شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

اختصاصی/ کمبود داروها به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز/ بانک مرکزی 3 هفته پیش ارز داد

اختصاصی/ کمبود داروها به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز/ بانک مرکزی 3 هفته پیش ارز داد

دلیل اصلی کمبود دارو در داروخانه‌ها به عدم تخصیص به موقع ارز برای تأمین داور و یا ماده اولیه آن و یا ماده مؤثره دارو برمی‌گردد.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز ، درباره دلایل کمبود دارو در بازار اظهار داشت: ای کاش موضوع بهداشت و درمان و سلامت و دارو در مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می‌شد.

وی افزود: دلیل اصلی کمبود دارو در داروخانه‌ها به عدم تخصیص به موقع ارز برای تأمین داور و یا ماده اولیه آن و یا ماده مؤثره دارو برمی‌گردد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: عدم تخصیص ارز باعث شده تا مجبور شویم بخشی از مواد اولیه برای دارو را با ارز نیمایی وارد کشور کنیم و همین موضوع باعث افزایش ناگهانی قیمت دارو و اقلام دارویی شد که این گرانی بین 30 تا 50درصد بود ضمن اینکه چون ماده  اولیه تولید دارو به موقع وارد کشور نشد برای تولید تعدادی از داروها به مشکل برخوردیم و آثار منفی آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

میرمحمدی ادامه داد: متأسفانه بانک مرکزی ارز دارو را به موقع تخصیص نداد ضمن اینکه ارز با کیفیت هم داده نشد و چون ارزهای غیر از دلار و یورو به واردکنندگان مواد اولیه دارو داده شد آنها مجبور شدند این ارزها را تبدیل به دلار و یورو کرده و همین موضوع منجر به واردات گران‌تر مواد اولیه شد چرا که بایستی مابه‌التفاوت قیمت ارز را پرداخت می‌کردند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو دغدغه‌های فراوانی برای تخصیص ارز و تولید و واردات مواد اولیه آن داشت اما متأسفانه بانک مرکزی به دلایل مختلف ارز دارو را به موقع تأمین نکند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در حدود 2 تا سه هفته اخیر ارز لازم برای واردات مواد اولیه از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته و عملاً بخشی از مواد اولیه وارد کشورمان شده است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک بخش عمده کمبودهای دارویی رفع خواهد شد.