شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکره

ماندگاری: بین مذاکره ذلیلانه با مقتدرانه تفاوت قائل باشیم / مدل مذاکره امیرالمؤمنین با دشمن


ماندگاری: بین مذاکره ذلیلانه با مقتدرانه تفاوت قائل باشیم / مدل مذاکره امیرالمؤمنین با دشمن

تفکر غرب‌گرا در باورشان این نکته نهفته است که غربی‌ها قدرت دارند، بمب اتم و هسته‌ای دارند، قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی دارند، پس ما مجبوریم مقابل آنها کوتاه بیاییم تا به ما اجازۀ حیات دهند، تصور اشتباهی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، حجت‌الاسلام ماندگاری در سخنانی با انتقاد از رویکرد برخی جناح‌ها در برابر دشمن، آن را مخالف سنت عترت معرفی کرد و گفت: ما دو نوع رویکرد در برابر دشمن داریم: یکی تعامل مقتدرانه و دیگری هم تعامل ذلیلانه است. از آنجایی که تفکر غرب‌گرا در باورشان این نکته نهفته است که غربی‌ها قدرت دارند، بمب اتم و هسته‌ای دارند، قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی دارند، پس ما مجبوریم مقابل آنها کوتاه بیاییم تا به ما اجازۀ حیات دهند، تصور اشتباهی است. ما می‌گوییم قرآن می‌فرماید «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» یعنی «هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده کنید و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». این، همان حرفی که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید؛ یعنی شما اگر قوی شوید، دفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد. شما ابتدا قوی شوید، آن موقع با دنیا مذاکره و تعامل کنید. ما مشکلی با مذاکره نداریم.

وی با تأکید بر الگوگیری از روش برخورد امیرالمؤمنین با معاویه، گفت: یک موقعی معاویه به صورت گستاخانه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام نامه نوشت و اینطور آغاز کرد «از امیر مؤمنان به علی». حضرت در پاسخ نوشت «از بندۀ خدا به کسی که دنیا او را فریب داده». طِرِمّاح که حامل نامه بود، مقتدرانه با معاویه برخورد کرد. معاویه در حالی که لم داده بود، مقابل سفره نشسته بود. طرماح با همان چکمه‌های خاک‌آلود جلو رفت، پاهایش را دراز کرد و لم داد. به او گفتند چرا اینطور مقابل معاویه می‌نشینی؟ گفت چون او مقابلم اینطور نشسته است. معاویه گفت با عمرو بن عاص معامله کن. پاسخ داد تو دزدی و او هم شریک دزد و من با خائن‌ها مذاکره نمی‌کنم. گفت با یزید مذاکره کن. گفت تو شیطان و او هم فرزند شیطان است. طِرِمّاح، معاویه را مجبور کرد روی دو پا بایستد تا نامۀ حضرت را به او دهد. گفت من به اندازۀ ستارگان لشکر دارم. طرماح پاسخ داد علی خورشیدی است که ستارگان مقابلش جلوه‌ای ندارند.

ماندگاری افزود: چرا عده‌ای فکر می‌کنند ما می‌خواهیم با دنیا تقابل کنیم؟ پیامبر (ص) با یهودیان و مسیحیان در مدینه معاهده داشت. مگر ادیان و مذاهب مختلف که در سرزمین ما زندگی می‌کنند، با آنها کاری داریم؟ خودشان می‌گویند ما بهترین و امن‌ترین کشور را داریم. پس اینکه می‌گویند اگر این جبهۀ انقلابی بیاید، تمام معاهدات بر هم می‌خورد، اینطور نیست. ممکن است بگویند اگر فلان جبهه بیاید و معاهدات را پیگیری کند، شاید همۀ گره‌ها باز شود، ما دیدیم طی این هشت سال نشان دادند عُرضۀ مذاکره ندارند و مدام امتیاز دادند. ما هم نشان خواهیم داد عرضۀ معاهدۀ مقتدرانه را خواهیم داشت به طوری که هم معاهدات باشد و هم باج‌خواهی نباشد. پس چرا یک نوع تفکر القاء می‌کنند فقط آنها اهل تعامل با دنیایند و تفکر حزب اللهی اهل تقابل با دنیاست؟ استاد مذاکره ما امیرالمؤمین است.

انتهای‌پیام/