شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#تاکسی#جدید#ترافیک

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

یک شرکت هواپیمایی مستقر در سانتا کلارا، روز پنجشنبه از یک هواپیمای الکتریکی جدید رونمایی کرد که گفته می شود قرار است به عنوان مبنایی برای ناوگان آتی تاکسی‌های هوایی عمل کند که از شهرها عبور می‌کنند و به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. اما دقیقاً مانند اکثر شرکت‌های نوپا، این شرکت قادر به انجام نمایش پروازی تاکسی‌های پرنده خود نبود.

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

در یک رویداد فناوری در لس‌آنجلس روز پنجشنبه این شرکت، هواپیمای 12 روتوره خود را به نمایش گذاشت که Maker نام داشت. با وزنی حدود 1508 کیلوگرم، این وسیله نقره‌ای درخشان شبیه دورگه‌ای بین هواپیما و هلیکوپتر به نظر می‌رسد که از هر دو بال این پرنده شش روتور تخم مرغی شکل خارج شده است.

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

به لطف یک باتری 75 کیلووات ساعتی و حداکثر سرعت 150 مایل بر ساعت، این پرنده می‌تواند تا 60 مایل به پرواز بپردازد. کل طول بال‌ها 40 فوت است و هنگام پرواز در ارتفاع 2000 فوتی در هوا، آرچر یک‌صد بار از یک هلیکوپتر کم‌صداتر خواهد بود و فقط 45 دسی بل صدا تولید می کند.

آدام گلدشتاین، یکی از بنیان‌گذاران آرچر، معتقد است Maker یک هواپیمای دیدنی دو نفره است. «هدف این است که از این پرنده به عنوان یک بستر آزمون صدور گواهینامه استفاده شود و راهی برای پیش برد فن آوری های کلیدی این شرکت باشد»

آرچر توانایی‌های پروازی Maker را به نمایش نگذاشت، و همچنین زمان لازم برای دریافت گواهینامه پروازهای آزمایشی را اعلام نکرده است. این شرکت گفته است که انتظار دارد سرانجام تا سال 2024 یک هواپیمای پنج نفره بسازد تا به عنوان وسیله نقلیه اصلی این شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

نوع هواپیمایی که آرچر در حال توسعه است معمولاً «ماشین پرنده» نامیده می‌شود، هرچند که به ندرت شبیه اتومبیل‌های واقعی خواهد بود. آنها از انرژی الکتریکی استفاده خواهند کرد و فقط می‌توانند تعداد انگشت شماری مسافر را حمل کنند و برای پروازهای کوتاه مدت در یک شهر یا منطقه طراحی شده است. پرنده Maker  با استفاده از روتورهای شیب دار طراحی شده است تا مانند یک هلیکوپتر به صورت عمودی نشست و برخاست کند و سپس مانند یک هواپیما به جلو پرواز کند. ده‌ها استارت آپ مشابه در زمینه ساخت این نوع هواپیماهای عمود پرواز برقی (eVTOL) فعال هستند، اما هنوز اقدام به ارائه خدمات تجاری ننموده‌اند.

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

آرچر اخیراً از طریق ادغام معکوس با یک شرکت خرید ویژه یا SPAC ، برای جمع آوری 1.1 میلیارد دلار خبر ساز شده بود. این ادغام که 3.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود نیز توسط استلانتیس، شرکت بالادستی فیات کرایسلر و پژو و هواپیمایی United Airlines پشتیبانی می‌شود. یونایتد سفارش ساخت  200 فروند هواپیمای عمود پرواز الکتریکی آرچر (eVTOL) را به ارزش یک میلیون دلار به این شرکت داده است که در صورت رضایت این تعداد می‌تواند تا  500 میلیون دلار برای خرید 100 دستگاه دیگر افزایش یابد.

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

این شرکت همچنین خود با یک دادخواست از سوی شرکت استراتژی هواپیمایی رقیب Wisk Aero مواجه شده است که آرچر را به سرقت اسرار تجاری و نقض حق ثبت اختراع متهم کرده است. ویسک، که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین بوئینگ و کیتی هاوک است، اخیراً با صدور دستور مقدمات قضایی، مانع استفاده آرچر از این فناوری شده است و دولت ایالات متحده تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است. آرچر نیز از ویسک به دلیل «اظهارات خلاف واقع» شکایت کرده است.

تصاویر تاکسی هوایی ساخت آمریکا

سخنگوی Wisk در واکنش به رونمایی از Archer ، گفت: «هیچ چیز جدیدی در مراسم امشب مشخص نشد. ما مشتاقانه منتظر ادامه رسیدگی به پرونده خود در دادگاه هستیم.»