهانی بی‌نظیر و در خاورمیانه منحصربه فرد است، از سوی سازمان برق منطقه‌ای استان هرمزگان هزینه شده است.

با اتمام عملیات ساختن و نصب پست و تاسیسات جنبی این پروژه و اتصال منطقه آزاد قشم به شبکه سراسری برق موردنیاز این منطقه مهم آزاد تجاری – صنعتی تامین خواهد شد.

28 خرداد 1381؛ درخواست یک میلیون و 400 هزار مربع تراکم در 36 روز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر، شهرداری، کمیسیون ماده پنج، شورای عالی شهرسازی و دولت که مدعی است بخش مسکن در تهران در اقتصاد ملی تاثیرگذار است، در زمینه لغو فروش تراکم باید به یک سند قابل وفاق دست یابند.

محمد عطریانفر افزود: باید، افق آینده تهران در این سند به‌گونه‌ای مشخص شود که قیمت‌های واقعی در آن لحاظ شود.

وی اظهار کرد: در طرح بلندمدتی که به‌عنوان سند پذیرفته می‌شود، باید به پراکنش ساخت‌و‌سازها توجه و جلوی نابسامانی‌های شهری گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران یک کلان‌شهر است و مسائل کلان‌شهرها عموما ملی است و باید در سطوح عالی به آن توجه شود.

وی افزود: دولت در گذشته به این مساله توجه نکرده است و وقتی شهرداری در یک اقدام حقوقی جلوی فروش تراکم را می‌گیرد، همه چیز از لحاظ دولتی‌ها به هم ریخته است.

رئیس شورای شهر تهران، درخصوص مسائل مطرح گفت: آقای فروزش در کمیته چهارجانبه متشکل از «شهرداری»، «گروه‌های تخصصی شورای شهر»، «مهندسین مشاور طرح تفصیلی» و «برخی از اعضای شورا» به جمع‌بندی تقریبا جهت‌داری در زمینه فروش تراکم رسیده است.

وی افزود: در تقسیم‌بندی این گزارش، وضعیت ساخت‌و‌ساز با زمان پیش از انقلاب مقایسه شده و پس از آن در سه مقطع زمانی، از زمان انقلاب تا سال 1369، از سال 1369 تا 1375 و از 1375 تا 1381 بررسی‌هایی انجام شده است.

عطریانفر اظهار کرد: حدفاصل سال 75 تاکنون تراکم‌ مبتنی‌بر دو مصوبه 269 و 329 یکی مربوط به شورای شهرسازی و دیگری مربوط به کمیسیون ماده پنج، فروخته شده است، اما پیش از آن فروش تراکم قانونمند نبود.

وی مساله قیمت فروش تراکم را مساله‌ای مقدماتی و مقطعی خواند و گفت: تعقیب طرح جامع و تفصیلی مناطق شهری تهران مساله مهم‌تری است که باید مطرح و مشخص شود و تهیه آن بستگی به این دارد که شورای عالی شهرسازی افق آینده شهر تهران را چگونه ببیند.

عطریانفر اظهار کرد: باید قیمت تعرفه تراکم مازاد را حتما افزایش دهیم، ولی چگونگی و مقدار آن را شورا تعیین می‌کند که نقطه‌نظر کارشناسان از 3 تا 8 دهم قیمت زمین است.

غلامرضا فروزش، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: رقم تقاضای تراکم از 19 فروردین تا 24 اردیبهشت در 21 منطقه تهران بیش از یک میلیون و 400 هزار مترمربع بوده است.

وی افزود: این رقم در مقایسه با کل 13 میلیون مربع تراکم بین سال‌های 76 تا 80 رقم وحشتناکی است.

28 خرداد 1391؛ دفاع تمام‌قد معاون اول از دولت

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از یک محصول جدید حاضر شد و از موج تهمت‌ها و انتقادها علیه دولت شکایت کرد و گفت که «فقط به خاطر مردم و مقام معظم رهبری است که سکوت می‌کند.»

مراسم افتتاح خط تولید دومین خودروی ملی ایران‌خودرو (رانا) این باره بهانه‌ای بود برای محمدرضا رحیمی که از دولت برابر نقدها و آنچه که در دادگاه‌های اخیر گذشته با صراحت بیشتری دفاع کند.

چینش برخی از نام‌های مقام‌های ارشد دولتی در کنار یکدیگر در دو دادگاه بیمه و فساد بانکی رئیس‌جمهور را وادار کرد تا در حمایت از همکارانش سخن بگوید و برای آنهایی که به گفته وی «اصل کاری» بودند خط نشان بکشد.

رحیمی با بیان اینکه دولت در بدترین وضعیت فشار قرار دارد، اظهار کرد: هر کس از راه می‌رسد به دولت فحش می‌دهد اما این در جهت تامین مصالح کشور و شایسته دولتی که در هر زمینه‌ای کارنامه موفقی دارد، نیست.

وی افزود: در این دولت، ایران به مقام هفدهم اقتصاد جهان دست یافت و این در حالی است که هر کس از راه می‌رسد به دولت سیلی می‌زند. درحالی‌که اقتضای مصالح جمهوری اسلامی، حمایت از دولت است به‌ویژه آنکه به تعبیر مقام معظم رهبری دولت در میدان ایستاده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بنا به سفارش مقام معظم رهبری و به احترام مردم چیزی گفته نمی‌شود. وی با بیان اینکه در تحریم‌ها راز و رجز زیاد است، گفت: در تحریم‌ها هم راز که محرمانه و سری است، وجود دارد و هم رجزخوانی. ما در آخر سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و گزارشی به ایشان ارائه دادیم. ایشان فرمودند خیمه و قرارگاه و ستاد بزنید. جنگ تمام‌عیار است، توپ و تانک را شما نمی‌بینید.

رحیمی ادامه داد: ما یک کلمه گفتیم وضع مردم خوب است از رادیو، تلویزیو اسرائیل، و انگلیس چنان کوبیدند که کسی جرات نکند بگوید وضع ما خوب است. وی ادامه داد: وضع ایده‌آل نیست و شایستگی ملت ما خیلی بیشتر از این است اینکه گاهی چیزی از دست ما برنمی‌آید و اعلام می‌کنیم نوکر مردم هستیم، کفایت می‌کند.

رونمایی دوباره از یک خودرو ملی

خط تولید دومین خودروی ملی شرکت ایران‌خودرو، رانا در حالی افتتاح شد که این خودرو یک بار در سال 87 رونمایی شده بود.

اما رونمایی این خودرو که با تغییر مدیرعامل وقت این شرکت مصادف شده بود تنها در همین حد ماند و نتوانست به خط تولید برسد؛ چراکه در آن سال‌ها با توجه به شرایط مالی نامناسب ایران‌خودرو، تولید این خودروی ملی غیراقتصادی خوانده شده بود.

با این پیشینه خط تولید «رانا» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رئیس‌جمهور، مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو و همچنین برخی از نمایندگان مجلس افتتاح شد تا این خودروی ملی سرانجام از مهر امسال به دست مشتریان ایرانی برسد.

پیش از این خودروی رانا یک بار در سال 87 رونمایی شده بود. البته به‌نظر می‌رسد، هر چقدر که رانا برای منطقی خوش‌یمن نبود، برای نجم‌الدین خوش‌یمن بوده است.

زیرا در مراسم افتتاحیه خط تولید محصول لقب «ناجی صنعت خودرو» در کنار نام جواد نجم‌الدین قرار داده شد که البته نجم‌الدین نیز در هنگام سخنرانی‌اش خود را «سرباز» صنعت خودرو نامید.

مهدی غضنفری، وزیر صمت نیز در این مراسم با بیان اینکه به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار کردم که آیا انتظار دارید وزارتخانه در تنظیم بازار خودرو نیز ورود کرده و مانند پرتقال و سیب، این محصول را ذخیره‌سازی و در فروشگاه‌های عرضه مستقیم عرضه کند؟ خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چرا خودروساز ما تصور می‌کند که منافعش در حاشیه بازار شکل می‌گیرد و اصلا چرا باید حاشیه بازار با قیمت‌های دیگری شکل گیرد و مصرف‌کننده در میان قیمت‌های مختلف سردرگم شود.