مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من در حوزه ساخت فیلم‌های سیاسی ما دو دهه طلایی داریم که مربوط به دهه 1360 و دهه 1390 می‌شود. در این دو دوره فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شدند که می‌توان آن‌ها را آثار قابل تأمل و باکیفیتی در حوزه سینمای سیاسی دانست.

ده‌نمکی خاطرنشان کرد: از دهه 1360 تا 1390 وقفه‌ای اتفاق افتاد که در این دو دهه آثار سیاسی چندانی تولید نشد. به نظر من یکی از دلایل اصلی این اتفاق ذائقه مخاطب است که شاید استقبال چندانی هم از سوی مخاطبان متوجه این فیلم‌ها نمی‌شد اما دلیل دیگر این کم‌کاری در حوزه ساخت فیلم‌های سیاسی به سیاستگذاری‌های غلط مربوط می‌شود چرا که بخش خصوصی امکان ساخت فیلم سیاسی برایش فراهم نبوده و مسئولان سینمایی کشور نیز در آن زمان حمایتی از تولید اینگونه فیلم‌ها نداشتند.

کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» تأکید کرد: در سال‌های اخیر که مربوط به دهه 1390 می‌شود فیلم‌های سیاسی متعددی با نگرش‌های مختلف ساخته شده‌اند. بخشی از این فیلم‌ها آثاری بودند که نگاه انتقادی سیاسی داشتند و برخی فیلم‌ها هم آثار حاکمیتی بودند. به نظر من تولید هر دو فیلم لازم است، برخی مواقع حاکمیت ساخت برخی آثار را با توجه به سیاست‌های روز در دستور کار قرار می‌دهد که فیلم‌هایی در این زمینه ساخته می‌شوند و از نظر من هیچ اشکالی در این نمی‌تواند وجود داشته باشد و در کنار این آثار هم فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که نگاهی نقادانه دارند و به نظر من نقد منصفانه نیز باید با فراهم کردن شرایط و حفظ استقلال فیلمساز حمایت شود اما آنچه که می‌تواند در ساخت فیلم‌های سیاسی اشکال و ایراد به حساب بیاید ساخت فیلم‌هایی است که نگاهشان وابسته به جریان‌های خارجی است و حتی بودجه تولید این آثار هم خارج از کشور تأمین می‌شود. متأسفانه بسیاری بر این عقیده‌اند که ساخت فیلم‌هایی در جهت سیاست‌های حاکمیت در هر صورت اشکال دارد اما فیلم‌هایی که وابسته به نگاه‌ها و جریان‌های خارجی هستند هیچ مشکلی ندارند که از نظر من این نگرش اشتباه است و هر حاکمیتی را هم در دنیا نگاه کنیم در جهت سیاست‌های خود همواره ساخت چندین فیلم را در دستور کار قرار می‌دهد.

او افزود: در دوران دهه 1360 هم فیلم‌های سیاسی مختلفی ساخته شدند. آثاری که بعضاً نگاهی تاریخی داشتند و دوران پیش از انقلاب را مورد انتقاد قرار می‌دادند و حتی برخی مواقع نگاهی به وضعیت حاضر کشور داشتند. با وقوع جنگ تحمیلی این گونه سینمایی در شکل و شمایل دیگری ادامه پیدا کرد که در آن زمان با به وجود آمدن ژانر دفاع مقدس بسیاری از حرف‌های سیاسی در این گونه سینمایی مطرح شد.

ده‌نمکی خاطرنشان کرد: منظور من از فیلم سیاسی آثاری اجتماعی نیست که نشانه‌هایی سیاسی در آن‌ها یافت می‌شود؛ فیلم سیاسی که مطرح می‌کنم فیلم‌هایی هستند که مستقیماً به سیاست و مسائل آن می‌پردازند. در دهه 1390 شاهد بودیم که فیلم‌ها و سریال‌های مختلف سیاسی دوباره ساخته شدند که شاید تنوع آثار هم افزایش پیدا کرد و من هم در این دوران با نگاهی طنز به سیاست پرداختم و فیلم «اخراجی‌ها 3» را ساختم. در این مدت اگر نگاهی به روند تولید فیلم‌های سیاسی داشته باشیم متوجه می‌شویم که سیاستگذاری‌ها در جهت بهتری قرار گرفته‌اند و حمایت‌هایی هم صورت می‌گیرد.

این کارگردان در پایان اظهاراتش درباره محدودیت‌های موجود در تولید فیلم‌های سیاسی گفت: به نظر من هیچ‌گاه به اندازه امروز فضا برای نقد سیاسی و در واقع ساخت فیلم سیاسی باز نبوده؛ خوشبختانه مدیران این فضا را امروز در اختیار فیلمسازان قرار داده‌اند و معتقد هستم که امروز امکان نقدهای منصفانه بر سیاست‌های کشور برای سینماگران وجود دارد.