آلمان: تلاش های ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای ناقض برجام نیستند

​ آژانس اطلاعات ملی آلمان گزارش سالانه تهدیدات امنیتی برای این کشور را منتشر کرد که بر اساس آن، «تلاش ایران برای دستیابی به ف ناوری هسته‌ای و موشکی در آلمان تشدید شده است».

این گزارش همچنین از افزایش چشمگیر شمار اعضا و طرفداران جنبش‌های شناخته شده مانند حماس و حزب‌الله و گسترش محسوس تحرکات آن‌ها در خاک آلمان حکایت دارد.

روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست می‌نویسد که گزارش آژانس اطلاعاتی آلمان در ۴۲۰ صفحه منتشر شده که این روزنامه با دسترسی به آن، مفاد گزارش را بررسی کرده است.

آژانس اطلاعات ملی آلمان که نام رسمی آن دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی است، در این سند ۱۰۰ بار به نام ایران اشاره و تاکید کرده که فعالیت‌هایی از سوی عوامل مرتبط با ایران را برای خرید فناوری‌های مورد درخواستی تهران، رصد کرده است.

نهاد اطلاعاتی آلمان نوشته است دامنه تحرکات ایران و مهره‌هایی که به نام ایران در جستجوی خریدهای یادشده هستند، نسبت به سال گذشته روندی رو به رشد دارد.

با این حال، به نوشته جروزالیم پست، سازمان اطلاعات ملی آلمان این تلاش‌ها را نقض کننده برجام ندانسته است.

اما جروزالیم پست گمانه‌زنی کرده که آلمان به‌دلیل این‌که در شمار مهم‌ترین شریکان تجاری ایران است و همچنان مترصد سود بردن از برجام است، سازمان اطلاعات ملی این کشور، تحرکات ایران برای دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای و موشکی در خاک آلمان را ناقض برجام ندانسته است.

آلمان در کنار فرانسه و انگلیس سه کشور اروپایی هستند که همراه با چین و روسیه در برجام باقی مانده و برای بازگشت دولت جو بایدن به این توافق، از طریق مذاکرات جاری در وین، تلاش می‌کنند.

با این حال، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، سه ماه پیش در دیدار با همتای اسرائیلی خود تاکید کرد که برلین در هدف مهار هسته‌ای ایران، شریک اسرائیل است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز که سه هفته پیش برای ابراز همبستگی با رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر غزه به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، به مقامات ارشد تل آویو گفت که آلمان مدافع منافع اسرائیل است.