شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قدیمی

تست هایی که زنان نباید از آن غافل شوند

تست هایی که زنان نباید از آن غافل شوند

این جمله قدیمی را به یاد دارید که پیشگیری بهتر از درمان است. معاینه زودهنگام به ما کمک می‌کند تا بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان را از همان ابتدا که درمان آن آسان است، متوقف کنید.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، آزمایش‌های غربالگری حتی قبل از بروز علائم می‌توانند بیماری ها را تشخیص دهند. اینکه شما به کدام آزمایش غربالگری نیاز دارید به سن، سابقه خانوادگی، سابقه سلامتی خود افراد و سایر عوامل خطر بستگی دارد.

 

 سرطان پستان

 

هرچه زودتر سرطان پستان را تشخیص دهید، شانس درمان آن بیشتر می‌شود. سرطان‌های کوچک پستان کمتر به غدد لنفاوی و اندام‌های حیاتی مانند ریه‌ها و مغز گسترش می‌یابد. اگر ۲۰ یا ۳۰ ساله هستید، برخی از متخصصان توصیه می‌کنند، هر یک تا سه سال یک معاینه پستان را برای بخشی از چک آپ منظم داشته باشند. در صورت داشتن عوامل خطر بیشتر ممکن است به غربالگری‌های مکرر نیاز باشد.

 

 غربالگری با ماموگرافی

 

ماموگرافی با اشعه ایکس با دوز پایین است که اغلب قبل از ابنکه احساس شود، توده‌ای ایجاد می‌شود، اگرچه نتایج طبیعی سرطان را کاملاً رد نمی‌کند. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند اگر ۴۰ ساله هستید، هر ساله باید ماموگرافی انجام دهید. سپس در طی ۵۰ تا ۷۰ سالگی می‌توانید سالی یکبار و البته اگر در معرض خطر بیشتری هستید، ممکن است پزشک معالجات مکرر بیشتری را توصیه کند.

 

 سرطان دهانه رحم

 

پیشگیری از سرطان دهانه رحم (در ظاهر) آسان است. دهانه رحم یک مسیر باریک بین رحم (محل رشد کودک) و واژن(کانال زایمان)است. پزشک ممکن است از آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایش اچ.پی.وی برای غربالگری استفاده کند. پاپ اسمیر سلول‌های غیرطبیعی را در دهانه رحم پیدا می‌کند و قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان، آنها را از بین می‌برد. علت اصلی سرطان دهانه رحم، ویروس پاپیلومای انسانی(اچ.پی.وی) است که نوعی اس.تی.دی است.

 

 غربالگری سرطان دهانه رحم

 

در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک برخی از سلول‌ها را از دهانه رحم تراشیده و آنها را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. پزشک درمورد اینکه آیا  به تنهایی یا همراه با آزمایش اچ.پی.وی، به آزمایش پاپ نیاز دارید با شما صحبت خواهد کرد. آنها همچنین درمورد اینکه چند بار نیاز به غربالگری دارید به شما خواهند گفت. اگر از نظر جنسی فعال بوده و در معرض خطر هستید، هر ساله برای بیماری کلامیدیا و سوزاک نیاز به آزمایش واژن دارید.

 

 واکسن برای سرطان دهانه رحم

 

واکسن‌های اچ.پی.وی می‌توانند زنان زیر ۲۶ سال را از چندین نوع اچ.پی.وی محافظت کنند. واکسن‌ها افراد را در برابر همه گونه‌های سرطانی اچ.پی.وی محافظت نمی‌کنند و همه سرطان‌های دهانه رحم با اچ.پی.وی شروع نمی‌شوند. بنابراین انجام غربالگری معمولی سرطان دهانه رحم هنوز هم مهم است.

 

 شکستگی و پوکی استخوان

 

پوکی استخوان حالتی است که استخوان‌های فرد ضعیف و یا شکننده شده باشد. زنان پس از یائسگی توده استخوانی بیشتری را از دست می‌دهند اما مردان نیز دچار پوکی استخوان می‌شوند. علامت آن اغلب یک دوره استراحت دردناک پس از حتی یه آسیب جزئی، ضربه یا پیچ‌خوردگی ناگهانی است. در افراد آمریکایی بالای ۵۰ سال، این بیماری تقریباً در نیمی از این علت‌ها در زنان و از هر ۴ مرد در یک نفر اتفاق می‌افتد. خوشبختانه می‌توانید از پوکی استخوان پیشگیری و آن را درمان کنید.

 

 آزمایشات غربالگری پوکی استخوان

 

نوع خاصی از اشعه ایکس به نام جاذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (دی.ایکس.ای) می‌تواند قدرت استخوان را اندازه گیری کرده و پوکی استخوان را قبل از وقوع وقفه تشخیص دهد. همچنین می‌تواند به پیش‌بینی این خطر در آینده کمک کند. این غربالگری برای همه زنان بالای ۶۵ سال توصیه می‌شود. اگر عوامل خطر پوکی استخوان را دارید، ممکن است لازم باشد زودتر شروع به اقدام برای آزمایش کنید.

 

 سرطان پوست

 

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد و درمان زودرس آن می‌تواند برای همه موثر باشد. خطرناک‌ترین آن ملانوم است که بر سلول‌هایی که رنگ پوست فرد را تولید می‌کنند تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات افراد به طور ارثی خطر ابتلا به این نوع سرطان را دارند که ممکن است با قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب افزایش یابد. سلول‌های بازال و سنگفرشی از جمله سرطان‌های پوستی غیر ملانومایی هستند.

 

 غربالگری سرطان پوست

 

مراقب هر گونه تغییر در علائم پوستی خود باشید؛ از جمله خال و کک و مک. به تغییر شکل، رنگ و اندازه آن توجه کنید. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که در حین انجام فعالیت‌های منظم بدن، باید پوست خود را تحت‌نظر متخصص پوست یا سایر متخصصان بهداشت بررسی کنید.

 

 فشارخون بالا

 

هرچه پیرتر می‌شوید، خطر فشارخون بالا افزایش می‌یابد، به خصوص اگر اضافه وزن داشته و یا برخی از عادت‌های بد سلامتی را داشته باشید. فشار خون بالا می‌تواند حملات قلبی یا سکته‌های مغزی را بدون هیچ گونه اخطای تهدید کند. بنابراین مراجعه به پزشک برای کنترل آن می‌تواند جان فرد را نجات دهد. کاهش فشارخون همچنین می‌تواند از خطر طولانی مدت مانند بیماری‌های قلبی و نارسایی کلیه جلوگیری می‌کند.

 

 غربالگری فشارخون بالا

 

عدد فشارخون شامل دو عدد است. اولین(سیستولیک) فشار خون هنگام ضربان قلب است. دوم(دیاستولیک) فشار بین ضربان‌ها است. فشارخون طبیعی افراد بزرگسال کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. فشارخون بالا که فشارخون نیز نامیده می‌شود، ۱۳۰/۸۰ یا عددی بالاتر است. در این میان مرتبه‌ی بالا، نوعی مرحله هشدار زودرس در نظر گرفته می‌شود. از پزشک خود بپرسید که چند بار در هفته باید فشارخون شما بررسی ‌شود.

 

 سطح کلسترول

 

کلسترول بالا می‌تواند موجب پلاک یا انسداد عروق شود. پلاک‌ها می‌توانند سالها بدون علائم جمع شده و در نهایت موجب حمله قلبی یا سکته شوند. فشارخون بالا، دیابت و سیگار همگی می‌توانند موجب تجمع پلاک‌ها شوند. این بیماری به نام تصلب ‌شرایین  است. تغییر شیوه زندگی و داروها خطر را کاهش می‌دهد.

 

 بررسی کلسترول

 

برای بررسی کلسترول، ممکن است لازم باشد ۹ تا ۱۲ ساعت چیزی نخورید. سپس یک آزمایش خون انجام خواهید داد که کلسترول کلی، کلسترول بد ال.دی.ال، کلسترول خوب اچ.دی.ال و تری‌گلیسیرید (چربی خون) را اندازه‌گیری ‌کند. پزشک در مورد زمان شروع و انجام چند مرحله‌ای بررسی سطح کلسترول با فرد صحبت خواهد کرد.

 

 دیابت نوع ۲

 

یک سوم آمریکایی‌های مبتلا به دیابت نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند. دیابت می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی یا کلیوی، سکته مغزی، کوری بر اثر آسیب به رگ‌های خونی شبکیه و یا سایر مشکلات جدی شود. شما می‌توانید دیابت را با رژیم‌غذایی، ورزش، کاهش وزن و دارو کنترل کنید، به ویژه هنگامی که زود تشخیص داده شود. دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل بیماری است. دیابت نوع ۱ معمولاً در کودکان و بزرگسالان تشخیص داده می‌شود.

 

 غربالگری برای دیابت

 

قبل از آزمایش خون برای دیابت، احتمالاً باید تا حدود هشت ساعت چیزی نخورید. سطح قندخون ۱۲۵-۱۰۰ ممکن است پیش دیابت را نشان دهد. ۱۲۶ یا بالاتر ممکن است به معنی دیابت باشد. آزمایشات دیگر شامل تست ای.آی. سی و آزمایش تحمل گلوکز خوراکی است. پزشک در مورد زمان شروع و چند مرحله بررسی سطح کلسترول با شما صحبت می‌کند. اگر در معرض خطر بیشتری هستید، مانند سابقه خانوادگی دیابت، در مورد آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

 

 ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ.آی.وی)

 

 ویروسی است که ایدز نامیده می‌شود. این بیماری از طریق اشتراک خون یا مایعات بدن با فرد آلوده، مانند رابطه جنسی حافظت نشده یا سوزن‌های کثیف، منتقل می‌شود. زنان باردار مبتلا به اچ.آی.‌وی می‌توانند عفونت را به نوزاد خود منتقل کنند. هنوز هیچ درمانی یا واکسنی برای آن وجود ندارد اما درمان زودهنگام با داروهای ضد اچ.آی.وی به تنظیم سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس کمک می‌کند.

 

 آزمایشات غربالگری اچ.آی.وی

 

 ایدز می‌تواند سالها بدون علامت باشد. تنها راه تشخیص اینکه آیا این ویروس را دارید، آزمایش خون است. آزمایش الیسا یا ای.‌آی.ای به دنبال آنتی‌بادی‌های ایدز است. اگر نتیجه مثبت باشد، برای تایید نتایج به آزمایش دوم نیز نیاز است. همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید آزمایش بدهند. USPSTF به پزشکان توصیه می‌کند که عفونت ایدز را در نوجوانان و بزرگسالان ۱۵ سال تا ۶۵ سال بررسی کنند. نوجوانان و بزرگسالان بزرگتر که در معرض خطر بیشتری قرار دارند نیز باید غربالگری شوند.

 

 جلوگیری از شیوع اچ.آی.وی

 

آزمایش بیشتر افراد تازه آلوده، حدود دو ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس انجام می‌شود اما در موارد نادر ممکن است تولید آنتی‌بادی اچ.آی.وی شش ماه به طول بیانجامد. در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به ایدز یا سایر بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید. اگر ایدز دارید و باردار هستید، با پزشک خود در مورد کاهش خطر ابتلا به کودک متولد نشده مشورت کنید.

 

 سرطان روده‌بزرگ

 

سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ بر اثر سرطان و پس از سرطان ریه است. بیشتر سرطان‌های روده‌بزرگ از پولیپ‌ها(توده‌های غیرطبیعی)ناشی می‌شوند که در پوشش داخلی روده بزرگ رشد می‌کنند. پولیپ‌ها ممکن است سرطانی بوده یا سرطانی نباشند. در صورت وجود‌ سرطان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. از بین بردن زودهنگام پولیپ‌ قبل از سرطانی شدن‌، می‌تواند به طور کامل از آن جلوگیری کند.

 

 غربالگری سرطان روده‌بزرگ

 

کولونوسکوپی یک آزمایش غربالگری معمولی برای سرطان روده‌بزرگ است. در حالی که آرام خوابیده‌اید، پزشک یک لوله انعطاف‌پذیر کوچک مجهز به دوربین را به روده‌بزرگ وارد می‌کند. اگر پولیپ پیدا شود، اغلب می‌توانند همان موقع آن را بردارند. نوع دیگر آزمایش، سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر است که قسمت تحتانی روده‌بزرگ را مشاهده می‌کند. اگر به طور متوسط در معرض خطر باشید، غربالگری معمولاً از ۵۰ سالگی شروع می‌شود. همچنین ممکن است پزشک با استفاده از انواع کارت‌‌های خانگی مخصوص مدفوع، فرد را غربالگری کند.

 

 گلوکوم 

 

گلوکوم وقتی اتفاق می‌افتد که فشار در داخل چشم جمع شود. بدون درمان می‌تواند به اعصاب بینایی آسیب برساند و موجب علل بیشتر کوری شود. اغلب تا زمانی که بینایی فرد آسیب نبیند، هیچ علامتی ظاهر نمی‌شود.

 

 غربالگری گلوکوم

 

 اینکه چند بار باید چشم خود را معاینه کنید، به سن و عوامل خطر بستگی دارد. آزمایشات شامل آفریقایی-آمریکایی یا اسپانیایی تبار، بالای ۶۰ سال، آسیب به چشم، استفاده از استروئید و سابقه خانوادگی گلوکوم است. با پزشک خود درمورد اینکه چند بار و از چه زمانی غربالگری گلوکوم را شروع کنید، مشورت کنید.

 

 از پزشک خود در مورد غربالگری بپرسید

 

 اینکه با پزشک خود درباره آزمایشات غربالگری صحبت کنید ، یک حس خوب از سلامتی است. برخی از آزمایشات، مانند آزمایش پاپ یا معاینه پستان، باید بخش معمولی از مراقبت‌های بهداشتی هر زن باشد. آزمایش‌های دیگر ممکن است بر اساس عوامل خطر لازم باشد. غربالگری مناسب همیشه از یک بیماری پیشگیری نمی‌کند اما اغلب می‌تواند بیماری را زودتر کشف کند تا بهترین فرصت برای غلبه بر آن وجود داشته باشد.

منبع: سایت سلامت