شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#وزارت

تشکیل مثلث انتخاباتی برای تصاحب وزارت صمت؛ از تالارِ پشتیِ مجلس تا قطعه ساز پرونده دار

یکی از نمایندگان مجلس با حمایت سنگین یکی از قطعه سازان پرونده دار در سودای وزارت صمت در دولت سیزدهم است.

صدآنلاین| باز ایام انتخابات شد و لابی گرها فعال شدند. لابی گران تکنوکراتی که یک روز از اصلاح طلبان حمایت می کنند یک روز از اصولگرایان. در آستانه انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری نیز بسیاری از گروه ها فعال شده اند. برخی به طرفداری از همتی برخواسته اند و عده بی شماری نیز حامی سید ابراهیم رئیسی شده اند. در این بین بسیاری از صنعتگران و حامیان تولید در آرزوی ریاست جمهوری رئیسی هستند و اقبال عمومی در بین نخبگان صنعتی، علمی و اقتصادی به وی به مراتب بیشتر از رقبای دیگر است.

بخشی از این اقبال عمومی به سیدابراهیم رئیسی به خاطر روحیه مبارزه با فساد و عملکرد قدرتمندانه وی در دستگاه قوه قضائیه بوده است و بخشی دیگر نیز به دلیل نگاه فراجناحی، ملی و باز ایشان است. از این رو خیلی ها به ریاست جمهوری رئیسی امید بسته اند. یک طرف این چشم انتظاران، تولیدکنندگان واقعی و صنعتی هستند که طی سال های اخیر با مشکلات عدیده داخلی دست و پنجه نرم کرده اند و منتظر مانع زدایی از بخش تولید توسط دستان پاک رئیسی هستند. در طرف دیگر نیز مردم و عامه جامعه هستند که استخوان های شان زیر بار فشارهای اقتصادی و معیشتی در حال خرد شدن است.

اما این همه ماجرا نیست. در لابه لای همین حق خواهی ابراهیم رئیسی و اقبال عمومی به وی، برخی از گروه ها نیز به دنبال منافع سیاسی خود هستند. به طور مثال در تامل برانگیزترین اتفاق، یکی از اعضای کمیسیون های مجلس در حالی سنگ ابراهیم رئیسی را به سینه می زند که گویی چک سفید برای تصدی مسئولیت در دولت سیزدهم دریافت کرده است. وی که از حمایت سنگین یکی از انجمن های صنفی و چند قطعه ساز پرونده دار برخوردار است این روزها چنان مشغول فعالیت انتخاباتی است که گویی فراموش کرده وظیفه اصلی وی نمایندگی مجلس است.

این نماینده مجلس با لابی گری در تالارِ پشتی صحنه اصلی مجلس و تشکیل مثلث سه ضلعی نماینده مجلس_قطعه ساز_انجمن سودای وزارت صمت در دولت سیزدهم را در ذهن خود می پروراند و در این راه تلاش کرده حمایت برخی از فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی را جلب کند. این موضوع رصد و هوشیاری دستگاه های نظارتی را می طلبد چرا که نباید اجازه داد برخی از جریان های خاص خود را حلقه اصلی و پاک ابراهیم رئیسی نزدیک کنند. قطعا در آینده مشخص خواهد شد این مثلث به دنبال کسب چه متافعی است در دولت بعد است، کسب امتیاز بیشتر برای قطعه سازان خاص یا انتخاب مدیرعامل خودروسازان.

چنان رفتارهای سیاسی آن هم توسط یک نماینده مجلس و برخی از فعالان صنعت خودرو همان مصیبت بزرگی است که چند دهه بر صنعت خودرو حاکم بوده است. تا زمانی که خودروسازان و قطعه سازان سرگرم فعالیت های سیاسی غیرحرفه ای باشند، خروجی آن همین محصولات بی کیفیت و صنعت سنتی خواهد بود. تا زمانی که خودروسازان و قطعه سازان به جای بهبود عملکرد، اقدام به انتشار بیانیه رسمی سیاسی در حمایت از یک نامزد کنند، صنعت خودرو از این شرایط مصیب بار خارج نخواهد شد.

منبع: خط بازار