شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##بیانیه#مشترک#مهم#امضا

بیانیه مشترک و مهم امضا شد

روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه در پایان دیدار و مذاکرات دوجانبه خود در شهر آزاد شده "شوشا" در منطقه قره باغ، بیانیه مشترک امضا کردند.

بیانیه مشترک و مهم امضا شد

به گزارش منیبان، مذاکرات دوجانبه "الهام علی اف" و "رجب طیب اردوغان" روز سه شنبه در شهر شوشا بیش از یک ساعت ادامه داشت و رییس جمهوری آذربایجان در پایان این مذاکرات در نشست خبری مشترک این دیدار را بسیار مهم و تاریخی عنوان کرد.

  علی اف با اشاره به امضای این بیانیه مشترک گفت : این سند  امضا شده مناسبات دو  کشور را به بالاترین سطح می رساند.

  رییس جمهوری آذربایجان افزود : این سند سیاست ما را برای آینده مشخص می کند و همه جنبه های روابط دو جانبه و بخصوص  در زمینه صنایع دفاعی و کمک های متقابل نظامی شامل می شود و  این نشان می دهد که ما همیشه در کنار هم خواهیم بود و از امنیت یکدیگر حمایت خواهیم کرد.

  علی اف ایجاد ارتباطات حمل و نقلی در منطقه را یکی از مفاد  مهم این سند مشترک امضا  شده عنوان کرد.

  رییس جمهوری ترکیه نیز طی سخنانی با اشاره به این که جنگ  ۴۴ روزه سال گذشته به رنج های قره باغ پایان داد، گفت : ما همه اقدامات را انجام خواهیم داد تا یک فاجعه مشابه دیگر تکرار نشود و از همه می خواهیم پیروزی آذربایجان را به رسمیت بشناسند و امیدهای ماجراجویانه را کنار بگذارند.

  اردوغان افزود : ارمنستان را دعوت می کنیم تا در توسعه منطقه ای در بستر شش  کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه، ایران، گرجستان و ارمنستان  مشارکت کند.

  رییس جمهوری ترکیه همچنین در خصوص برداشتن گامهای لازم برای عادی سازی روابط این کشور با ارمنستان اعلام آمادگی کرد.

  اردوغان افزود : با امضای بیانیه مشترک با جمهوری آذربایجان نقشه راه روابط دوجانبه را مشخص کردیم و برنامه ریزی می کنیم  کنسولگری ترکیه در شوشا راه اندازی کنیم.

  وی همچنین ابراز عقیده  کرد که راه اندازی دالان حمل و نقل جدید  (برای ایجاد  ارتباط میان نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان) به نفع  همه کشورهای منطقه خواهد  بود.

  رییس جمهوری ترکیه بامداد سه شنبه برای دیدار دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد.

  شهر استراتژیک و تاریخی شوشا در قره باغ در جریان درگیری های نطامی ۴۴ روزه سال گذشته از اشغال نیروهای ارمنستان آزاد شد.

  این درگیری های نظامی ۲۰ آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.