شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جمعه#امام جمعه#قزوین

تبیین تواصی/ بخش پایانی

شعار تواصی، شعار امیدبخشی است/ چه کنیم زنجیره تواصی قطع نشود؟

شعار تواصی، شعار امیدبخشی است/ چه کنیم زنجیره تواصی قطع نشود؟

ایسنا/قزوین امام جمعه موقت قزوین گفت: شعار تواصی، شعار امیدبخشی است و در واقع رهبری تواصی را فرمودند تا آن کسانی که در دلشان تردیدهایی دارند دلشان محکم شود. وقتی این زنجیره شکل بگیرد، این موج عدالت‌خواهی، موج آرمان‌های انقلاب در جامعه شکل بگیرد، آن‌هایی که ناامیدند هم امیدوار می‌شوند.

امام جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با ایسنا در ادامه تبیین موضوع تواصی، ضمن اشاره به موضوع امید در بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: کانون مرکزی حرکت در بیانیه گام دوم انقلاب، بحث امید و ناامیدی است. در این بیانیه آمده‌است که نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد، شکستن زنجیره تبلیغی دشمن است زیرا دشمن می‌خواهد جامعه را نامید کند، یعنی کل بیانیه گام دوم و اهدافش وقتی محقق می‌شود که یک جامعه امیدوار به آینده داشته باشیم. چرا که اگر جامعه مایوس باشد حرکت نمی‌کند، متوقف می‌شود و ناامیدی مثل سم مهلک است.

وی ادامه داد: دشمن برای اینکه بتواند الگوی کامل بیانیه گام دوم را خنثی کند و زمین بزند، مستقیماً روی بحث ناامیدسازی و مایوس کردن جامعه کار می‌کند. در واقع ایده‌شان این است که بیایند با سیاه‌نمایی و مایوس کردن مردم ایران نسبت به آینده خودشان بحث بسته نجات ملی را مطرح کنند و بگویند ما در بن‌بستی متوقف شدیم و امروز به یک نسخه نجات ملی نیاز داریم، امروز متاسفانه دشمن توانسته این احساس ناامیدی را در جامعه تزریق کند در حالی که این با واقعیت جامعه ما منافات دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این نزاع امیدبخشی و ایجاد یأس به دو بسته برمی‌گردد، یک بسته‌ای که می‌خواهد تمدن‌سازی کند و بسته‌ای که به تعبیر خودشان فقط می‌خواهند ما را نجات دهند تا نسخه بعدی‌شان را به نمایش بگذارند و بخشی از نسخه بعدی آن‌ها امضا کردن معاهدات جدید، بخشی تغییر ساختارهای نظام و بخشی تغییر ماهیت نظام وتغییر قانون اساسی است، در واقع آن‌ها می‌خواهند بگویند ما با مدل انقلاب اسلامی به بن‌بست رسیدیم و باید از این بحران بیرون بیاییم.

وی افزود: برخی رفتارها در داخل هم این احساس را در مردم ایجاد کرد که ما در بحران هستیم، کشوری مقتدر نیستیم، در حالی که ساختارهای ایران و اقتصادش اقتدار دارد، درست است ضعف‌هایی وجود دارد و اگر مقطعی نگاه کنید فشارهایی را به کشور وارد کرده‌اند اما چارچوب و ساختارها در نظام قوی است؛ حتی ساختارهای اقصادی هم ساختارهای قوی‌ است و نیاز به رشد دارد.

حجت‌الاسلام خضری تشریح کرد: اینکه در شرایط فعلی بحث تواصی مطرح می‌شود دلیلیش آن است که انتخابات ۱۴۰۰ درگیری دو نگاه است؛ نگاه امیدوار و نگاه مایوس. لذا بحث تواصی برای این بود که وقتی شما توصیه به حق، به آرمان‌های امام و به گفتمان امام کردید آدم‌ها امیدوار شوند، زیرا مردم خواهان گفتمان انقلاب اسلامی هستند. طبق نظرسنجی‌ها کسانی که مورد توجه مردم‌ هستند، حتی کسانی که رد صلاحیت شده‌اند شعارهایشان شعارهای انقلابی بوده در واقع مردم به آن قسمت انحرافی‌شان کار ندارند و آن قسمت شعارهای انقلابی‌شان را می‌شناسند لذا اقبال مردم به یک آدم انحرافی نشان از این نیست که جامعه ما منحرف است، بلکه نشان می‌دهد مردم در مصداق دچار خطای محاسباتی می‌شوند، نه در شعار و گفتمان و این خیلی نکته مهمی است. ما بعضاً فکر می‌کنیم اگر به یک آدم انحرافی اقبال وجود دارد یعنی جامعه ما منحرف شده، نه، اتفاقاً اقبال به گفتمان عدالت است.

وی گفت: می‌بینید که حتی جریان غرب‌گرا هم امروز شعارهای انقلابی سر می‌دهد، حتی جریان غرب‌گرا در لباس انقلاب قرار می‌گیرد، در گفتمان‌های انقلاب می‌خواهد رای جمع کند. این موضوع نشان می‌دهد که جامعه ما جامعه‌ای انقلابی است. حتی آن کسانی که امروز در انتخابات شرکت نمی‌کنند نارضایتی آن‌ها از احساس ناعدالتی است که این هم باارزش است. یعنی درست است یک عده قلیلی هستند که از اساس با انقلاب و ارزش‌های انقلاب مخالف‌اند؛ اما عده کثیری از کسانی که امروز نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند معتقد به عدالت و ارزش‌های انقلاب هستند اما چون رفتار مسئولین را دیده‌اند مایوس شده‌اند، چون تبلیغات دشمن برای مایوس‌سازی مردم تا جایی موفق بوده است.

تنبلی مانع تواصی است

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: بنابراین شعار تواصی، شعار امیدبخشی است و در واقع رهبری تواصی را فرمودند تا آن کسانی که در دلشان تردیدهایی دارند دلشان محکم شود. وقتی این زنجیره شکل بگیرد، این موج عدالت‌خواهی، موج آرمان‌های انقلاب در جامعه شکل بگیرد، آن‌هایی که ناامیدند هم امیدوار می‌شوند. اینجا آن مانعی که وجود دارد تنبلی آدم‌هاست. یعنی بنشینیم، هزینه نکنیم، وقت نگذاریم و تنبلی مانع ‌شود که جریان انقلابی به صحنه بیاید و برای تواصی کاری انجام دهد؛ خود تنبلی مانع تواصی است.

وی ادامه داد: حال توصیه چگونه اتفاق می‌افتد؟ توصیه یک موقع توصیه زبانی است، گاهی با اشاره است، گاهی حتی با یک علامت است، شما حتی می‌توانید علائمی را در جامعه منتشر کنید که آن علائم توصیه به حق باشد، توصیه به صبر باشد. از زبان هنر استفاده کنید تا  این ابزار بتواند جامعه را به سمت حق ببرد و مردم را به این امر ترغیب کند که این زنجیره را ادامه دهند.

زنجیره‌ تواصی نباید قطع شود

خضری اظهار کرد: زنجیره تواصی نباید متوقف شود و هر فرد باید به لایه‌های بعدی هم برود تا مشتری‌های حق زیاد شوند. البته بخش مهم تواصی همان گفتن است و خودِ گفتن در تواصی خیلی موضوعیت دارد و این طور نیست که بگوییم حتماً همه جا کامل تبیین کنیم، خود گفتن روحیه ایجاد می‌کند. ما در شهدای کربلا داریم «مسلم‌بن عوسجه» وقت شهادت، آخرین جمله‌ای که گفت این بود که به امام توجه کنید. یعنی آخرین جمله‌اش تواصی بود، توصیه به امام بود. یک جمله گفت بدون اینکه سخنرانی کند، لذا این جملات کوتاه هم توصیه است، نیاز نیست که حتماً طولانی صحبت کنیم.

وی تأکید کرد: امروز مهم‌ترین مصداق برای نصرت امام، مهم‌ترین کار در نصرت امام توصیه به گفتمان امام است. چون اگر جامعه گفتمانش با امام متفاوت شد، شکاف گفتمانی بین امام و امت اتفاق می‌افتد و دشمن بر ما غلبه می‌کند همان اتفاقی که برای امیرالمؤمنین افتاد و جامعه کوفه گفتمانش با امام متفاوت شد لذا امام به خدا گفت که من را از این مردم بگیر و بهتر از این‌ها را به من بده و حالا می‌بینیم که ۱۴۰۰ سال گذشته، خدا امتی را به امیرالمؤمنین داده که این ویژگی‌ها را دارند؛ خدا را دوست دارند، خدا آن‌ها را دوست دارد، اهل مجاهده‌اند و امتی‌اند که به فرموده رهبری صبّار هستند یعنی خیلی استقامت می‌ورزند. رهبری فرمودند ملت ما ملت مقتدر مظلوم است. بله دشمن از همه طرف آتش را به روی ملت ریخته و این ملت ۴۰ سال ایستاده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم ایران نسبت به مقتدر مظلوم همیشه حساس‌ هستند، گفت: چرا مردم امام حسین را دوست دارند؟ چون امام حسین مقتدر مظلوم بود. چرا امیرالمؤمنین را دوست دارند؟ چون مقتدر مظلوم بود. این را به خودشان باید بگوییم. ما نباید بگوییم مردم ما منحرف شده‌اند، این نگاه‌ها را باید عوض کنیم. مردم ایران نسبت به خاک ایران، نسبت به اسلام، نسبت به غرور ملی‌شان خیلی حساس‌اند. وقتی این‌ها را نمی‌گوییم مردم ناامید می‌شوند. اگر این‌طور صحبت کردیم مردم در این مسیر استقامت می‌ورزند. اگر دیدند رئیس جمهور صادق است و با مردم صادقانه حرف می‌زند، می‌ایستند.

وی تأکید کرد: توصیه به حق، یکی از مصادیق حق است، این طور است که ما باید حق را در مدیر اسلامی بشناسیم و برای این کار اول باید ببینیم حق چیست تا برویم سراغ مصداق. ببینیم امیرالمؤمنین چه شاخصه‌هایی برای یک مدیر و حاکم اسلامی می‌شمارد؟ رئیس جمهور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بعد مردم را به حق توصیه کنیم. بگوییم رئیس جمهور باید مردمی باشد، نه اینکه فیلم مردمی بودن را بازی کند بلکه واقعاً در کارنامه‌اش با مردم بودن و دردمند بودن را داشته باشد. نمی‌شود توقع داشت انسانی که در یک زندگی مرفه اشرافی بوده مردم را بفهمد، ولی آدمی که در سطح زندگی عموم مردم زندگی کرده وقتی رئیس جمهور شود درد مردم را می‌فهمد.

ملاک حق در ریاست جمهوری نگاه به عملکرد آدم‌هاست

حجت‌الاسلام خضری تصریح کرد: ملاک حق در ریاست جمهوری این است که به عملکرد آدم‌ها نگاه کنیم نه به زبان‌ها. یکی زبانش خیلی شیرین است خیلی جذاب است، این ملاک نیست. یکی خوب نمی‌تواند صحبت کند. حضرت موسی بیانشان خیلی بلیغ نبود. درخواست کردند که خدایا اجازه دهید برادر من هم در این تبلیغ با من باشد تا در بیان به من کمک کند. اما ملاک خود حضرت موسی است، عمل حضرت موسی، زندگی و پاکی حضرت موسی است لذا این خیلی مهم است که مردم بر اساس خوش‌بیانی و در واقع زیبا سخن گفتن رای ندهند.

وی گفت: قرآن می‌فرماید که بعضی‌ از منافقین آنقدر قشنگ صحبت می‌کنند که شما را به تعجب وا می‌دارند. این ملاک نیست بلکه مردم به سابقه افراد نگاه کنند؛ عملکرد افراد را ببینند تا تشخیص دهند که آیا این‌ها می‌توانند موتور پیشرفت کشور را سرعت ببخشند. این حق است و توصیه به حق این است که این حقایق را بگوییم. بگوییم چه کسی می‌تواند تحول ایجاد کند. آیا آدمی که صرفاً یک روحیه اداری دارد می‌تواند تحول ایجاد کند؟ یا نه، باید یک نیروی جهادی وارد میدان شود؟ لذا مردم باید بین روحیه جهادی و روحیه اداری یکی را انتخاب کنند. روحیه اداری نمی‌تواند تحول ایجاد کند.

امام جمعه موقت قزوین با تأکید بر معنای واقعی مردمی بودن، تشریح کرد: مردمی بودن به شکل واقعی، یعنی بررسی عملکرد به جای بررسی بیان و کلام افراد، اینکه ما صرفاً به فلسفه‌پردازی آدم‌ها نگاه نکنیم، به طراحی‌های متنوع و رنگارنگ و الفاظ رنگارنگ آدم‌ها توجه نکنیم، به واقعیت شخصیت‌شان نگاه کنیم، به واقعیت اطرافیانشان نگاه کنیم. بعضی‌ها روحیه جهادی ندارند اما خوب حرف می‌زنند و فلسفه‌بافی می‌کنند. مردم بین حرافی و عمل باید انتخاب کنند، مردم بین تدبیر و سهل‌انگاری باید انتخاب کنند، این‌ها دوقطبی‌های واقعی هستند.

انتهای پیام