شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#چین

بعد از قدرت نمایی در آسمان تایوان؛

هشدار چین به تایپه: «تبانی» با بیگانگان بهای سنگینی دارد

هشدار چین به تایپه: «تبانی» با بیگانگان بهای سنگینی دارد

دولت چین بار دیگر با یادآوری خطوط قرمز خود، درباره هرگونه تبانی جریان های جدایی طلب تایوان با کشورهای بیگانه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت چین بار دیگر هشدار داد که مداخله بیگانگان در مسائل مربوط به تایوان را برنمی تابد و به هرگونه تبانی در این خصوص نیز، پاسخی کوبنده خواهد داد.

این در حالی است که روز گذشته، ۲۸ فروند هواپیمای چینی شامل جنگنده و بمب افکن های هسته ای، با ورود به حریم هوایی جزیره تایوان، به قدرت نمایی پرداختند.

«ما شیااُگوانگ» (Ma Xiaoguang) سخنگوی دفتر ارتباطات تایوانِ چین، در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام نظامی واکنشی به بیانیه پایانی نشست جی ۷ است، گفت: مسئولیت تنش زایی با دولت تایوان است.

چین بر این باور است که برخی مقامات تایوان در همدستی با بیگانگان به دنبال جدایی طلبی هستند. پکن پیشتر هم به واشنگتن هشدار داده بود که سیگنال هایش ممکن است به تحریک جریان های جدایی طلب تایوان منجر شود و باید از این کار دست بردارد. همچنین، پکن پیشتر هشدار داده بود که جدایی طلبی تایوان، معنایی جز جنگ نخواهد داشت.

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

پرواز روز گذشته جنگنده ها و بمب افکن های چینی در حریم هوایی تایوان، یک روز بعد از ورود ناوگروه آمریکایی «رونالد ریگان» به دریای چین جنوبی انجام شد.