شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#سیاه
ارزیابی استراتژیست‌های بازار انرژی از بازگشت نفت ایران

طلای سیاه در انتظار احیای برجام

کدخبر: 419379
اقتصادنیوز؛ درحالی‌که مذاکره‌کنندگان ایران، شرکای برجام و آمریکا از ابتدای هفته راند ششم مذاکرات احیای برجام را در پایتخت اتریش آغاز کرده‌اند، استراتژیست‌های حوزه انرژی و کارشناسان بازار جهانی در حال گمانه‌زنی درباره تأثیر احتمالی توافقی هستند که در صورت تحقق، ایران را به عنوان یک صادرکننده اصلی به بازار جهانی نفت بازمی‌گرداند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ دیمین کوروالین استراتژیست ارشد گلدمن ساکس معتقد است احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد، چراکه برخی از مؤلفه‌های عدم اطمینان را از بازار خارج می‌کند. اما همه با این دیدگاه موافق نیستند.

گلدمن ساکس: احیای برجام با کاهش عدم اطمینان، قیمت را بالا می‌برد

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، برخی دیگر از تحلیلگران می گویند توافق می‌تواند به معنای پایین آمدن قریب‌الوقوع قیمت نفت، حداقل در کوتاه مدت باشد. از جمله تاماس وارگا تحلیلگر PVM Oil Associated گفت که واکنش اولیه به یک توافق «حراج مختصر» خواهد بود.

به گفته دیمین کوروالین رئیس تحقیقات انرژی گلدمن ساکس، توافق بین ایالات متحده و ایران می تواند قیمت انرژی را بالاتر ببرد، حتی اگر این به معنای عرضه بیشتر در بازارهای نفت باشد. کوروالین، که همچنین یک استراتژیست ارشد کالا در این بانک است، گفت: اگرچه متناقض به نظر می رسد، اما توافقی که بشکه های نفتی ایران را به بازار بازگرداند ، در واقع می تواند عامل افزایش قیمت نفت باشد.

کوروالین می‌گوید اگر این توافق در چند هفته آینده اعلام شود، از نظر ما، در واقع قیمت گذاری صعودی آن را کلید می‌زند. کوروالین منطق خود را توضیح داد؛ وی به چگونگی افزایش قیمت نفت در آوریل پس از آنکه اوپک پلاس اعلام کرد به تدریج با افزودن 350 هزار بشکه در روز ، تولید خود را از ماه مه افزایش می دهد، اشاره می کند.

وی می‌گوید «افزایش تولید اعلام شده، بیش از انتظار هر کسی بود -از جمله ما-، اما با این وجود قیمت ها افزایش و نوسانات کاهش می‌یابد. چرا؟ چون بلاتکلیفی که از سال پیش در بازار تزریق شد، برطرف شده است».

Iran nuclear talks in Vienna Abbas Araqchi & Enrique Mora

به گفته استراتژیست گلدمن‌‌ساکس، سرمایه گذاران در عجب بودند که آیا اوپک در تلاش برای افزایش تولید، در یک جنگ قیمتی قرار دارد یا خیر. اما این کارتل نفت «راهی متقاعد کننده برای پیشرفت» را ارائه داد. وی افزود: «شما می توانید همین استدلال را برای ایران مطرح کنید. صرف آگاهی از توافق، احتمالاً بخشی از این عدم اطمینان را برطرف خواهد کرد».

توافق قیمت را حداقل در کوتاه‌مدت پایین می‌آورد

تحلیلگران دیگر می گویند توافق می تواند به معنای پایین آمدن قیمت های نفت باشد، حداقل در کوتاه مدت.

مورگان استنلی در یادداشت تحقیقی خود گفت که افزایش صادرات ایران احتمالاً نفت برنت را به 70 دلار در هر بشکه می‌رساند و انتظار می‌رود این معیار بین المللی برای نیمه دوم سال 2021 بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه باشد.

تاماس وارگا، تحلیلگر PVM Oil Associated ، در یک ایمیل به CNBC گفت: «نظر ما این است که واکنش اولیه در برابر یک توافق بالقوه، یک حراج مختصر خواهد بود». وارگا گفت، موسسه PVM Oil Associates پیش بینی می کند قیمت های برنت تا ۳ماهه چهارم 2021 به 80 دلار در هر بشکه برسد.

وی همچنین گفت اینکه ایران دوباره صادرات نفت را آغاز کند کمی زمان‌بر است و تقاضای جهانی می تواند به موازات رسیدن بشکه‌های اضافه شده به بازار به طور قابل توجهی بهبود یابد.

همچنین به گفته آستین پیکل، تحلیلگر استراتژی سرمایه گذاری در موسسه ولز فارگو، در صورت تحقق توافق، ورود بشکه‌های اضافه شده ایران یک تخلیه باد چرخ محسوب می شود. اما قیمت‌های پایین‌تر ممکن است فقط موقتی باشند.

تاماس وارگا معتقد است، در حالی که بهبود اقتصاد جهانی ناهمگون بوده است (در کشورهای پیشرفته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه سریعتر بهبودی حاصل شده است). اما به مرور با تسریع واکسیناسیون در آسیا ، قیمت نفت با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

وارگا گفت: «بشکه های اضافه شده ایران فقط باید رشد قیمت را به تأخیر بیندازند، اما آن را از مسیر خود خارج نمی‌کند».

از سوی دیگر گروه تحلیلگران S&P Global Platts این دیدگاه را دارد که در سه ماهه سوم بازار گنجایش تأمین رشد تولید نفت ایران و اوپک پلاس وجود دارد.

ناریکا آهیر، تحلیلگر ژئوپلیتیک در S&P Global Platts ، گفت با این حال، در اواخر سال با افزایش صادرات ایران و افزایش تولید نفت ایالات متحده ، قیمت انرژی تحت فشار قرار می‌گیرد. وی گفت: «نفت برنت ممکن است در اواخر سال 2021 تا سال 2022 به 60 تا 65 دلار سقوط کند»

عرضه ممکن است تقاضا را صرفاً عقب بیندازد

گلدمن ساکس افزایش قیمت نفت خام برنت با سرعت بیشتری را تخمین زده و پیش بینی می کند تا سه ماهه سوم سال جاری میلادی به 80 دلار برسد.

کوروالین خاطرنشان کرد که تقاضای نفت آسیا به دلیل وجود امواج جدید ویروس ، کمتر مورد بازبینی قرار گرفته است، اما این امر با وضعیت متفاوت در ایالات متحده و اروپا جبران شده است. وی گفت: «این واقعاً تصویری را ترسیم می کند که در صورت پیشرفت کافی میزان واکسیناسیون، واقعاً شاهد تحکیم تحرک و افزایش قابل توجه تقاضای نفت خواهید بود. این منشأ چشم‌انداز صعودی است».

این استراتژیست ارشد انرژی در گلدمن ساکس گفت که عرضه کافی به احتمال زیاد از فشار تقاضا می‌کاهد و «فضای کافی» برای جذب نفت از ایران در بازار وجود خواهد داشت. وی افزود: «در واقع، اگر به من بگویید که توافق به دست نمی‌آید و ایران به بازار [نفت] برنخواهد گشت، پیش‌بینی 80 دلاری ما برای ورود به سال 2022 بسیار کم است».

سرمایه‌گذاران به مذاکرات وین چشم دوخته‌اند

در حالی که سرمایه گذاران به نتیجه مذاکرات ایران و قدرت های جهانی در مورد توافق هسته‌ای چشم دوخته‌اند، نفت هفته گذشته با افزایش چشمگیر چشم انداز اقتصادی و تقاضای سوخت، بازدهی هفتگی خود را افزایش داد و به بالاترین سطح چند ساله رسید. معاملات آتی نفت خام برنت در ماه آگوست با 28 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 72 دلار و 17 سنت در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از ماه مه 2019 است. نفت خام وست تگزاس آمریکا در ژولای برای اولین بار قیمت 70 دلار را لمس کرد و در هر بشکه 69.91 دلار معامله شد که 29 سنت معادل 0.4 واحد درصد افزایش را ثبت  کرد. هر دو مورد طی دو هفته گذشته افزایش یافته زیرا دولت ها قبل از سفرهای تابستانی محدودیت های COVID-19 را کاهش دادند و تقاضای سوخت در ایالات متحده و اروپا دوباره بالا رفته  است.

به گفته تحلیلگران، تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم با توجه به کاهش تدریجی تولید توسط تولیدکنندگان اوپک، بیش از میزان عرضه خواهد بود. همچنین کاهش سرعت گفتگوها بین ایران و قدرت های جهانی و  کاهش تعداد دکل های ایالات متحده سیگنال‌هایی است که فعلاً از قیمت نفت پشتیبانی می‌کند.

تحلیلگران انتظار دارند ایران پس از لغو تحریم ها، تولید خود را نیم تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

Iran nuclear talks in Vienna Abbas Araqchi & Enrique Mora