احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به برنامه های اقتصادی کاندیداها گفت: برنامه این 7 کاندیدا را بررسی کرده و خواهم کرد و شناختی از آنها دارم. در خصوص برنامه های اقتصادی، شعارها و سیاست هایی که در حوزه اقتصاد دارند تقریبا مجموعه برنامه های این 7 کاندیدا افق آن یک موضوع و هدف است اما نکته و سوالی که مطرح بوده این است که آیا صرف برنامه، اعلام و شعار کافی است یا نه. من به عنوان کسی که سال ها کار اجرایی کردم، بیش از اینکه به حرف، شعار و وعده افراد توجه کنم به سابقه و عملکرد آنها توجه می کنم.

او ادامه داد: نامزدها یکسری برنامه ها و شعارهایی را به صورت شفاهی ارائه داده‌اند اما اینکه آیا در جاهایی که قبلا کار کرده‌اند توانسته‌اند پایبند شعارها و برنامه‌یشان باشند، بر این اساس نگاه‌ها متفاوت می‌شود.

ارکانی با اشاره به درجه اهمیت عملکرد کاندیداها عنوان کرد: در خصوص آقای همتی الان ایشان هر شعاری بدهد ما قاعدتا عملکرد او در بانک مرکزی و دوران مدیریت های قبلی ایشان در بانک ملی و جایی که بوده را بیشتر ملاک قرار می دهیم تا حرف‌هایی که در دوران کاندیداتوری زده‌اند. در مورد آقای رئیسی، قاضی زاده، زاکانی و مهرعلیزاده و بقیه نامزدها هم همینطور. من با توجه به سابقه افراد جمع‌بندی می کنم. به نظر من در بین افرادی که برنامه و سیاستی اعلام کردند، آقای رئیسی را بیش از همه پایبند عملی به شعارها، وعده ها و برنامه هایی که ارائه می دهد، می بینم به ویژه اینکه خودم مدتی در آستان قدس از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و می‌دانم که حرف و عملشان یکی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارآمدی کاندیداها نه صرف ارائه برنامه تصریح کرد: اگر فردی برنامه ارائه بدهد ملاک نیست. اگر یک فرد کاندیدا هم نباشد می‌تواند ظرف چند روز با حفظ کردن و جمع و جور کردن یک سری برنامه‌ها که در این طرف و آن طرف وجود دارد و با مشاورینی که می تواند در هر حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، برنامه ارائه بدهد. قاعدتا در میان این افراد، کسانی را داریم که ضمن اینکه افراد محترمی هستند یکسری از آنها برنامه عملی و سابقه اجرایی چشمگیری ندارند.

ارکانی در رابطه با عملکرد کاندیداها در مناظرات بیان کرد: بین نامزدها، در این چند مناظره آقای رئیسی جامع‌تر از بقیه صحبت کرد و بعد هم برنامه‌های آقای قاضی زاده را بهتر از بقیه ارزیابی کردم و نمره 1 و 2 را به این دو نفر می‌دهم.

او افزود: از قبل برخی دوستان اعلام کردند که ما تا دقیقه نود در انتخابات نخواهیم بود اما عالم سیاست عالم صفر و یک نیست هر لحظه ممکن است نظر افراد بر اساس شرایط جدید، تغییر کند. الان که دیگر رقابت‌ها داغ شده من از کسی نشنیدم که بگوید من کنار می‌کشم. بر اساس نظرسنجی‌هایی که علمی و قابل اتخاذ است تفاوت آراء نفر اول، رئیسی با نفرات دوم، سوم و چهارم خیلی قابل ملاحظه است اساسا اینکه کسی کنار بکشد یا بماند، تفاوت خاصی در انتخاب نفر اول ایجاد نمی‌کند مگر اینکه مثلا به آراء نفر اول، اضافه کند چون درصد افراد دوم به بعد در اردوگاه اصولگرایی درصد قابل توجهی نیست. لذا حضورشان در انتخابات باعث می شود که آرایی در حدود دو یا سه درصد جذب کنند و این به انتخاب خودشان بستگی دارد که بخواهند با چنین سبد رایی تا روز آخر بمانند و یا انصراف دهند.

ارکانی درباره مشارکت مردم افزود:  درصدی که در مورد آقای رئیسی عرض کردم بر اساس نظرسنجی دانشگاه تهران و نظرسنجی ایسپا و درصد رای افرادی است که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه اولین تاکید رهبر انقلاب بر بحث افزایش مشارکت است، گفت: همه باید در انتخابات مشارکت کنند، ممکن است یک فردی دلخوری داشته باشد اما با هر فرضی که حساب کنیم مشارکت در انتخابات ترجیح دارد بر عدم مشارکت و بی تفاوتی و عدم شرکت در انتخابات، هیچ چیزی را حل نخواهد کرد. توصیه بنده به عنوان کوچکترین فرد این است که افراد بگردند و در میان این 7 نفر آن کسی که بیشترین تطابق را با نگاه آنها دارد، انتخاب کنند.

ارکانی اظهار کرد: یک سری موضوعات مثل کرونا و فشارهای معیشتی و یا دلایل دیگری برای مردم وجود دارد که ممکن است عزمی برای شرکت در انتخابات نداشته باشند این موضوع ممکن است باعث افت مشارکت در انتخابات شود که طبیعی است؛ به هرحال ما باید تلاش کنیم تا روز آخر حتی یک نفر را که می توانیم تصمیمش را از عدم مشارکت در انتخابات تغییر بدهیم این کار را انجام دهیم.

او در رابطه با تاثیر مشارکت مردم در تشکیل کابینه و فعالیت رئیس جمهور آینده گفت: هر رئیس جمهوری که با مشارکت پایین تر انتخاب شود، کارش قدری سخت‌تر است تا نسبت به اینکه همان فرد با یک مشارکت و درصد بالاتر انتخاب شود. باید ببینیم تا روز انتخابات تلاش های نخبگان سیاسی، جریان های مختلف، صداوسیما و ستاد‌های انتخاباتی و فضای عمومی کشور به چه سمتی می‌رود که انشاالله درصد مشارکت را از این که هست بالاتر ببرند. 7