شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرهنگ

اصول فرهنگ انتظار اعتقاد قلبى به ظهور «امام زمان (عج)» است

اصول فرهنگ انتظار اعتقاد قلبى به ظهور «امام زمان (عج)» است
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: باید توجه داشت که انتظار رویکرد ارزنده و مهم در جامعه اسلامی شیعه شمرده می‌شود از این رو انتظار همانند اصل اعتقادى «معاد» در نظر گرفته می‌شود و همواره مورد توجه مومنان بوده است.

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون ارزش‌های نهفته در جمعه‌های انتظار گفت: جمعه به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان شناخته می‌شود، از سوی دیگر در این روز اعمال نیک اجرایی و دو برابری محسوب می‌شود، این روز همواره مورد توجه مسلمانان بوده، زیرا هم «پیامبر اکرم (ص)» و هم خداوند متعال بر آن تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.

وی در همین راستا ادامه داد: مسلمانان جمعه را روز نیایش و نزدیکی به خدا می‌دانند و آن را عید و برتر از روز‌های دیگر می‌خوانند، زیرا در این روز تعلقات دنیا را کنار گذاشته و به آرامش و عبادت به درگاه خدا می‌پردازند، این مهم در قرآن کریم هم مورد تاکید قرار گرفته است و به مسلمانان توصیه شده که حضور آنان در نماز جمعه و عبادت به درگاه پروردگار از هر کار دیگری برای آنان بهتر است.

شریعتی به جایگاه انتظار از نگاه «ائمه معصومین (ع)» اشاره و بیان کرد: انتظار همواره مورد تاکید «ائمه معصومین (ع)» بوده است، «امام صادق (ع)» پیرامون انتظار به اصحاب خود فرمودند: آیا شما را خبر ندهم به آنچه خداى صاحب و عزت و جلال، هیچ عملى را جز به آن سه از بندگان نمى پذیرد؟ گفتند: چرا. فرمودند: گواهى دادن به این که هیچ چیز شایسته پرستش نیست جز خداوند و این که «محمد (ص)» بنده و فرستاده اوست و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده و ولایت ما و بیزارى از دشمنانمان و تسلیم شدن به آنان و پرهیزگارى، تلاش، مجاهدت، اطمینان و انتظار «قائم آل محمد (عج)» است.

وی اهمیت انتظار و ظهور را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: شیخ صدوق نیز از حضرت «عبدالعظیم حسنى (ع)» روایت مى کند که روزى بر ولی خود «امام رضا (ع)» وارد شدم و قصد داشتم تا درباره «حضرت قائم (عج)» از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان حضرت «مهدى (عج)» است یا خیر، «امام هشتم (ع)» خود سخن را آغاز کردند و فرمودند: اى ابوالقاسم به درستى که «قائم آل محمد (عج)» از ماست و اوست مهدى که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و ایشان سومین امام از فرزندان من است.

این کارشناس علوم قرآنی به لزوم انتظار اشاره و تاکید کرد: از اصول فرهنگ انتظار اعتقاد قلبى به ظهور «امام زمان (عج)» است، منتظر مؤمن باید یقین داشته باشد به این که «امام زمان (عج)» امام دوازدهم و فرزند بلاواسطه «امام حسن عسکری (ع)» است، ایشان روزى ظهور می‌کنند و جهان را پر از عدل خواهند کرد.

شریعتی پیرامون فرهنگ انتظار تصریح کرد: کسانی منتظران واقعی بشمار می‌روند که از نظر قلبى نیز خود را منتظر بدانند، چنین افرادی در عمل هم به باید‌ها و نباید‌های شرع مقدس احترام بگذارند و هم صفات بد را از خود دور کرده در عین حال خود را به صفات خوب آراسته کنند، «امام صادق (ع)» در این زمینه فرمودند: «هر کس علاقه دارد در شمار اصحاب «امام زمان (عج)» باشد باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامى باشد چنین کسى اگر پیش از قیام قائم درگذرد، پاداش او همانند کسانى باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند، پس در دیندارى و تخلق به اخلاق اسلامى بکوشید».

وی پیرامون اهمیت و ارزش انتظار در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که انتظار رویکرد ارزنده و مهم در جامعه اسلامی شیعه شمرده می‌شود، از این رو انتظار همانند اصل اعتقادى «معاد» در نظر گرفته می‌شود و همواره مورد توجه مومنان بوده است.

انتهای پیام/