به گزارش برنا؛ سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگوی تلفنی روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه با برنامه «در انتهای الوند» درباره دستورات ستاد مقابله با کرونا به شعب اخذ رای و برگزاری انتخاباتی ایمن، گفت: از مدت ها شعب اخذ رای توسط بازرسین ما جایابی شده و بهتر است که این شعب در فضای باز باشند، اگر در فضای بسته است باید تهویه هوا رعایت شود. در این دوره تعداد شعب افزایش جدی پیدا کرده است و فاصله میزهای اخذ رای از یکدیگر و فاصله افراد زمان رای گیری، حتما باید دو متر باشد.

وی ادامه داد: نظارت بر ضدعفونی ها برای ابزار و ادوات رای گیری از نکات دیگر است.همچنین سلامت افرادی که مسئولیت رای گیری را برعهده دارند و حتی خبرنگارانی که در شعب حضور پیدا می‌کنند بسیار مهم است. افرادی که برای رای گیری هم حاضر می‌شوند، حتما ماسک زده و فاصله را رعایت کنند، خودکار شخصی را با خود به همراه داشته باشند و خیالشان راحت باشد که همه این نکات در آن جا رعایت خواهد شد.

لاری با اشاره به استفاده از نرم افزارهای شعبه یاب اشاره کرد: مردم با استفاده از این نرم افزارهای شعبه یاب، می‌توانند شعبی که خلوت تر هستند را برای رای گیری پیدا کنند و با خیالت راحت در آن مکان حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در شعب اخذ رای، برای رعایت پروتکل ها، ناظری وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: در تمام شعب بازرسین بهداشتی حضور دارند و خود روسای ستاد اجرایی هم آن جا هستند و این موارد را تذکر می‌دهند. برای نیروی انتظامی هم جرایم ابلاغ شده است که این جرایم برای افراد رای دهنده، رای گیرنده و حتی کاندیداهایی که در شعب حضور پیدا می‌کنند، شامل می‌شود که این کاندیداها نباید با تجمع زیاد به شعیب اخذرای ورود کنند. در نهایت همه این موارد تحت نظارت کامل قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان عنوان کرد: فراموش نکنیم که بیماری کووید۱۹ در سرتاسر جهان شیوع دارد و شاهد افت و خیز این بیماری هستیم. با تمام تلاش هایی که می‌کنیم، درصد واکسیناسیون ما قابل قبول نیست که بتوانیم بگویم انتقال عفونت در کشور ما کم شده است، با توجه به خبر خوب تزریق عمومی واکسن برکت، ولی باز هم مردم پروتکل ها را برای حفظ سلامتی خود و دیگران رعایت کنند.