به گزارش برنا؛ شاگردان اسکوچیچ در آغاز این بازی ها بیشتر تمرکز خود را به دیدار برابر بحرین و عراق معطوف کرده بودند، حریفانی که در مقایسه با تیم هایی مثل هنگ کنگ و کامبوج از قدرت بیشتری برخوردار بودند و همان طور که قابل پیش بینی بود توانستند به خوبی از سد این دو حریف اصلی خود نیز عبور کرده و به دور بعدی رقابت های انتخابی جام جهانی برسند.

تصمیمی حساب شده برای حریف تمرینی

پس از برد برابر هنگ کنگ و پیروزی دلچسب مقابل بحرین، ایران حریف آسان و تمرینی چون کامبوج را پیش روی داشت، دیداری که برای همه برد پرگل و بازی کمالا یک طرفه در آن به سود ایران کاملا قابل پیش بینی بود. در این دیدار تمرینی که بیشتر شبیه یک بازی دوستانه بود، کادرفنی تیم ملی با تصمیمی کاملا حرفه ای و حساب شده به تعدادی از بازیکنان اصلی تیم استراحت داد و تیمش را با تلفیقی از مردان اصلی و نیمکت نشین به میدان فرستاد و همان طور که پیش بینی می شد موفق شد با برد پرگل و روحیه بخشی خود را برای جدال اصلی برابر عراق آماده کند.

 استراتژی که به خوبی جواب داد

تیم ملی پس از پیروزی پرگل و نمایش یک طرفه برابر کامبوج با استراتژی خاصی خود را برای جدال مقابل عراق آماده کرد. ملی پوشان ایران در حالی برای دیدار با عراق آماده کردند که به زعم اکثر کارشناسان این تیم حریفی سرسخت تر از بحرین بود و با توجه به حضور چند مهره سرشناس در ترکیب این تیم، به نظر می رسید کار ایران مقابل عراق به مراتب سخت تر از دیدار با بحرین باشد، این در حالی بود که شرایط امتیازی تیم های این گروه و معمای پیچیده ای که برای صعود تیم های گروه های مختلف ایجاد شده بود کار تیم ملی ایران در دیدار با عراق را با اما و اگرهایی روبرو کرده بود تا جایی که این احتمال دور از ذهن نبود که حتی تساوی ایران برابر حریف آخرش مانع از صعود تیم ملی به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی می شد ولی در نهایت بازی حساب شده بازیکنان تیم ملی، ترکیب مناسب و مدیریت فنی خوب تیم ملی دست به دست هم داد تا این دیدار با تک گل سردار آزمون با برد شیرینی برای ایران همراه شده و تیم ملی با طلسم شکنی برابر عراق و گرفتن انتقام شکست دور رفت با اقتدار و کسب حداکثر امتیازات ممکن به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی صعود کند.

ادامه یک ماموریت ویژه

حالا ایران در ادامه مسیرش برای حضور در جام جهانی باید منتظر مشخص شدن حریفان بعدی اش باشد. در حالی که به جز ایران، تیم های سوریه، استرالیا، عربستان، ژاپن، امارات، کره جنوبی ،چین، عمان، عراق، ویتنام و لبنان   به دور پایانی صعود کرده اند حالا تیم ملی و ملی پوشان ایران در مسیر مهم دیگری با حریفان سرسخت تری روبرو می شوند تا بالاخره پس از عبور از خوان دیگری شرایط برای حضور دوباره ایران در مرحله پایانی جام جهانی فراهم شود.

این تیم سودای جام جهانی دارد

بدون شک تیم ملی ایران در حال حاضر پرمهره ترین و کامل ترین تیم  ملی در سال های اخیر محسوب می شود که از جهت توان فنی و فوتبالی، از پتانسیل بالایی برخوردار است و با حضور مهره‌های جوان و باتجربه ساختار  خوبی را در اختیار دارد و توانست با وجود ناکامی در دور رفت از مرحله اول رقابت های مقدماتی جام جهانی، در بازی های برگشت و با وجود شرایط خاص میزبانی موفق شدند با اقتدار خوان اول را با موفقیت پشت سرگذاشته و نشان دهد اشتیاق ویژه ای برای حضور در جام جهانی دارد، اتفاقی با توجه به توان فنی بالای تیم ملی اصلا دور از دسترس نیست. 

نگاه کارشناسان

ناصر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا ضمن تبریک به اهالی فوتبال و مردم به دلیل صعود ایران به دور بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی اظهار داشت: تیم ملی در دور برگشت توانست جبران مافات کرده و از جایگاه سوم جدول به عنوان تیم اول به مرحله بعدی صعود کند.

او درخصوص بازی اخیر تیم ملی برابر عراق تاکید کرد: در این دیدار تیم ما خیلی هوشمندانه بازی کرد و توانست مزد برتری نسبی خود را با یک گل بگیرد. البته اگر بچه ها کمی دقت و تمرکز داشتند، می توانستند این پیروزی را با تعداد گل های بیشتری جشن بگیرند اما یک گل هم برای صعود و پیروزی ما کافی بود.

ابراهیمی ادامه داد: تیم ما با حضور 8 لژیونر و نفرات خوب و باتجربه دیگر توانست در این دیدارها نمایش خوب و مطلوبی را از خود ارائه داده و کم نوسان برابر حریفان به میدان برود. برابر عراق هم کادر فنی ترکیب خوب و مناسبی را برای حریف در نظر گرفته بود و توانست مقابل رقیب فوتبال منطقی و حساب شده ای را به نمایش گذاشته و به آنچه که می خواست دست پیدا کند.

*****

حشمت مهاجرانی با اشاره به پیروزی ارزشمند ایران مقابل عراق در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها اظهار داشت: بازیکنان تیم ملی دست به کار بزرگی زدند و توانستند با نمایش عالی و بدون نقص خود 3  امتیاز این جدال را کسب کنند. سال‌ها بود تیم ملی نتوانسته‌ بود عراق و بحرین را شکست بدهد و طلسم‌شکنی برابر این دو تیم لذت و اهمیت فراوانی داشت.

سرمربی اسبق تیم ملی خاطرنشان کرد: پیش از این گفته بودم بهترین بازیکنان آسیا را در اختیار داریم که مرد روزهای سخت هستند و می‌توانند آبروی فوتبالمان را در آسیا حفظ کنند.

مهاجرانی تصریح کرد: ایرانی‌ها همیشه و زمانی که به بن‌بست می‌خورند و کارشان سخت می‌شود با فاکتور غیرت و انگیزه کارهای نا ممکن انجام می‌دهند. ایران با شایستگی به  4 برد رسید و توانست به عنوان تیم اول با قاطعیت راهی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی شود. 4/5