شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#قبال

دورویی محض انگلیس در قبال ایران!

انگلیس که به بهانه آنچه تضمین امنیت خود در فضای پرمخاطره بین‌المللی و تهدید فناوری‌های جدید رسما سیاست افزایش کلاهک‌های هسته‌ای خود را دنبال می‌کند با ژست صلح‌طلبی و قیافه‌ای حق‌به‌جانب ادعا می‌کند که برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جای نگرانی دارد.

دورویی محض انگلیس در قبال ایران!

به گزارش منیبان، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس عوام بیان داشت که ایران با گام‌هایی که در راستای کاهش تعهداتش تحت برجام برداشته، به صورت سازمان‌یافته‌ای به اجرای این توافق پایبند نیست و «ما از طریق همکاری با شرکای اروپایی و آمریکایی به همراه روسیه و چین انتظار داریم که به اجرای کامل تعهداتش بازگردد».

وی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام افزود؛ نه تنها ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که ۱۶ برابر حد مجاز است جای نگرانی دارد بلکه فعالیت سانتریفیوژها و تولید اورانیوم فلزی نیز مایه نگرانی عمیق است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۳۱ مه (۱۰ خردادماه) با انتشار گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، تدابیر جبرانی ایران تحت برجام را تائید و عنوان کرده که این مساله به طور جدی توانمندی آژانس برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

درفرازهایی از این گزارش آمده است؛  آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع‌آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛ ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را بروزرسانی نکرده است؛ آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت‌ها و اماکن این کشور نبوده است؛ آژانس قادر نبوده تا دسترسی روزانه از سایت‌های «فردو» و «نطنز» انجام دهد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس می‌گوید: تمامی طرف‌ها موافق هستند که ایران باید به پایبندی کامل بازگردد و در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی بوجود آمده است. او با این حال می‌گوید که موفقیت آمیز بودن نتیجه مذاکرات تضمین نشده است.

راب بدون اشاره به خلف وعده طرف آمریکایی می‌گوید که این مذاکرات نمی‌تواند بی پایان ادامه یابد و ما نیازمند آن هستیم که شاهد بازگشت به پایبندی کامل باشیم.

انگلیس در حالی از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی می‌کند که اسفند ماه گذشته در سند بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی این کشور قید کرده که سقف کلاهک‌های هسته‌ای موشک ترایدنت این کشور از ۱۸۰ به حداکثر ۲۶۰ عدد افزایش می‌یابد.

راب می‌گوید که برنامه دولت این کشور برای افزایش زرادخانه هسته‌ای خود جزو حداقل‌های لازم برای حفظ بازدارندگی این کشور است. به گفته این دیپلمات انگلیسی «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم حداقلی از بازدارندگی باورپذیر را حفظ کنیم.»

این درحالیست که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران رفتار دولت انگلیس را «دو رویی محض» توصیف کرد و گفته است: «بوریس جانسون با ریاکاری تمام می‌گوید "نگران تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی توسط ایران است". در همان روز، او اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه اتمی‌اش را گسترش می‌دهد. برخلاف انگلستان و متحدانش، ایران معتقد است که تسلیحات اتمی و تمام تسلیحات کشتارجمعی وحشیانه هستند و باید ریشه‌کن شوند.»