شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#مقامات#واشنگتن

اعتراف مقامات عربستان به فراری دادن مجرمان سعودی از آمریکا


اعتراف مقامات عربستان به فراری دادن مجرمان سعودی از آمریکا

مقامات سعودی اعتراف کردند که از خلال سفارت کشورشان در واشنگتن به فرار مجرمان سعودی از آمریکا کمک کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، مقامات سعودی رسماً اعتراف کردند که به سفارت کشورشان در واشنگتن کمک کرده‌اند تا شهروندان جنایتکار سعودی که به اتهامات جنایی تحت تعقیب قضایی قرار دارند، فرار کنند.

مقامات سعودی از طریق گزارش جدید به واشنگتن پست اعلام کردند که سفارت عربستان در واشنگتن از طریق شبکه‌ای از وکلای دفاع جنایی آمریکایی بر کمک در فرار شهروندان جنایتکار سعودی نظارت می‌کرد.

مقامات سعودی برای مجرمان سعودی هزینه‌های کلانی را کرده‌اند تا از زندان‌ آزاد شوند در‌حالی که سفارت عربستان در واشنگتن از طریق شبکه‌ای خدمات کنسولی مانند تنظیم وثیقه برای مجرمان ارائه داده است.همچنین نماینده قانونی برای افرادی جنایتکار تعیین و به متهمان کمک کرده تا از محاکمه دادگاه فرار کنند.

بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با بیش از دوازده نفر، سفر و پروازهایی به خارج از ایالات متحده برای فرار جنایتکاران سعودی از عدالت و همچنین صدها صفحه از اسناد دادگاه‌های ایالات متحده، فرم‌های حقوقی سعودی و سوابق سفر بین‌المللی آن‌ها ترتیب داده شده است.

یکی از افرادی که در این شبکه سعودی کار می‌کند به شرط ناشناس بودن اعلام کرد: سفارت عربستان در واشنگتن ترجیح می‌دهد کسی از جنایتکاران سعودی در زندان ایالات متحده به سر نبرد و اگر موردی از زندانی وجود داشته باشد تلاش زیادی برای آزادی فوری آن‌ها از واشنگتن صورت می‌گیرد.

«حسام العیدی» در ویرجینیا ، که دانشجوی دانشگاه رادرفورد بود ، پس از محکوم شدن به اتهامات از جمله تعرض جنسی در سال 2018 ، تحت تعقیب است. اشخاصی که با پرونده وی آشنا بودند گفتند که وی با کمک سفارت عربستان در واشنگتن به ریاض بازگشت. بر اساس گزارش دادگاه و دادستان منطقه پرنس ادوارد ، در حال حاضر حکم دستگیری برای العیدی وجود دارد.

شخصی که با سعودی‌ها کار می‌کرد گفت: اگر سفارت عربستان تصمیم بگیرد کسی را از کشور خارج کند از خلال یک مجری یا شخصی که با سفارت ارتباط ندارد ، برای تنظیم سفر اقدام می‌کند .

«ریکون مور» در یک درگیری خیابانی با دو غریبه در محله معروف گرینویل ، کارولینای شمالی با چاقو مورد اصابت قرار گرفت و به یکی از بیمارستانهای اطراف منتقل شد و بعدا اعلام شد که وی کشته شده است. پلیس به سرعت «عبدالله الحریری» و «سلطان السحیمی» هر دو شهروند عربستان سعودی را مورد بازجویی قرار داد ، شاهدان عینی و دوربین نظارت آنها را در صحنه درگیری نشان داد. در ابتدا ، پلیس فکر کرد که این افراد ممکن است در دفاع از خود عمل کرده و آنها را از بازداشت آزاد کنند. پس از تحقیقات بیشتر ، دادستان هر دو را به قتل عمد متهم کرد.

اما حریری و السحیمی به احتمال زیاد هرگز محاکمه نخواهند شد ، زیرا آنها چند روز پس از ادعای جنایت و قبل از اتهام کشور را ترک کردند و به عربستان بازگشتند که قرارداد استرداد با ایالات متحده ندارند.

اتهامات قتل علیه حریری و السحیمی از جدی‌ترین اتهامات شناخته شده علیه ده‌ها شهروند سعودی جنایتکار است که بسیاری از آنها در ایالات متحده تحت تعقیب هستند. جرایم ادعایی آنها شامل قتل عمد، ضرب و شتم ، تجاوز و داشتن پورنوگرافی کودکان است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست السحیمی چهار روز پس از قتل عمدی مور در 17 اکتبر 2018 از فرودگاه بین‌المللی دالاس خارج شد. مشخص نیست که حریری در یک پرواز بوده است یا خیر.

کمک دولت عربستان سعودی به شهروندان خود که به جرایم سنگینی متهم شده اند مورد توجه قانون فدرال قرار گرفته است.

اداره تحقیقات فدرال اعلام کرد که مقامات سعودی مطمئناً به اتباع سعودی مستقر در آمریکا کمک می‌کنند تا از ایالات متحده فرار کنند و از محاکمه شدن آن‌ها جلوگیری کنند که این امر روند قضایی آمریکا را تضعیف می‌کند.

بسیاری از جنایتکاران سعودی با کمک مقامات سعودی از آمریکا گریختند و به دلیل سهل انگاری دادستان‌ها یا پلیس ، که نتوانستند خطرات فرار را در نظر بگیرند ، راه برای خروج از ایالات متحده آسان‌تر شد.

پیش از این اعضای سنای آمریکا از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خواستند اقداماتی علیه عربستان به دلیل نقشش در کمک به فرار سعودی‌های تحت تعقیب از آمریکا اتخاذ کند.

درخواست سناتورها از بایدن بعد از آن صورت می‌گیرد که فاش شد بیش از 20 دانشجوی عربستانی که در آمریکا در حال تحصیل بودند به شکل ناگهانی در زمان روبرو شدن با اتهامات جنایی از جمله قتل عمدی ناپدید شدند و بعدا در عربستان دیده شدند.

در تحقیقات خود اعلام کردند، دفتر تحقیقات فدرال و وزارت امنیت داخلی از مداخله دولت عربستان و کمک به شهروندانش برای فرار از امریکا اطلاع داشتند اما هیچ تلاشی برای متوقف کردن آن نکردند.

اعضای سنا در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کردند قصد دارند قانون سابقی را که اولین بار سال 2019 مطرح شد، مجددا مطرح کنند. براساس این قانون وزارت خارجه باید گزارشی را به کنگره درباره مواردی که شاید دیپلمات‌های سعودی یا افراد وابسته به آن‌ها به شهروندان سعودی برای ترک آمریکا جهت فرار از پیگرد قانونی کمک کرده باشند، ارائه کند.

با این حال سفارت عربستان در واشنگتن هرگونه نقشی در کمک به شهروندان سعودی برای فرار از آمریکا را تکذیب می‌کرد.

انتهای پیام/