شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات
انتخابات ۱۴۰۰|

پذیرای بیش از ۷۴ هزار شعبه اخذ رأی از آرای انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا

مجموع شعب اخذ رای برای انتخابات شورا‌ها بیش از ۷۴ هزار شعبه است. از ۳۱ استان کشور، در مراکز ۲۴ استان انتخابات تمام الکترونیک در تمامی شعب برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا خواهد بود.
خبرگزاری میزان – ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در هزار و ۳۷۲ شهر و ۴۰ هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری در روز ۲۸ خرداد، همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اولین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، و دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.
 
امسال بخاطر  شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت دستورات بهداشتی، ثبت نام از داوطلبان پرتعداد انتخابات شورای شهر و روستا در بازه‌های زمانی جداگانه برگزار شد؛ ثبت نام از داوطلبان شورا‌های شهر از ۲۰ تا ۲۶ اسفند و ثبت نام از داوطلبان شورا‌های روستا و تیره‌های عشایر از ۱۶ تا ۲۲ فروردین در سراس کشور انجام شد.
 
 مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام شامل ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر کلیه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن برای مردان، یک (۱) قطعه عکس ۴ × ۳ جدید،ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و نیز اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری اعلام شده است. 
 

مطابق تقویم زمان بندی انتخابات ششمین دوره انتخابات شورا‌های روستا، استعلام وضعیت داوطلبان از سوی مراجع از تاریخ ۱۷ فروردین تا یکم اردیبهشت  و بررسی صلاحیت داوطلبان از ۱۹ فروردین ماه تا ۱۵ اردیبهشت انجام شد.
 
از شیوه متفاوت ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها تا رقابت برای کسب ۲۱ کرسی در تهران

تبلیغات قانونی نامزد‌های انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز از روز بیستم خردادماه آغاز شد و پس از طی یک هفته در روز ۲۶ خرداد پایان یافت.
 
 در ماده ۶۱ آیین نامه اجرایی انتخابات شورا‌های شهر و روستا تاکید شده مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزد‌های انتخاباتی یکسان است و ۸ روز قبل از روز اخذ رای آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رای ادامه دارد.
 

در این دوره از ثبت نام‌ها، بیش از ۵۱ هزار نفر در شهر‌ها و در روستا‌ها بیش از دویست و چهل و هشت هزار نفر ثبت نام کرده اند. بیش از ۸۵ درصد از ثبت نام کنندگان نیز تایید صلاحیت شدند. فقط در هفت شهر از استان‌های فارس، اصفهان و مرکزی انتخابات شوراها برگزار نمی‌شود.
 
در فرآیند ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها حدود ۷۱ درصد از ثبت‌نام کنندگان با مراجعه به بخشداری، ۱۷ درصد از طریق پیشخوان‌ها و ۱۶ درصد غیر حضوری ثبت نام کرده‌اند. در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند.

در ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا ۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و بقیه از مردان هستند. همچنین بیش از ۷۱ درصد از داوطلبان شورای روستا زیر ۵۰ سال سن دارند و شغل بیشتر آنان نخست آزاد و بعد کشاورز است.
 

امسال اولین بار بود که ثبت نام در انتخابات شورا‌های اسلامی از طریق تلفن همراه، رایانه و دفاتر پیشخوان انجام شد؛ البته روش حضوری یعنی مراجعه به بخشداری و فرمانداری‌ها نیز در نظر گرفته شده بود. در این دوره حدود ۲۴۶ هزار نفر ثبت نام کردند که ۷۱ درصد از ثبت‌نام کنندگان با مراجعه به بخشداری، ۱۷ درصد از طریق پیشخوان‌ها و ۱۶ درصد غیر حضوری ثبت نام کرده‌اند. در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند.
 
از شیوه متفاوت ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها تا رقابت برای کسب ۲۱ کرسی در تهران

مجموع شعب اخذ رای برای انتخابات شورا‌ها بیش از ۷۴ هزار شعبه است. از ۳۱ استان کشور، در مراکز ۲۴ استان انتخابات تمام الکترونیک در تمامی شعب برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا خواهد بود.
 
در سایر شعب سراسر کشور تمام عملیات احراز هویت، ارسال صورتجلسات، تعریف صورتجلسه و ورود اطلاعات همچنین عملیات تجمیع تا زمان نتیجه گیری کاملا الکترونیکی شفاف و قابل کنترل و پایش است.

۴ سال پیش، در توافق وزارت کشور با هیئت نظارت مرکزی آن دوره، در ۱۳۹ شهر، انتخابات شورا‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شد. در این دوره ستاد انتخابات کشور به اعضای هیئت نظارت مجلس یازدهم اعلام کرده آمادگی دارد در آن ۱۳۹ شهر انتخابات الکترونیک داشته باشد و همچنین پیشنهاد داده‌اند که در کلانشهر‌ها نیز انتخابات الکترونیک شورا‌ها را برگزار شود.


۲هزارو ۲۹۴ نفر  از حوزه انتخابیه تهران، ری و تجریش برای کسب ۲۱ صندلی شوراها با یکدیگر رقابت خواهند کرد. شهروندان تهرانی در ۲۸ خردادماه سال جاری می‌توانند در ۳ هزارو ۷۹۷ شعبه اخذ رای موجود در تهران حداکثر به ۲۱ نامزد مورد نظر خود رای بدهند.
 
از شیوه متفاوت ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها تا رقابت برای کسب ۲۱ کرسی در تهران
در این میان هریک از گروه‌ها و جناح‌ها برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در قالب ائتلاف‌ها لیست‌های ۲۱ نفره‌ای را اعلام می‌کنند که تاکنون لیست‌های زیادی برای رقابت در این عرصه ارائه شده است.

عمر تشکیل شورا‌ها در کشور به حدود ۲۲ سال قبل می رسد و پنج دوره را در این ۲۲ سال پشت سر گذاشته ایم. اولین قانون شورا‌های اسلامی کشور در سال ۱۳۶۱به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن این قانون در ۵ نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شد که نهایتاً نیز آخرین اصلاح آن در پنجمین دوره مجلس  در سال ۱۳۷۵ انجام شد. 
 
بر اساس اصول ۷ و ۱۲ و ۱۰۰ قانون اساسی، شورا‌های شهر جزو ارکان تصمیم گیری و اداری کشور هستند که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، آموزشی و سایر موارد رفاهی اقدام می‌کنند.
 
در اصل هفتم قانون اساسی و در اصول صد تا صد و ششم ظرفیت‌های زیادی برای شورا‌ها پیش بینی شده است. مثلا شورای عالی استان‌ها به راحتی می‌توانند به مجلس طرح دهد و در پیشبرد برنامه‌های عمرانی و اقتصادی و فرهنگی شهر‌ها موثر باشد، یقینا اگر از این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها بهتر استفاده شود، دستاوردهایش به‌مراتب بیشتر هم خواهد بود.
 
 
انتهای پیام/