شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#دولت
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

احیای برجام در انتظار دولت جدید ایران /بایدن و پوتین به توافق رسیدند

کدخبر: 419774
بایدن مدعی شد که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت توافق کردیم در همکاری با هم، اجازه ندهیم ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد؛ این در خدمت منافع هر دو کشور است.

به گزارش اقتصادنیوز، احیای برجام در انتظار تشکیل دولت جدید در ایران، توافق بایدن و پوتین بر سر برنامه هسته ای ایران، اختلاف بر سر روسیه در کابینه بایدن، راهبرد جدید اروپا در قبال روسیه، تائید کمبود مواد غذایی در کره شمالی، قرعه کشی میلیون دلاری در کالیفرنیا، درخواست گنجاندن برنامه موشکی در مذاکرات هسته‌ای و آغاز روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

توافق بایدن و پوتین بر سر برنامه هسته ای ایران

به گزارش رویترز، اگر چه ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا پس از دیداری سه ساعته در ژنو، آن را سازنده و مثبت ارزیابی کردند، اما در پایان آن ها نشست مشترک خبری برگزار نکردند و هر یک جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و ضیافت مشترکی هم بر پا نشد.

0

پوتین در گفت و کو با خبرنگاران گفت که دیدارش با بایدن فضای خصمانه‌ای نداشته و دو طرف برای درک متقابل تمایل نشان داده‌اند. او در مقایسه‌ای غیر منتظره گفت که بایدن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا "خیلی فرق دارد." هم چنین او از توافق دو طرف برای بازگرداندن سفیران خود به پایتخت‌های یکدیگر خبر داد. با وجود این ولادیمیر پوتین در پاسخ به اتهامات آمریکا درباره حملات سایبری گفت بیشتر این حملات در دنیا از ایالات متحده سرچشمه می‌گیرد. او در مورد روابط دو کشور گفت «سخت است بتوان گفت روابط دو طرف بهبود می‌یابد» ولی در مورد اعتماد دو جانبه گفت قطره‌ای امید وجود دارد.

جو بایدن هم در نشست خبری خود که پس از کنفرانس خبری پوتین برگزار شد گفت دو طرف در مورد تشکیل کارگروهی استراتژیک برای بررسی همکاری‌های دو طرفه به توافق رسیدند و به زودی تیم‌هایی متشکل از دیپلمات‌ها و کارشناسان نظامی، بررسی‌ها و دیدارها را دنبال می‌کنند. هم چنین بایدن مدعی شد که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت توافق کردیم در همکاری با هم، اجازه ندهیم ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد؛ این در خدمت منافع هر دو کشور است.

درخواست گنجاندن برنامه موشکی در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش آسوشیتدپرس، کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض مدعی شده اند جدا کردن موضوع برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، رفتار [به ادعای آن ها] بی‌ثبات‌کننده اش از همدیگر «خطرناک» بوده و خواهان توجه قدرت‌های جهانی به این موضوعات در مذاکرات هسته‌ای وین شدند.

2

وزیران خارجه این کشورها با انتشار بیانیه‌ای از قدرت‌های جهانی خواسته اند که قراردادی با ایران امضاء کنند که محدودیت‌های شدیدتری علیه تهران در نظر می‌گیرد و برای مدت طولانی‌تر ادامه می‌یابد. این بیانیه مدعی شده که آن ها خواهان توافقی هستند که برای اطمینان از جلوگیری از رقابت‌های تسلیحاتی و افزایش مناقشه‌های منطقه‌ای گام‌های عملی بردارد. هم چنین این کشورها ادعا کرده‌اند در چارچوب پرونده هسته‌ای ایران، آماده همکاری موثر و جدی با احترام به حق حاکمیت و بر پایه سیاست حسن همجواری با جمهوری اسلامی هستند.

احیای برجام در انتظار تشکیل دولت جدید در ایران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» گفته روند احیای توافق هسته‌ای باید منتظر تشکیل دولت جدید در ایران بماند. این سخنان در حالی به میان آمده که در همین مصاحبه توضیح داده که: «بحث‌هایی که هفته‌ها در جریان بوده با سؤالات فنی بسیار پیچیده و ظریفی سرو کار داشته است، اما آنچه مورد نیاز است، اراده سیاسی طرف‌ها است.»

1

از سوی دیگر وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اختلافات مهم در مسیر احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» هنوز پابرجاست. این بیانیه می افزاید: «باید فورا تصمیم‌های شجاعانه‌ای اتخاذ شود زیرا برای طرفین زمان زیادی باقی نمانده است».

اختلاف بر سر روسیه در کابینه بایدن

واشنگتن‌پست مدعی شده یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته دو طیف وزارت خارجه و شورای امنیت ملی درباره رویکرد واشنگتن در قبال مسکو اختلاف نظر جدی دارند. تصمیم دولت بایدن برای توقف اعمال تحریم علیه شرکت مسئول ساخت خط‌لوله «نورد استریم۲» و مدیرعامل آن، تصمیمی بسیار تنش‌زا در دولت آمریکا بوده است.

9

وزارت خارجه آمریکا خواستار آن شده بود معافیتی برای عوامل ساخت این خط‌ لوله که گاز طبیعی را از روسیه به اروپا منتقل می‌کند، در نظر گرفته نشود اما بایدن با حمایت مشاوران خود در شورای امنیت ملی، با موضع وزارت خارجه مخالفت کرد. استدلال بایدن و مشاوران امنیت ملی او این بود که سنگ‌اندازی در برابر خط لوله نورد استریم۲ باعث به آتش کشیدن روابط آمریکا با آلمان خواهد شد.

راهبرد جدید اروپا در قبال روسیه

به گزارش یورونیوز، به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا معتقد است که اتحادیه باید در برابر تلاش‌های مخرب روسیه در جهت تضعیف این نهاد اروپایی «مقتدر‌تر و مقاوم‌تر» باشد و به تهدید‌های مسکو به صورت نظام‌مند و یکپارچه پاسخ دهد. گزینه های پیشنهادی کمیسیون اروپا در خصوص روابط اتحادیه با روسیه که در چارچوب راهبرد تدوین شده، به گفته جوزپ بورل بر سه محور «عقب راندن، محدود کردن و تعامل» استوار شده است.

8

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادآور شد: «در شرایط کنونی به نظر نمی‌آید که یک مشارکت بازنگری شده و نوین میان اتحادیه اروپا و روسیه که بتواند امکان همکاری نزدیک‌تر میان دو طرف را فراهم کند در دورنمای نزدیکی قرار داشته باشد.» وی همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا بر اساس درک مشترک قوی از اهداف روسیه و اتکا به یک رویکرد اصولی و مبتنی بر عمل‌گرایی به طور همزمان روسیه را عقب خواهد برد، محدود خواهد کرد و در جهت تعامل با این کشور تلاش خواهد کرد.

تائید کمبود مواد غذایی در کره شمالی

به گزارش بی بی سی، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی رسما به کمبود آذوقه در این کشور اذعان کرده است. کیم در سخنانی برای مقام های ارشد این کشور گفته «وضعیت غذایی مردم دارد سخت می شود». او گفت که اهداف بخش کشاورزی برای تولید غلات کافی به دلیل توفان های سال پیش که باعث سیل های گسترده شد برآورده نشده است. گزارش شده که بهای مواد غذایی جهش کرده و قیمت یک کیلو موز به ۴۵ دلار رسیده است. کره شمالی، علاوه بر این که به دلیل برنامه هسته ای تحت تحریم های بین المللی قرار دارد،  مرزهای خود را نیز برای مهار همه گیری کرونا بسته، که این باعث افت شدید مبادلات با چین شده است. کره شمالی برای آذوقه، کود و سوخت به چین اتکا می کند.

5

کیم در ماه آوریل در اقدامی نادر به سختی های پیش رو اشاره کرد و از مقام ها خواست برای کاهش حتی اندک سختی هایی که بر مردم ما می رود، «راهپیمایی طاقت فرسای» دیگری را شروع کنند. راهپیمایی طاقت فرسا اصطلاحی است که مقام های کره شمالی برای اشاره به مبارزه این کشور در جریان قحطی دهه ۱۹۹۰ به کار می برند، زمانی که با سقوط اتحاد جماهیر شوروی کمک های حیاتی به کره شمالی قطع شد. شمار کسانی که در جریان آن قحطی جان باختند معلوم نیست، اما برخی تخمین ها به رقم سه میلیون نفر اشاره دارد.

قرعه کشی میلیون دلاری در کالیفرنیا

به گزارش آسوشیتدپرس، گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا در یک قرعه‌کشی در شهر لس آنجلس که به منظور تشویق مردم به استفاده از واکسن مقابله با کرونا انجام گرفت، به ۱۰ نفر از ساکنان ایالت کالیفرنیا که در قرعه کشی برنده شدند ۱.۵ میلیون دلار و در مجموع ۱۵ میلیون دلار جایزه اهداء کرد. این جوایز بخشی نهایی از برنامه ۱۱۶.۵ میلیون دلاری نیوسام موسوم به «برای برنده شدن واکسن بزن» بود؛ تلاشی برای تشویق ساکنان کالیفرنیا به واکسینه شدن و تسریع مهار همه‌گیری کرونا که تاکنون موجب مرگ بیش از ۶۰۰ هزار نفر در سراسر آمریکا شده است.

3

روز سه‌شنبه گذشته، روز بازگشایی در کالیفرنیا بود و این به معنای پایان بسیاری از محدودیت‌های مربوط به کرونا، از جمله زدن ماسک صورت، فاصله‌گیری اجتماعی، و کاهش ظرفیت پذیرش مردم در بیشتر اماکن عمومی بود، که با استقبال ساکنان این ایالت روبرو شد.

آغاز روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکوس رکس، رئیس بزرگترین گروه پژوهشی که تا کنون به قطب شمال سفر کرده هشدار داده که روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین احتمالا آغاز شده است. او در یک نشست خبری در برلین گفت:«ناپدید شدن لایه‌های یخ شناور در دریاهای منطقه قطب شمال یکی از نشانه‌های مهم گرمایش بیش از حد کره زمین است و این سئوال را مطرح می کند که آیا روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین آغاز نشده است.؟»

4

مارکوس رکس رئیس بزرگترین گروه پژوهشی بین المللی و متشکل از ۳۰۰ دانشمند از ۲۰ کشور جهان است که تحقیقات گسترده‌ای در قطب شمال انجام داده است. این گروه تحقیقاتی در ماه اکتبر سال گذشته پس از ۳۸۹ روز ماموریت در نقاط مختلف قطب شمال به آلمان بازگشت. این ماموریت که هزینه آن حدود ۱۴۰ میلیون یورو بود ۱۵۰ ترابایت اطلاعات و بیش از هزار نمونه یخ نیز جمع آوری کرده است.

مارکوس رکس در تشریح خلاصه‌ای از دستاوردهای این ماموریت علمی گفت:«عقب نشینی لایه‌های یخبندان در بهار سال ۲۰۲۰ سریع تر از هر سال دیگری بوده که تاکنون ثبت شده است و گستره لایه‌های یخبندانی که در فصل تابستان در سطح دریاهای منطقه شناور بودند در مقایسه با ده سال پیش نصف شده است.» این نتایج نشان می‌دهد که در مقایسه با اولین پژوهش علمی قطب شمال که در آخرین سال‌های قرن نوزدهم انجام شد ضخامت لایه‌های یخبندان نصف شده و دمای متوسط آنها ده درجه بالاتر است.