پسکوف روز پنجشنبه به رسانه های روسی گفت: برجام می تواند به شکل اول خود بازگردد، تحرک و امید برای اصلاح وضعیت وجود دارد.

وی گفت: مسکو انتظار دارد بازگشت کامل به توافق نامه انجام شود.

دیدار پوتین و بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا نیز دیروز چهارشنبه در "ویلای لاگرانژ" در حاشیه دریاچه شهر ژنو در سوئیس برگزار شد. پوتین ملاقات با همتای آمریکایی خود در باره موضوعات مختلف دو طرفه و بین المللی را سازنده توصیف کرد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه بعد از جلسه چهار ساعته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ژنو سوئیس گفت که دو طرف درباره ایران و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند

در فروردین سال جاری، مذاکرات رو در رو بین ایران و  گروه  ۴ بعلاوه یک (روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه) با هدف بازیابی توافق هسته ای ایران در شکل اصلی آن آغاز شده است. کارشناسان در سه کارگروه مشغول تهیه متن توافق نامه برای  از سرگیری اجرای برجام با لغو تحریم های آمریکا علیه ایران (و بازگشت واشنگتن به توافق) و انجام تعهدات هسته ای توسط تهران هستند.

 سیدعباس عراقچی رییس هیات مذاکره کننده ایران در هفته جاری در باره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد:  ما در این دور به صورت جدی درباره موضوعات باقیمانده، مشغول مذاکره شدیم. ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم یا بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند.

 مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین اظهار کرد:‌ ما برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، (یعنی) پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافقنامه (برجام) باقی بماند (تصمیم دشوار خود را اتخاذ کرد). ما همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است.

 عراقچی تصریح کرد: اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آن‌ها هم باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است.