شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#طالبان#چین#قطر

طالبان درباره روابط با چین و دیگر همسایگان افغانستان چه می‌گوید؟


طالبان درباره روابط با چین و دیگر همسایگان افغانستان چه می‌گوید؟

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با اشاره به روابط این گروه با برخی کشورها اعلام کرد که «امارت اسلامی» خواستار روابط دوجانبه مثبت با چین و دیگر کشورها به ویژه همسایگان افغانستان است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، طالبان بارها اعلام کرده است که به هیچ کشوری وابسته نیست و بر اساس احترام متقابل با همه کشورها از جمله پاکستان رابطه دارد و از طریق برقراری تماس با سایر کشورها می‌خواهد که پیام این گروه را منتقل کند.

هفته گذشته، «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان در پایتخت قطر با سفیر چین دیدار کرد و به گفته منابع نزدیک به این گروه، آنها درباره «وضعیت فعلی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، امنیت شرکت‌های چینی در افغانستان و وضعیت کرونا»  گفت‌وگو کردند.

چین اگرچه تاکید کرده است که «امارت اسلامی» را به رسمیت نخواهد شناخت، اما پس از سفر گذشته هیئت سیاسی طالبان به پکن، «فایننشیال تایمز» به نقل از منابعی نوشت: چین به طالبان پیشنهاد داده در صورتی که پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان صلح و امنیت را در این کشور تضمین کند، پکن نیز به سرمایه‌گذاری گسترده در افغانستان به ویژه مناطقی که طالبان حضور بیشتری دارد، اقدام می‌کند.

به نظر می‌رسد که چین از نفوذ روزافزون در افغانستان برخوردار است و طی سه سال گذشته ارتباطات این کشور با طالبان به طور چشمگیری رشد کرده است.

نشریه اکونومیست نیز در این باره نوشته بود که نمایندگان طالبان به شدت می‌خواهند از نظر سیاسی و اقتصادی از طرف این غول اقتصادی آسیا به رسمیت‌ شناخته‌ شوند و بنابراین از طرح‌های چین برای ساخت بزرگراه‌ها در افغانستان حمایت می‌کنند.

«محمد نعیم»سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره ارتباطات این گروه با برخی کشورها و به ویژه چین به خبرنگار تسنیم اظهارداشت که «امارت اسلامی» با همه کشورها به ویژه همسایگان افغانستان روابط دوجانبه و مثبت می‌خواهد و البته دارد.

نعیم افزود که طالبان از همه سرمایه‌گزاران استقبال می‌کند و نیز علاوه بر تشویق، زمینه را فراهم خواهد کرد تا سرمایه‌ها وارد افغانستان شود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با اشاره به دیدارهای اخیر مقامات این گروه با مقامات چینی نیز گفت که کشور چین یکی از کشورهای همسایه تاثیرگذار است، روابط ما با پکن نو نیست بلکه دیرینه است.

وی ادامه داد: در این شکی نیست که چین کشور بزرگ و تاثیرگذاری در منطقه و جهان است بنابراین روابط با این کشور به نفع افغانستان است و البته با چینی‌ها است.

محمد نعیم تاکید کرد که امارت اسلامی به عنوان نماینده افغانستان برای رفاه و پیشرفت این کشور زمینه را سرمایه‌گذاری را فراهم خواهد کرد و این را مسئولیت خودش می‌داند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که مردم افغانستان طی 40 سال اخیر با مشکلات بسیاری روبرو هستند و تلاش امارت اسلامی این است که این مشکلات حل شود بنابراین از همه دعوت می‌کنیم که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و ما زمینه را مساعد می‌سازیم.

نعیم در پایان تاکید کرد که مردم افغانستان زیر چتر یک نظام اسلامی و مستقل باید زندگی آرام و خوشی داشته باشند.

انتهای پیام/.