شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن

ارزان‌ترین و گران‌ترین دستمزد در ساخت مسکن چقدر است؟

کدخبر: 419746
اقتصاد نیوز : با احتساب کار روزانه ۸ ساعتی و همچنین کار در ۲۶ روز یک ماه، دستمزد ماهانه استادکار تاسیسات ساختمانی در یک ماه به طور متوسط ۱۱ میلیون و۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، مرکز آمار ایران در گزارشی ارزان‌ترین و گران‌ترین دستمزدها در ساخت مسکن را اعلام کرد.

در این گزارش که روز گذشته منتشر شد، متوسط دستمزد ساعتی منتخبی از نیرو‌های انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی از جمله در ساخت‌وسازهای مسکونی در نیمه‌ دوم سال ١٣٩٩ و درصد تغییرات آن نسبت به دوره‌ قبل و دوره‌ مشابه سال قبل اعلام شده است. محاسبات «دنیای‌اقتصاد» براساس حداقل، حداکثر و متوسط دستمزدهای ساعتی نیروی انسانی شاغل در ساخت وسازهای مسکونی نشان می‌دهد در نیمه دوم سال ۹۹ ضعیف‌ترین اقشار به لحاظ درآمد ماهانه، کارگران ساده ساختمانی بوده‌اند.

 حداقل دستمزد این افراد به ازای هر ساعت کار روزانه برابر حدود ۱۳ هزار تومان اعلام شده است که با محاسبه ۸ ساعت کار در روز و ۲۶ روز کاری، این کارگران در ماه درآمد ۲ میلیون و۷۰۰ هزار تومانی داشته‌اند.آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد به طور متوسط وبر مبنای دستمزد متوسط ساعتی نیروهای کار شاغل در پروژه‌های ساختمان‌های مسکونی، کمترین سطح دستمزد متوسط نیز مربوط به همین کارگران ساده است. این کارگران به طور متوسط ماهانه ۴ میلیون و۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند. میانگین دستمزد این افراد به ازای یک ساعت کار در روز حدود ۲۲ هزار تومان اعلام شده است.اما بیشترین درآمد در آمار ارائه شده مربوط به استادکار تاسیسات ساختمانی است. به طور متوسط هر استادکار تاسیسات ساختمانی در نیمه دوم سال ۹۹ به ازای هر ساعت کار معادل ۵۴ هزار تومان دریافت کرده است. با احتساب کار روزانه ۸ ساعتی و همچنین کار در ۲۶ روز یک ماه، دستمزد ماهانه استادکار تاسیسات ساختمانی در یک ماه به طور متوسط ۱۱ میلیون و۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

این در حالی است که حداکثر دستمزد ساعتی استادکار تاسیسات ساختمانی نیز در این گزارش ۶۸ هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب استادکارانی که نیمه دوم سال گذشته از حداکثر دستمزد ساعتی برخوردار بوده‌اند در صورت کار به مدت ۸ ساعت در روز و همچنین انجام فعالیت در ۲۶ روز کاری یک ماه، از درآمدی معادل حدود ۱۴ میلیون تومان برخوردار شده‌اند.با این حال به دلیل رکود فعالیت‌های ساختمانی، نیروی انسانی شاغل در پروژه‌ها، روزهای بیشتری از ماه را در بیکاری سپری کردند و در نتیجه تحقیقات میدانی انجام شده نشان می‌دهد درآمد این افراد تحت تاثیر رکود و نیمه تعطیل شدن فعالیت‌های ساختمانی از میزان اعلام شده کمتر بوده است.براساس این گزارش همچنین در بین تمامی اقلام مورد آمارگیری، «سنگ تراش درجه دو» با ۹/ ۵۳ درصد دارای بیشترین ‌افزایش و «اسکلت ساز درجه‌ یک» با ۳/ ۶٣ درصد، دارای کمترین افزایش در متوسط دستمزد ساعتی نسبت به دوره‌ قبل بوده‌اند.