شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#برنامه ششم#اشتغال#کاهش نرخ

درجان زدن دولت در اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری


درجان زدن دولت در اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری

در حالی که وظیفه دولت کاهش نرخ بیکاری مطابق برنامه ششم توسعه بوده است اما دولت برنامه ای ارائه نداده است بلکه به لطف افت مشارکت نرخ بیکاری" تک رقمی " شده است. مطابق جدول مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان از سال ۹۲بیشتر هم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درحالی که مطابق برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری می بایست تک رقمی می شد, شاهد این هستیم که طرح های اشتغالزایی دولت بعد از 8سال نتوانست نرخ بیکاری را تک رقمی کند.

هر چند در ظاهر نرخ بیکاری تک رقمی شده است اما نرخ بیکاری زمستان 99هم به دلیل افت مشارکت «تک رقمی» شد. مرکز آمار ایران اعلام کرد با کاهش 1.5درصدی مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری زمستان نیز به9.7 درصد رسید.

در زمستان ١٣٩٩، به میزان ٤� .٩ درصد جمعیت ١5 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٨) ١.5 درصد کاهش یافته است.

 افزایش جمعیت غیرفعال در زمستان 99 نسبت به زمستان98 نشان دهنده این است که کاهش نرخ بیکاری به‌دلیل کاهش نرخ مشارکت بوده است و این شاخص نمی‌تواند بهبود وضعیت بازار کار را نشان دهد. درواقع در چنین شرایطی نرخ بیکاری شاخصی کاملاً گمراه‌کننده برای تحلیل آثار شیوع ویروس کرونا بر بازار کار است.

 مطابق گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس در تحلیل آمارهای بهار 99 ارائه  داد, همچنین از آنجایی که شاغلین مزد و حقوق‌بگیر در کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، استرالیا و کره جنوبی درصد بالایی دارند، لذا در اثر شیوع بیماری کرونا این کشورها افزایش نرخ بیکاری داشته‌اند. اما چون این نسبت در ایران پایین است، بعد از بحران کرونا، نرخ بیکاری کاهش داشته است.

از آنجایی که سهم شاغلین کارکن مستقل در ایران بالاست تأثیر این بحران در افزایش جمعیت غیرفعال و کاهش نرخ مشارکت نمایان شده است. نتایج محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که افراد دلسرد شده (شاغل و بیکار 1398 که در بهار1399  غیرفعال شده‌اند) همچنان در بازار کار باقی می‌ماندند نرخ بیکاری در بهار 1399 به جای 9.8 درصد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران به 24 درصد می‌رسید.از آنجایی که در حال حاضر نیز نرخ بیکاری در پاییز 99 حدود 9.4 درصد و در زمستان به 9.7 درصد رسیده است؛ تفاوت چندانی با نرخ بیکاری در بهار 99 ندارد. به عبارتی با استناد به این تحلیل مرکز پژوهش های مجلس می توان گفت, اگر جمعیت غیرفعال در پاییز 99 در بازار کارباقی می ماندند و از کار دلسرد نمی شدند, نرخ بیکاری که مرکز آمار 9.4 درصد اعلام کرده است نزدیک به 24 درصد می شد.

به گزارش تسنیم؛ تناقص های آماری در آمارارائه شده از سوی مرکز آمار حکایت از این دارد که نرخ بیکاری نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش داشته است.  در واقع نرخ بیکاری 9.7 درصدی زمستان 99  که از سوی مرکز آمار ارائه شده است, تحلیلی گمراه کننده از عملکرد دولت است. در واقع دولت برای کاهش نرخ بیکاری در فاصله بین سال 92تا1400که دولت را تحویل گرفته است اقدامی نکرده است. مطابق جدول زیر که از سوی مرکز آمار ایران تهیه شده است نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله بر حسب مناطق شهری و روستایی در سال 92 حدود 24 درصد در کل کشور بوده است و در سال99 این نرخ به 23.7 درصد رسیده است.

انتهای پیام/