شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مناظره

گلایه تند واعظی از منتقدان دولت در مناظره ها

کدخبر: 419621
اقتصاد نیوز : رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه معمولا سیاست خارجی در اکثر کشورها از مسایل جناحی و داخلی جداست، اظهارداشت: مذاکرات مهمی در حال انجام است و اصولی که در این مذاکرات رعایت می‌کنیم، چارچوبی است که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند و در آن چارچوب مذاکرات را پیش می‌بریم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، واعظی رییس دفتر رییس جمهور گفت: البته دوست دارم آنهایی که بیشتر به دولت حمله و توهین کردند و حرفهای ناروا زدند اینها در انتخابات بمانند و انصراف ندهند تا وزن خودشان معلوم شود که در سراسر کشور از ۶۰ میلیون که می‌توانند رای دهند این آقایان که این ادعاهایی داشتند، مردم چقدر به آنها رای می‌دهند؟ همانطور که وعده کردند اینها احساس مسوولیت شرعی و سیاسی و ملی کرده و در انتخابات آمدند نیامدند که یکسری فحش بدهند و بروند.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه معمولا سیاست خارجی در اکثر کشورها از مسایل جناحی و داخلی جداست، اظهارداشت: مذاکرات مهمی در حال انجام است و اصولی که در این مذاکرات رعایت می‌کنیم، چارچوبی است که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند و در آن چارچوب مذاکرات را پیش می‌بریم.

دکتر محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ، گفت: آنچه در مذاکرات پیش می‌رود، چارچوبی است که مورد تأیید نظام است و تیم مذاکره‌کننده در همین راستا گام برمی‌دارد و انتخابات ریاست جمهوری نباید مزاحمتی برای مذاکرات بوجود بیاورد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون درمورد موضوعات اقتصادی مهمی توافق شده، گفت: براساس اعلام تیم مذاکره‌کننده توافق زمانی نهایی تلقی می‌شود که به همه خواسته‌های خود  برسیم، به همین دلیل است که روی بقیه موارد بحث می‌شود و امیدوار هستیم، ان‌شاء الله در هفته‌های آینده خبرهای خوبی برای این موضوع داشته باشیم.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط سیاست و اقتصاد اظهارداشت: نمی‌توانیم اقتصاد و سیاست را خط‌کشی کنیم یک جایی اقتصاد باید برای سیاست فداکاری کند. بسیاری جاهای دیگر هم هست که سیاست باید فداکاری کند . در ۳ سال گذشته این سیاست بوده که در وزارت خارجه و از سوی دیپلمات‌ها تلاش‌هایی شد تا بستری فراهم کردند که بتوانیم تحریم را دور بزنیم و نیازمندی‌های کشور را فراهم کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: آمریکا با فشار حداکثری و جنگ اقتصادی انتظار داشت و برنامه‌ریزی کرده بود که ظرف ۳ ماه در ایران قحطی بوجود بیاورد و مردم را در مقابل نظام قرار دهد. این سیاست بود که در اینجا به خدمت اقتصاد آمد برای اینکه بتوانیم نیازمندی‌های خود را تأمین کنیم و صادرات‌مان انجام شود و اگر برخی از بازارهایمان از بین رفت، بازارهای جدیدی را بوجود بیاوریم.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: هر دولتی روی کار بیاید، باید براساس منافع و امنیت ملی، نیازمندی‌ها و مصالح  کشور  تصمیم بگیرد و اینکه کجا اقتصاد عمده شود و سیاست در خدمت‌ آن باشد و یا کجا سیاست عمده شود و اقتصاد در خدمت‌اش قرار بگیرد.

رییس دفتر رییس جمهور درباره تمدید یکماهه توافق با آژانس هسته ای گفت:  موضوع تمدید از موضوعاتی است که دفعات قبل در شورای عالی امنیت ملی انجام شد و این بحث، بحث دولت نیست، طبیعی است اگر انعطافی که لازم است از طرف مقابل در مذاکرات وین انجام بشود و به خواسته‌هایمان نزدیک شویم، می‌توانیم زمان را  یک مقدار بیشتری تمدید کنیم که به یک توافق خوب برسیم.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره موضوعات باقی ماند در مذاکرات جاری اظهارداشت:

یکی در ارتباط با این است که  بالاخره باید اطمینان کسب کنیم آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد دیگر اتفاق نمی‌افتد. موضوع دیگر بحث راستی‌آزمایی است. آنچه که در نظر داریم این است که اول باید گام جدی و اساسی را طرف آمریکایی برای  رفع تحریم‌ها بردارد و ما بتوانیم آن را راستی‌آزمایی کنیم. آن ساز و کاری دارد که باید بین ما و ۱+۴ و از طریق ۱+۴ با طرف آمریکایی توافق شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباه اتمام طرح های و پروژه های دولت تا دو ماه آینده اظهارداشت: از یکسال قبل برنامه‌ریزی و تمرکز کردیم تا آن دسته از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی را که خودمان شروع‌کننده  بودیم، خودمان در همین دولت به اتمام برسانیم.

دکتر واعظی اضافه کرد:  هر طرحی که شروع می‌شود، از پول بیت‌المال و هزینه مردم است هر طرحی هم به نتیجه نرسد غیر از اینکه پول بیت‌المال و سرمایه کشور هدر می‌رود چیز دیگری نیست. اگر دولتی طرحی را شروع می‌کند با یک هدف و برنامه‌ای شروع می‌کند و برایش توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۹ برنامه  افتتاح پنج‌شنبه‌ها را شروع کردیم تا بتوانیم طرح‌هایی که شروع کردیم به اتمام برسانیم البته  برای دولت آینده هم ریل‌گذاری کردیم. اعتقادمان بر این است همین‌طور که ما امتداد دولت قبل بودیم، دولت آینده هم امتداد این دولت است.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد:  وظیفه‌مان این است که وضعیتی بوجود بیاوریم که دولت آینده در یک فضای آرام‌تری بتواند به مردم خدمت بکند به همین دلیل باید تلاش کنیم که تحریم برداشته شود پول‌های ایران در دیگر کشورها آزاد شود زیرا دولت جدید تا بخواهد خودش را شکل دهد ، چند ماهی طول می‌کشد پس بهتر است با مشکل تحریم مواجه نباشد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت:  یاد گرفتیم که چگونه تحریم را دور بزنیم تا تیم جدیدی بیاید و این کارها را شروع کند باید کمک کنیم. لذا تمرکز دولت بر این است تا طرح های با پیشرفت بالای ۹۰ درصد را نهایی کند.

رییس دفتر رییس جمهور درباره کرونا و واکسن‌های تزریق شده ،‌اظهارداشت: ۱۰ میلیون دوز واکسن خریداری کرده  و براساس برنامه‌ زمان‌بندی که از فروشنده گرفته بودیم در ایران برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم، یک مشکلی در آن کشور مبدا پیش آمد و با یک پیک مواجه شدند لذا از ما عذرخواهی کردند و گفتند ۲ هفته وقت بدهید ،براین اساس محموله بعدی ان‌شاء الله امشب می‌رسد و مجدداً طبق برنامه قبل ادامه پیدا می‌کند.

دکتر واعظی درباره اولویت های تزریق واکسن گفت: انتخابات، بحث مهمی است. برای ما هم سلامت مردم و هم سلامت کارگزاران انتخابات مهم است. در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که اینها را در اولویت قرار دهیم که ان‌شاء الله انجام می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهور درباره موضع دولت درخصوص انتخابات گفت: دولت وظیفه‌اش این است که در انتخابات بی‌طرف بماند و انتخابات سالم برگزار کند. این انتخابات یک شاخصه دیگر نسبت به انتخابات قبلی دارد هیچ‌وقت در هیچ انتخاباتی نمی‌گفتیم سلامت مردم و سلامت کارگزاران انتخابات برای ما یک اصل است ولی این بار می‌گوییم.

وی خاطرنشان کرد: از مردم عزیزمان دعوت می‌کنم که به آنچه که برخی در داخل و بیشتر در خارج به دنبال دلسرد کردن و ناامید کردن مردم هستند و اینکه برخی از مشکلاتی که در کشور به دلیل مسائل فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی به وجود آمده اینها را چند برابر می‌کنند و به مردم خط می‌دهند یا کمپین راه می‌اندازند برای اینکه سر صندوق ها شرکت نکنند، توجه نکنند و بدانند که مهمترین چیزی که الان به عنوان سرمایه ما هست موضوع حق تعیین سرنوشت، مشارکت سیاسی و حضور در سر صندوق‌های رای هست .

دکتر واعظی افزود: حکمرانی صحیح از طریق صندوق رای ه وجود می‌آید و هم اصلاح می‌شود و لذا مردم بدانند که اگر مشکلی وجود دارد با قهر با صندوق این مشکل برطرف نمی‌شود بلکه با حضور در صندوق‌های رای ، مشکل برطرف می‌شود و دولت آینده اگر که با مشارکت بالا و حمایت مردم انتخاب شود قطعا انسجام داخلی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با مشارکت بالا در انتخابات مشکلات بین‌المللی را راحت‌تر می‌توانیم حل کنیم و قطعا دشمنانی هم که دنبال توطئه هستند توطئه‌های آنها را راحت‌تر خنثی می‌کنیم لذا خواهش من این است روز جمعه ۲۸ خرداد یک روزی باشد که مردم در صندوق‌های رای حضور فعال داشته باشند.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: الان نباید حرفهای مایوس‌کننده بزنیم و باید مردم را برای حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کنیم. امروز ۷ نفر در صحنه حضور دارند و  ممکن است برخی از اینها انصراف بدهند که آقای مهرعلیزاده انصراف داده و ممکن است برخی دیگر هم انصراف بدهند.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: البته دوست دارم آنهایی که بیشتر به دولت حمله و توهین کردند و حرفهای ناروا زدند اینها در انتخابات بمانند و انصراف ندهند تا وزن خودشان معلوم شود که در سراسر کشور از ۶۰ میلیون که می‌توانند رای دهند این آقایان که  این ادعاهایی داشتند، مردم چقدر به آنها رای می‌دهند؟ همانطور که وعده کردند اینها احساس مسوولیت شرعی و سیاسی و ملی کرده و در انتخابات آمدند نیامدند که یکسری فحش بدهند و بروند.

دکتر واعظی درباره تبلیغات نامزدهای انتخابات از لحاظ بین المللی، اظهارداشت: از نظر تبلیغات انصافا باید اذعان کنم که صدا و سیما فرصت بسیار خوبی را برای هر هفت کاندیدا گذاشت. ضمن اینکه انتخابات ایران مهم است به دلیل اینکه ایران مهم است، به دلیل اینکه ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه هست و ایران نقش بین‌المللی دارد. طبیعی است که تغییر دولت نه فقط برای مردم ایران بلکه برای افکار عمومی منطقه و دنیا هم مهم است.