شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#انگلیس#نخست وزیر#رئیس جمهوری

جانسون و اشرف‌غنی درباره آینده صلح در افغانستان گفت و گو کردند

دیدار

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پیرامون خروج نیروهای ناتو و آینده صلح این کشور گفت‌و گو کرد.

به گزارش مشرق،  بوریس جانسون روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پیرامون خروج نیروهای ناتو و آینده صلح این کشور گفت‌و گو کرد و با اشاره به نقش ادعایی نیروهای ناتو طی یک دهه گذشته در تامین امنیت افغانستان عنوان کرد که دولت انگلیس به حمایت از کابل برای دست‌یابی به یک آینده باثبات و دمکراتیک ادامه می‌دهد.  

وی همچنین گفت که لندن از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک، توسعه‌ای و دفاعی خود برای نیل به این هدف استفاده می‌کند.

جانسون بر اساس این بیانیه مراتب حمایت شخصی خود را از رئیس جمهوری افغانستان ابراز کرد و قرار شد دو طرف در زمینه مقابله با تروریسم در این کشور به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.  

وی همچنین اضافه کرد که انگلیس به حمایت از روند صلح افغانستان به عنوان بهترین مسیر دست یابی به صلح در این کشور ادامه می‌دهد.

این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که تحولات افغانستان و خروج نیروهای ناتو یکی از محورهای اصلی مذاکرات سران پیمان آتلانتیک شمالی در اجلاس سه روز پیش در بروکسل بود.

آمریکا و ناتو اعلام کرده‌اند که نیروهایشان را تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در همین پیوند اعلام کرده است:حضور نظامی ما [در افغانستان] به پایان می‌رسد ولی به حمایت از نیروهای امنیتی و مردم افغانستان ادامه خواهیم داد.

رهبران ناتو دوشنبه گذشته در بروکسل توافق کردند که بودجه حفاظت از فرودگاه کابل را پس از پایان مأموریت نظامی خود در این کشور در اواخر سال جاری حفظ کنند.

ترکیه نیز پذیرفته که امنیت فرودگاه کابل را پس از خروج نیروهای ناتو همچنان تامین خواهد کرد.  ترکیه ۵۰۰ نیرو در چارچوب ناتو در افغانستان دارد و گفته شده که اگر مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را بپذیرد، ممکن است به نیروی بیشتری نیاز داشت باشد.

در بیانیه پایانی نشست سران ناتو آمده است: خروج نیروهای ما به معنی پایان رابطه ما با افغانستان نیست. اکنون فصل جدیدی را باز خواهیم کرد. ما تعهد خود را برای ادامه ایستادگی در کنار افغانستان، مردم و نهادهای آن برای تقویت امنیت و حمایت از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستان مورد تأیید دوباره قرار دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است:با یادآوری تعهدات قبلی ما، ناتو به آموزش نیروهای و پشتیبانی نیروهای امنیتی افغانستان از جمله از طریق صندوق حمایت مالی ارتش ملی افغانستان ادامه خواهد داد.

دبیرکل ناتو گفته که قرار است این سازمان به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در جایی خارج از خاک افغانستان ادامه بدهد اما در نشست دو شنبه گذشته تصمیمی در این مورد اعلام نشد.

منبع: ایرنا