شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان

نگرانی ها در افغانستان بیشتر شد

مقامات بهداشتی افغانستان با نگرانی از گسترش موج سوم کرونا و افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹،خواستار کمک سازمان های جهانی و تلاش دولت برای خرید واکسن کرونا برای کنترل این بیماری شدند.

نگرانی ها در افغانستان بیشتر شد

به گزارش منیبان،مقامات بهداشتی افغانستان با  اشاره به نیاز این کشور به ۴۸ میلیون دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون عمومی اعلام کرد دولت در تازه ترین اقدام ۳۲۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

وحید مجروح  سرپرست وزارت بهداشت افغانستان گفت که دولت توان خریداری ۴۱ میلیون دوز واکسن کرونا را دارد.

وی با اشاره به تعهد کوواکس برای تامین ۱۶ میلیون دوز  واکسن  کرونا به  افغانستان افزود:این  سازمان تنها ۵۰۰ هزار دوز واکسن در  اختیار دولت قرار داده و قرار است تا آخر ماه ۵۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز تحویل  دهد.

این مقام بهداشتی افغانستان گفت که ۵۰۰ هزار دوز واکسن اهدایی  هند نیز  به نیروهای امنیتی  ،کارکنان بهداشتی ،خبرنگاران و  معلمان تزریق شده است.

وی افزود:۷۰۰ هزار واکسن اهدایی  چین نیز قرار است به  افرادی که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکرده اند با اولویت کارکنان بهداشتی ،نیروهای امنیتی  ،معلمان، مهاجران و  افراد سالخورده تزریق شود.

سرپرست وزارت بهداشت  با اشاره به  اوج موج سوم کرونا تا دو هفته آینده خاطرنشان اگر مردم همکاری لازم را با وزارت  بهداشت نداشته باشند و پروتکل های بهداشتی رعایت نشود ،سیستم بهداشت و درمان ورشکسته می شود.

وی خواستار تعطیلی دو هفته  ای افغانستان برای کنترل  موج سوم کرونا شد.

«وحیدپیکان» یکی از مقامات وزارت بهداشت افغانستان، کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها را چالش برزگ خواند و تصریح کرد بیماران بشدت با کمبود اکسیژن مواجه هستند.

مقامات بهداشتی  افغانستان اعلام کرده اند اقداماتی برای واردات کپسول اکسیژن از ایران ،تاجیکستان  و دیگر کشورها انجام داده اند.

وزیر بهداشت افغانستان نیز در پی انتقاد  نمایندگان مجلس از  عملکرد ضعیف در برابر موج سوم کرونا اظهار کرد نیاز بیمارستان ها به اکسیژن در موج سوم دو برابر موج های قبلی است .

براساس گزارش وزارت بهداشت تعداد افراد جان باخته براثر کرونا که تا دو ماه پیش بین ۲ تا ۱۰ نفر بوده هم اکنون به ۸۵ نفر در شبانه روز افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش اضافه شده است در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار بر اثر کرونا جان باختند و یک هزار و ۷۰۰ تن دیگر نیز به این ویروس مبتلا شدند.

افغانستان در حال حاضر با موج سوم کرونا روبرو است و چند روز پیش به منظور جلوگیری از گسترش ویروس، مکاتب/مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی در ۱۶ ولایت این کشور برای دو هفته تعطیل شد.