شهر خبر

ورود نخستین ماهواره چوبی جهان به مدار زمین

نخستین ماهواره چوبی جهان که توسط یک شرکت فنلاندی ساخته شده امسال به مدار زمین می‌رود.

ورود نخستین ماهواره چوبی جهان به مدار زمین

به گزارش منیبان؛ نخستین ماهواره چوبی جهان که توسط یک شرکت فنلاندی ساخته شده امسال به مدار زمین می‌رود.

این پروژه‌ به نام «ویزا وودست» (WISA WOODSAT) می‌خواهد یک ماهواره کوچک را با پوسته بیرونی ساخته شده از تخته سه‌لا(تخته لایه) به فضا بفرستد.

«WISA WOODSAT» یک نانو ماهواره براساس استاندارد محبوب «CubeSat» است؛ کیوب‌ست به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که به‌صورت ماهواره‌ای متشکل از واحدهای مکعب‌شکل در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۱۳۰۰ گرم تعریف شده‌اند.

این نانوماهواره که ۱۰ سانتی متر طول و یک کیلوگرم وزن دارد، به مدت طولانی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در معرض دماهای شدید، فشار خلاء و تابش‌‌های فضایی و سایر تشعشعات قرار خواهد گرفت

این ماهواره چوبی در چارچوب مأموریتی که توسط شرکت فنلاندی «Arctic Astronautics» طراحی شده، پرتاب خواهد شد. هدف از این ماموریت آزمایش رفتار و دوام این صفحات تخته سه لا در شرایط سخت فضایی و ارزیابی مناسب بودن آن برای ماموریت‌های آینده است.

این ماهواره با دو دوربین مجهز خواهد شد که یکی از آنها به یک چوب  متصل می‌شود و به تیم ماموریت اجازه می‌دهد تا نحوه تغییر سطح تخته سه لا ماهواره را در محیط فضا مشاهده کنند.

«Samuli Nymanm» از محققان این پژوهش و یکی از بنیانگذاران  شرکت فنلاندی «Astronautics Astronautics» گفت: ماده اصلی تخته سه لا توس است و تفاوت اصلی این است که تخته سه لا معمولی برای استفاده در فضا بیش از حد مرطوب است، بنابراین ما چوب‌های خود را در یک محفظه خلا thermal حرارتی قرار می‌دهیم تا خشک شود. سپس ما یک لایه اکسید آلومینیوم بسیار نازک اضافه می‌کنیم.

بنابراین چگونه یک ماهواره ساخته شده با چوب می‌تواند در فضای خارجی زنده بماند؟

به گفته نایمن، اکسید آلومینیوم، یک ترکیب شیمیایی که به طور معمول برای کپسول الکترونیک استفاده می‌شود، به جلوگیری از آزاد شدن گاز در محیط فضا توسط چوب کمک می‌کند. همچنین از سطح در برابر قرار گرفتن در معرض اکسیژن اتمی خورنده که در حاشیه جو زمین یافت می‌شود، محافظت می‌کند.

شرکت فنلاندی در بیانیه‌ای گفت: این اکسیژن اتمی به احتمال زیاد صفحات تخته سه لا را تیره می‌کند، اما ماهواره باید در شرایط شدید زنده بماند. جدا از دوربین‌های تعریف شده، ماهواره همچنین مجموعه‌ای از حسگرهای فشار را در اختیار خواهد داشت که فشار را در حفره‌های موجود در فضاپیما کنترل می‌کند.