شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید#انرژی#فلسطین#منابع

گفتگوی وزیر انرژی جدید اسرائیل و فرستاده آمریکا درباره مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان


گفتگوی وزیر انرژی جدید اسرائیل و فرستاده آمریکا درباره مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان

منابع از گفتگوی وزیر انرژی کابینه جدید رژیم صهیونیستی با فرستاده آمریکا درباره مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، «کارن الحرار» وزیر انرژی کابینه جدید رژیم صهیونیستی با «​جان دیروشر» فرستاده دولت آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر انرژی جدید اسرائیل که این هفته کار خود را در کابینه رژیم صهیونیستی آغاز کرده درباره مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی به میانجی آمریکایی گفت که با وجود پرونده‌های متعدد قضایی و حساس اسرائیل ما آماده ایم که راه‌حل‌های مربوط به پایان دادن به اختلافات در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی با لبنان با وجود تغییر کابینه اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار است و هدف از این مذاکرات یافتن راه حلی برای اختلافات ترسیم مرزهای دریایی است که امکان بهره برداری از منابع طبیعی را به ما می‌دهد.

جان دیروشور پنجشنبه گذشته با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد.

رئیس‌جمهور لبنان در این دیدار به طرف آمریکایی اعلام کرد که لبنانی‌ها خواستار ادامه این مذاکرات هستند؛ البته مذاکراتی عادلانه و بدون پیش‌شرط.

در هفته اول ماه مه گذشته دور جدید مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی بعد از یک توقف طولانی مدت انجام شد؛ اما دور پنجم این مذاکرات بدون تعیین تاریخ برای دوره بعدی آن به حالت تعلیق درآمد و همین موضوع امکان بهره مندی لبنان از ثروت نفتی و گازی خود را به تاخیر می‌اندازد.

پیش از این رژیم صهیونیستی بازگشت به مذاکرات مذکور را مشروط به این کرده بود که این مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده و تحت نظارت سازمان ملل و تنها محدود به 860 کیلومتر مربع از مساحت دریایی برای لبنان باشد؛ همانگونه که در سال 2011 ترسیم شده بود. اما در مقابل لبنان سقف مطالبات خود را بالا برده و تاکید کرد که به همه حقوق خود در این مرزها یعنی هزار و 430 کیلومتر پایبند است و علاوه بر 860 کیلومتر اعلام شده لبنان در بخش‌هایی از میدان نفتی که رژیم صهیونیستی آن را «کاریش» نامیده و یک شرکت یونانی برای اسرائیل در آن کار می کند حقوقی دارد.

اما با همه این وجود طرف لبنانی باب مذاکرات را در این خصوص هنوز باز گذاشته و از سوی دیگر دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» به دنبال امتیازگیری برای رژیم صهیونیستی در مذاکرات است و با وجود ادعاهایی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در خصوص تمایل برای بازگشت به این مذاکرات مطرح می‌کنند، اما بازگشت اسرائیل به مذاکرات مشروط به چشم‌پوشی لبنان از حقوق قانونی خود در مرزهای دریایی است.

از طرف دیگر کابینه جدید رژیم صهیونیستی می خواهد به جامعه صهیونیستی ثابت کند که بیش از بنیامین نتانیاهو به فکر منافع اسرائیل است و در هر گونه معامله سخت‌تر و محکم‌تر از نتانیاهو عمل می‌کند؛ به ویژه در پرونده‌های مربوط به مخالفان و دشمنان اسرائیل و همه پرونده‌های امنیتی که به منافع استراتژیک و تاکتیکی اسرائیل مربوط می‌شوند. بر همین اساس به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قصد داشته باشند مذاکرات مذکور را به شکل منطقی و عادلانه پیش ببرند.

انتهای پیام/