به گزارش برنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: تعبیری که رهبری برای انتخابات بکار بردند رویداد سرنوشت ساز بود، رویداد سرنوشتی سازی که انتخابات ۱۴۰۰ را رقم‌ می‌زند. انچه‌ که وظیفه شورای نگهبان در انتخابات است پاسداری و صیانت از آرا مردم است، در طی ادوار مختلف انتخابات تمام تلاش خود را بکار برده ایم تا از این حق الناس به درستی صیانت شود و حق مردم در تعیین سرنوشت نگهبانی شود.

او اظهار کرد: علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه یک ملاک اصلی بوده سلامت مردم را هم در این دوره مدنظر قرار داریم و اقدامات مختلفی هم انجام گرفته است. وقتی از جایگاه و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود سخن می‌گوییم انتظارات این است که پاسداری و صیانت صحیح و دقیق انجام شود. دغدغه هایی را رهبری در روز گذشته مطرح کردند که بسیار بجا است. شورای نگهبان در طی یک سال گذشته این ها را مد نظر داشته است.  اولین بحث تعرفه ها است که از زمانی که طرح اولیه از سوی وزارت کشور مطرح می‌شود، باید در شورا به تایید برسد و طرح تعرفه باید به تایید هر ۱۲نفر اعضا برسد. مرحله بعد چاپ تعرفه ها است که ناظرین شورا ۲۴ساعته بر چاپ آن نظارت داشتند تا به توزیع برسد و در این مرحله هم اقدامات مختلف برای صیانت انجام شده است و حدود 10  درصد در این دوره به تعداد تعرفه افزوده شد.

او بیان کرد: در روز جمعه ستاد نظارت بر انتخابات به صورت بر خط با همه شعب در تماس است تا در صورت بروز مشکل در کوتاه ترین فرصت رفع شود از جهت شورای نگهبان مشکل کمبود تعرفه و یا توزیع غیر صحیح تعرفه، نخواهیم داشت. طبق تاکید رهبری ما باید تدابیری را برای رعایت سلامت داشته باشیم و اقدامات از این قبیل است که از ابتدا بین کارشناسان در وزارت کشور آغاز شده است فاصله گذاری ها ، استفاده بیشتر از فضای باز برای شعب ، ضد عفونی کردن شعب و ملزومات انتخابات و یک ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی در هر شعبه حضور دارد و اثر انگشت حذف شده است  و احراز هویت به صورت الکترونیک است. در بحث امنیت شعب هم همکاری خوبی با نیروهای انتظامی و دستگاه های مربوطه داشته ایم.

کدخدایی اظهار کرد: فقط در انتخابات ریاست جمهوری است که ایرانیان مقیم خارج می توانند، مشارکت کنند و تمهیدات اندیشیده شده و خوشبختانه تلاش گستره ای با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، بازرسان ویژه‌ای در نظر گرفته شده که به ستاد تهران اعزام می‌شوند. در شهرستان‌ها هم می‌توانند این بازرسان را اعزام کنند مردم هم اگر تخلفی می‌شود گزارش دهند. در حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات فردا پیش‌بینی شده که این میزان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هفت درصد و نسبت به انتخابات مجلس، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

او در پاسخ به این سوال که دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیدا ها و مشخصا در خصوص لاریجانی و احمدی نژاد چیست، گفت: براساس اصل 115 مستندات هر نامزد که مطرح می شود، اعضا باید ۷رای مثبت را نسبت به هر فرد بدهند اینکه هر عضو بر چه اساس رای مثبت و منفی می دهند را نمی توانیم بیان‌کنیم زیرا من هم نمی دانم، ملاک و میزان رای اعضای شورا است. اگر چه در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی برای بیان این دلایل نداریم اما هر کدام از افراد که درخواست کردند دلایل را پس از برگزاری جلسه با فرد خدمتش مطرح کرده ایم، هفته گذشته با چهار کاندیدا خود من جلسه داشتم دو نفر دیگر درخواست داشتند که بعد از پیدا کردن فرصت حتما دعوت می‌کنیم و مطالب را خدمتشان، مطرح می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که تاکنون تخلفات ارائه شده چقدر قابل اتکا بوده است، گفت: تاکنون گزارش تخلف خاصی نداشته ایم آنچه که در توان ما بوده این است که عوامل نظارتی آموزش ببیند و در چینش شعبه ها، هماهنگی صورت گیرد؛ امیدواریم فردا هم تخلف زیادی را شاهد نباشیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا شورای در این دوره از انتخابات فقط اصولگرایان را مورد تایید قرار داده است گفت: شاید اسامی را ندیده اید یا توجهی نکرده اید. در این دور و همه دوار همه افراد از همان جناح ها حضور دارند، شورا هیچ‌گاه براساس نگاه سیاسی نامزدها اعلام رای نمی کند، نظر شورا براساس قانون انتخابات و قانون اساسی است و رای اعضای شورای نگهبان است.