شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام

گروسی:

دستیابی به توافق برجام نیازمند اراده همه طرفها است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه دستیابی به توافق برجام نیازمند اراده سیاسی همه طرفها است، در اظهارنظری مداخله‌جویانه پیرامون مذاکرات برجام در وین ادعا کرد که برای احیای توافق هسته‌ای ایران باید تا تشکیل دولت جدید تهران صبر کرد.

دستیابی به توافق برجام نیازمند اراده همه طرفها است

به گزارش منیبان؛ رفائل گروسی در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی رپابلیکا گفت: همه می دانند که در این مقطع، ضروری است که برای تشکیل دولت جدید ایران صبر کنیم. او این مطلب را در پاسخ به این سووال مطرح کرد که مذاکرات وین درباره احیای برجام در چه مقطعی است. 

این درحالیست که یوکیا آمانو مدیر کل فقید آژانس همواره تاکید داشت آژانس عضو برجام نیست و صرفا وظیفه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را دارد. با این حال رافائل گروسی مدیر کل فعلی آژانس در اظهاراتی عجیب به سمت آمریکا غش کرده و می‌گوید که مذاکرات وین که طی هفته‌های گذشته در جریان بوده با موضوعات بسیار پیچیده و فنی روبرو بوده است.

وی ادعا کرد که رسیدن به توافق درباره احیای برجام نیازمند اراده سیاسی از سوی تمام طرف‌هاست.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد»

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دو روز پیش در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین منتظر نتایج انتخابات هستند، گفت: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگوها نیز فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام هم امروز در اظهار نظر مشابهی تصریح کرد که مذاکرات برجام در وین ادامه دارد.

میخائیل اولیانوف در گفت و گو با اینترفکس گفت کاملا واضح است دستیابی به توافق در مورد بازگرداندن توافق هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که قرار است در 18 ژوئن برگزار شود امکان پذیر نخواهد بود ، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و مذاکرات نباید تحت تاثیر روند انتخابات قرار گیرد.

این دیپلمات روسی تأکید کرد: "تا آنجا که ما فهمیدیم ، این شرایط نباید تأثیر قابل توجهی در روند مذاکرات بیشتر داشته باشد."