شهر خبر

سه سوته در خانه لواشک درست کنید

اگر طرز تهیه لواشک در فر را بیاموزید، می‌توانید به سادگی و با سرعت یک لواشک بهداشتی و خوش‌طعم در خانه تهیه کنید.

لواشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، این روزها به‌علت شیوع ویروس کرونا، ترس از مصرف خوراکی‌های دست‌ساز خارج از منزل، دامنگیر همه شده است. بیشتر ما از خریداری کردن مواد خوراکی باز خودداری می‌کنیم تا خطر ابتلا به انواع ویروس را کاهش دهیم. اما اگر طرز تهیه لواشک در فر را بیاموزید، می‌توانید به سادگی و با سرعت یک لواشک بهداشتی و خوش‌طعم در خانه تهیه کنید.

مواد لازم برای این لواشک یک کیلوگرم آلو، یک پیمانه آب و نمک به مقدار کافی است.

برای تهیه لواشک، آلوها را خوب بشویید و آنها را از وسط برش بزنید. آلوهای شسته‌ شده را درون یک قابلمه بریزید و آب را نیز به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آلوها خوب بپزند و له شوند. هنگامی که آلوها له شدند حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا کمی خنک شوند. سپس آنها را در یک صافی بریزید تا هسته‌های آلوها جدا شوند.

توجه کنید که در این مرحله پوست آلوها نیز در صافی می‌مانند، اگر می‌خواهید لواشک شما ترش شود پوست آلوها را از صافی خارج کرده و آنها را به مواد ردشده از صافی اضافه کنید زیرا ترشی آلوها به‌خاطر پوستشان است. سپس مواد رد شده از صافی را درون یک مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یک‌دست و پوره شوند.

مواد پوره‌ شده را مجددا درون قابلمه بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. توجه کنید نمک زیاد نریزید، زیرا مخلوط هنوز آب زیادی دارد که باید تبخیر شود و بعد از تبخیرشدن آب، ممکن است شور شود.

اکنون قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا آب اضافی آن کشیده شود و مواد قوام آیند. در طول جوشیدن گاهی آن را هم بزنید تا مواد ته نگیرند.

کف سینی فر را ابتدا یک کاغذ روغنی و روی آن یک پارچه نسوز مخصوص فر پهن کنید، سپس مایه لواشک را به قطر نیم سانتی‌متر روی پارچه مخصوص بریزید.

فر را روشن کنید و روی کمترین درجه بگذارید. سپس سینی را به‌مدت ۲ الی ۳ ساعت در طبقه بالای فر قرار دهید.

پس از مدتی اگر دیدید که کناره‌های لواشک تیره شده و در حال سوختن است ولی لواشک هنوز نرم است می‌توانید فر را خاموش کنید و سینی را بیرون بیاورید و پس از یک الی ۲ ساعت دوباره فر را روشن کنید و سینی را در فر بگذارید. وقتی لواشک کاملا سفت شد آن را از فر و سپس آن را از پارچه جدا کنید.

لواشک را به کمک یک چاقو یا کاتر به برش‌های کوچک تقسیم کنید.