شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کارشناسان#کرونا

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

تغییر علائم و افزایش موارد بستری/ استان‌های جنوبی کانون نگرانی پیک پنجم +نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران|مراقب سویه دلتا باشیم/ تغییر علائم و افزایش موارد بستری/ استان‌های جنوبی کانون نگرانی پیک پنجم+ نقشه و نمودار

ثبات نسبی در آمارهای منتشر شده از همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه به نوعی امیدوارکننده است اما به گفته کارشناسان طولانی شدن تثبیت پیک چهارم عاملی برای نگرانی از جهش ناگهانی بیماری با سویه دلتا است.

به‌گزارش مشرق، درحالی نوسان‌های آمار منتشر شده رسمی از همه‌گیری کرونا در کشور یک هفته گذشته قابل توجه نبوده و در برخی شاخص‌ها روند ثابتی تجربه شده اما ورود ویروس هندی یا همان سویه دلتا به برخی از نقاط جنوبی کشور این نگرانی را ایجاد کرده که طولانی شدن از بین رفتن پیک چهارم عاملی برای جهش ناگهانی و آغاز پیک پنجم با این نوع از ویروس باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند شناسایی سویه دلتا از یکی دو ماه گذشته باعث بروز مشکلاتی در سراسر جهان و البته زادگاهش همان سرزمین هفتاد دو ملت شده است، به‌صورتی که اکنون برخی از کشورهای توسعه یافته که اتفاقاً بخش عمده‌ای از جمعیتشان را هم واکسینه کرده‌اند نگران از بروز پیک‌های جدید کرونایی شده‌اند و شاهد مثال این روند هم ابتلای نزدیک به ۳۰۰۰ بیمار جدید در کشور انگلستان است.

این گروه همچنین با اشاره به ورود ویروس جهش یافته هندی به استان‌های جنوبی کشور معتقدند آرامش آماری در نمودارهای روزانه ارایه شده اگرچه می‌تواند امیدوار کننده باشد اما تغییر رفتار این نوع از ویروس و البته متفاوت بودن علائم آن که اتفاقا بیشتر افراد زیر ۴۰ سال را هدف گرفته می‌تواند دردسری بزرگ برای کشور شناخته شود.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان در سویه دلتا اگرچه بعضا علائم تنگی نفس، کاهش سطح بویایی و چشایی، کاهش اشتها و درد عضلانی وجود دارد اما این علائم بسیار خفیف‌تر بوده و نشانه‌ها به سمتی رفته که گویی یک سرما خوردگی سخت برای بیمار ایجاد شده است و این موضوع نه تنها کادر درمانی بلکه خود بیماران را هم به اشتباه می‌اندازد و تبعات نگران کننده‌ای خواهد داشت.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند تغییر علائم شبیه به سرما خوردگی سخت باعث مراجعه دیرهنگام بیمار به مرکز درمانی شده و همین امر با درنظر گرفتن افزایش قدرت سرایت و بیماری زایی می‌تواند تعداد موارد ابتلا را در دوران یاد شده ایجاد کند و در نهایت بعضا هم کادر درمان با توجه به علائم یاد شده دچار اشتباه شده و به‌جای آغاز درمان کرونا با درمان مناسب سرماخوردگی بیمار را روانه منزل می‌کنند.

این گروه تاکید دارند در شرایط فعلی برای مدیریت بهترین راهکار افزایش سطح تست‌های سریع و رایگان در سراسر کشور و البته سرعت عمل در انجام واکسیناسیون است چون افرادی که واکسن دریافت می‌کنند شانس ابتلا به این نوع از ویروس برای آنها کاهش چشمگیری خواهد داشت به عنوان مثال فردی که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده باشد شانس ابتلای یک به بیش از ۲۲۰۰۰ دارد که این سانس مدیریت بحران را برای کادر درمانی بهبود می‌دهد.

خیز دوباره کرونا در استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۳ شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، وضعیتی که در آمار مبتلایان و بستری‌ها طی سه هفته اخیر در استان کرمان تقریبا ثابت بوده و به گفته مسئولان شکننده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۲۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۴۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۹۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۵  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری ۱۰۱ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۲ هزار و ۱۲۰ مورد رسیده است.

وی به فوت ۵ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار نفر رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

شناسایی ۸۹ مورد جدید ابتلا در استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت:  در ۲۴ ساعت اخیر (منتهی به ابتدای چهارشنبه) یک بیمار کرونایی در سطح استان جان خود را از دست داده در نتیجه تعداد بیماران فوتی کرونایی در استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به عدد یک هزار و ۱۱۱ رسید.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت منتهی به امروز همچنین ۸۹ مورد بیمار جدید کرونایی نیز در سطح استان سمنان شناسایی شده است همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری استان به عدد ۱۴۶ رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون در سطح استان سمنان ۴۰ هزار و ۳۲۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر از این بین به صورت سرپایی مداوا و یا جان خود را از دست دادند و ۱۰ هزار و ۸۴۵ نفر نیز بعد از بستری در بیمارستان بهبود و مرخص شده‌اند.

دانایی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به امروز همچنین ۱۷ بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرستان‌های سرخه و آرادان در رنگ‌بندی زرد و شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر، گرمسار و دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم