شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#پاکستان#چین

گزارش موسسه استکهلم درباره رقابت هسته ای در آسیا

هسته ای

موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) در گزارش جدید خود با اشاره به رقابت هسته ای موجود میان کشورهای آسیایی نوشت: پاکستان و هند در کنار چین درحال گسترش زراردخانه‌های خود هستند.

به گزارش مشرق، گزارش جدید موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) با اذعان به افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در سطح جهانی در مقایسه با گذشته، گفت: سایه تهدید رقابت تسلیحاتی اتمی همچنان بر جنوب آسیا سنگینی می‌کند و پاکستان و هند در کنار چین درحال گسترش زراردخانه‌های خود هستند.

بر اساس این گزارش سالانه، جهان با افزایش قابل توجه ظرفیت‌های هسته‌ای کشورها در مقایسه با سال‌های گذشته روبرو بوده و در این بین چین، پاکستان و هند به عنوان سه کشور اتمی در جنوب آسیا درصدد گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند.

در این گزارش آمده است: چین در میانه مدرنیزاسیون و گسترش قابل توجهی از ظرفیت‌های موجود سلاح‌های هسته‌ای خود قرار دارد و همزمان پاکستان و هند نیز به نظر می‌رسد که زرادخانه‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهند.

در گزارش سال ۲۰۲۱ این موسسه سوئدی آمده است: هند در آغاز سال ۲۰۲۱ دارای ۱۵۶ کلاهک هسته‌ای در مقایسه با ۱۵۰ مورد آن در ابتدای سال گذشته میلادی بود، در حالی که تعداد کلاهک‌های اتمی پاکستان در سال جاری میلادی ۱۶۵ است اما در سال ۲۰۲۰ تعداد آن ۱۶۰ ثبت شده بود. در ادامه زرادخانه هسته‌ای چین شامل ۳۵۰ کلاهک در سال جاری در مقایسه با ۳۲۰ کلاهک هسته‌ای در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی است.

موسسه سیپری افزود: ۸ کشور هسته‌ای جهان شامل ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، پاکستان، هند، کره شمالی و در کنار آن رژیم صهیونیستی در ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ هزار و ۸۰ سلاح هسته‌ای در اختیار داشتند. روسیه و ایالات متحده با هم بیش از ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارند که از طریق برنامه‌های مدرن گسترده و با بودجه کلان درحال گسترش آن می‌باشند.

منبع: مهر