شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#سفیر روسیه
سخنگوی کرملین اعلام کرد؛

بازگشت سفیر روسیه ظرف روزهای آینده به آمریکا

کدخبر: 419824
اقتصادنیوز : سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، روسیه با دقت برنامه‌های اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو را دنبال می‌کند و اینها خطوط قرمزی هستند که باعث نگرانی می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا الحاق احتمالی اوکراین به ناتو در برنامه مذاکرات میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش بوده یا خیر گفت: ما این موضوع را با دقت دنبال می‌کنیم. این خط قرمزی است که رئیس جمهور پوتین بارها به آن اشاره کرده است.  

وی در گفت‌وگو با رادیو "اکو آف مسکو" گفت: پوتین و بایدن در نشست روز چهارشنبه در ژنو درباره سوریه مذاکره کردند و به اهمیت حفظ همکاری نظامی اشاره داشتند. شایان ذکر است که به رغم دوره‌های دشواری که در روابط دوجانبه‌مان داشته‌ایم، ارتش ما همچنان گفت‌وگو در این زمینه را حفظ کرده است که از منظر عدم رویارویی و درگیری بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی کرملین افزود: از منظر امنیتی و با توجه به اینکه نیروهای نظامی آمریکا و روسیه در یک مکان مستقر شده‌اند، ادامه مذاکرات نظامی بسیار مهم است.

پسکوف در پاسخ به این سال که آیا بایدن در موضوع افغانستان حمایت روسیه را خواستار شده است یا خیر، تصریح کرد: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در این دیدار درباره موضوع افغانستان تبادل نظر کردند اما من وارد جزئیات نمی‌شوم.

وی تصریح کرد که پوتین و بایدن در این نشست به موضوع تبادل احتمالی زندانیان پرداختند اما هیچ لیستی رد و بدل نکردند.

البته پسکوف تاکید کرد: آمریکا پیشنهادی به روسیه نداد که الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون محبوس روسیه را با زندانی دیگری مبادله کند. بحثی درباره این موضوع صورت نگرفت و پیشنهادات مشابهی نیز مطرح نشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نام ناوالنی در فهرست تبادل بالقوه زندانیان قرار داشته باشد یا خیر، گفت: ممکن است اما تنها در صورتی که به طور کاملا ناگهانی تایید شود که ناوالنی یک شهروند آمریکایی است و برای سرویس‌های ویژه آمریکا کار می‌کند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: تاریخ نشست بعدی روسای جمهوری آمریکا و روسیه مشخص نیست اما در صورت لزوم آنها می‌توانند مذاکرات تلفنی برگزار کنند.

پسکوف تاکید کرد: هر زمان لازم باشد، روسای جمهوری آمریکا و روسیه می‌توانند ترتیب یک رایزنی تلفنی را بدهند. زمانی ما یک سری موضوعاتی داریم که به بن بست رسیده‌اند و نیازمند رایزنی در سطح مقامات عالی‌رتبه هستند، نشست‌ها برگزار می‌شوند. تا به این لحظه که چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

این سخنگو همچنین گفت: آمریکا در آستانه نشست بایدن و پوتین هیچ اتهامی علیه روسیه مطرح نکرد و این یک نشانه مثبت است. در آستانه و در جریان نشست تاکید شد که هیچ کسی به دولت مسکو هیچ اتهامی وارد نمی‌کند و هیچ اتهامی علیه روسیه مطرح نشده است. این موضوع بسیار مهم است و ما به آن توجه داریم و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

پسکوف همچنین خاطر نشان کرد که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا احتمالا طی چند روز آتی به واشنگتن باز می‌گردد.

آنتونوف و جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه در فصل بهار برای رایزنی به کشورهایشان سفر کردند. پوتین و بایدن در نشست روز چهارشنبه درخصوص بازگشت این سفرا بر سر وظایفشان توافق کردند.

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که بایدن و پوتین درباره احتمال پیوستن آمریکا به نشست در چارچوب نرماندی برای حل بحران دونباس مذاکره نکردند اما رایزنی با واشنگتن در این خصوص محتمل است.

وی گفت: اثربخشی مذاکرات در چارچوب نرماندی خیلی کمتر از سطح انتظارات است اما ما مقصر آن نیستیم. شک دارم که ما به یک عضو جدید نیاز داشته باشیم اما رایزنی با آمریکایی‌ها در این خصوص بسیار محتمل است. این موضوعی است که دیروز مطرح شد. آمریکا درک کرده است که هیچ جایگزینی برای توافقات مینسک وجود ندارد.

سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد که آمریکا و روسیه اختلافاتی در مورد بلاروس دارند و بایدن و پوتین در این نشست اذعان کردند که کم کردن این اختلافات غیرممکن است.

پسکوف افزود: نشست روز چهارشنبه در ژنو با مقدمه‌چینی‌های بسیاری برگزار شد و کرملین در ابتدای کار هشدار داده بود که نباید انتظار زیادی از این نشست داشت اما در حال حاضر ما این مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنیم. در حقیقت دیروز روز فوق‌العاده موفقی بود به ویژه برای رئیس جمهوری پوتین.