شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

عرضه اولیه جدید ومدیر را بخریم؟

پس از عبور بازار سرمایه از دوران ریزش سنگین خود، چند وقتی است که شاهد عرضه سهام شرکت‌های جدید است. سهام شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری مهمان جدید بازار سرمایه خواهد بود.

اقتصاد عرضه اولیه جدید ومدیر را بخریم؟

روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه، ۱۵ درصد از سهام این شرکت با محدوده قیمتی ۲۸۰ تا ۲۹۹ تومان با محدودیت ۱۰۰۰ سهم به ازای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. حداکثر مبلغ مورد نیاز جهت شرکت در این عرضه اولیه ۲۹۹ هزار تومان است. با فرض مشارکت ۲.۵ میلیونی، می‌توان انتظار داشت که به هر کد ۱۲۴هزار تومان تعلق یابد.

اما آیا این شرکت با توجه به قیمت ارائه شده، ارزش خرید دارد؟

در گزارش ارزشگذاری رسمی این شرکت از روش خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده شده است. این روش با درنظر گرفتن جمع دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت و همچنین نسبت P/NAV صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، به محاسبه ارزش پیشنهادی هر سهم می‌پردازد.

در ارزشگذاری سهام ومدیر، با توجه به اینکه نسبت P/NAV صنعت سرمایه‌گذاری برابر با ۵۵ درصد است، ارزش هر سهم این شرکت برابر ۳۲۹ تومان محاسبه می‌شود. با فرض اینکه در روز چهارشنبه سهام ومدیر در سقف قیمتی خود در ۲۹۹ تومان کشف قیمت شود، می‌توان انتظار بازدهی حداقلی ۱۰ درصدی را از آن داشته باشیم که با توجه به حداکثر سهمیه ۲۹۹هزار تومانی آن، می‌توان نهایتا ۳۰ هزار تومان از آن سود گرفت که جذابیت زیادی ندارد.

مقایسه با عرضه اولیه‌های اخیر

با نگاهی به عرضه اولیه‌های اخیری که در بازار اتفاق افتاد، می‌توان بازده تقریبی را برای این سهام نیز در نظر گرفت.

فگستر در ۲۲ اردیبهشت ماه با قیمت ۶۱۸ تومان عرضه اولیه شد و به هر فرد ۱۹هزار تومان رسید که بازدهی ۱۰۱ درصدی را به صورت پیوسته به خریدارانش تقدیم کرد و پس از آن دچار عرضه شد. البته این سهم پس از عرضه دو روزه دوباره به مدار صعودی برگشته و تا کنون بازدهی بالغ بر ۱۲۰ درصد داشته است.

غکورش عرضه اولیه بعدی که شاید بتوان آن را از لحاظ مقیاس نزدیک به ومدیر در نظر گرفت، در تاریخ ۵ خرداد ماه به قیمت حدودی ۳۰۰۰ تومان در بازار کشف قیمت شد و به هرکد معادل ۲۲۲هزار تومان سهام تعلق گرفت که در مدت ۷ روز بازدهی ۳۳ درصدی را به صورت پیوسته برای خریدارانش به ارمغان آورد و پس از آن دچار عرضه شد.

به هرحال با توجه به اینکه عرضه اولیه ومدیر از لحاظ ریالی به غکورش نزدیک است و همچنین با توجه به ارزشگذاری رسمی آن و فاصله ۱۰ درصدی که با ارزش ذاتی هر سهم دارد، انتظار می‌رود که موج اولیه تقاضا بتواند بازدهی نزدیک به ۴۰ درصد را نصیب خریدارانش کند. البته شرایط روزهای آتی بازار نیز تاثیر بسزایی در مقدار بازدهی آن خواهد داشت.

منبع: بورسان