شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ

ترامپ این قمار را هم باخت

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به «معامله قرن» تصریح کرد که قمار رئیس جمهوری سابق امریکا برای از بین بردن آرمان فلسطین ناکام ماند.

ترامپ این قمار را هم باخت

به گزارش منیبان، حسام زملط روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» عنوان کرد که «نفتالی بنت» نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی رئیس سابق شورای اشغال‌گران کرانه باختری بوده و از این منظر گشایش تازه‌ای در حل بحران خاورمیانه رخ نخواهد داد.

وی بر همین اساس از دولت انگلیس خواست تا از طریق برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه، به حل درگیری ها بین فلسطین و رژیم اشغال‌گر قدس کمک کند. وی با بیان اینکه اسرائیل باید بابت جنایات گسترده علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین حساب پس دهد  خاطر نشان کرد که اگر جامعه جهانی از انتفاضه فلسطین حمایت نکند، درگیری‌ها در منطقه به شکل دیگری ظاهر خواهد شد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ همراه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

این درحالیست که همه رهبران فلسطینی به ویژه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.  محمود عباس در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین برگزار شد بر اعتمادناپذیر بودن ترامپ تاکید کرد و گفت: به نیابت از ۱۳ میلیون فلسطینی که خواسته آنها مورد حمایت اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا است، طرح اسرائیلی - آمریکایی موسوم به "معامله قرن" را رد می‌کنم. وی افزود: این ابتکار، حق فلسطینیان را برای آزادی، استقلال و حاکمیت خود بر دولت خود را مشروعیت می بخشد و هرگونه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی را غیرقانونی می داند.

شخصیت‌های سیاسی در سایر کشورهای مسلمان نیز به این طرح واکنش و بیشتر دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا واکنش سردی را به ابتکار ترامپ نشان داده و بر لزوم از سرگیری مذاکرات روند صلح خاورمیانه تأکید کردند.

اعضای اتحادیه اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تاکید کردند تنها مرزهای شناخته شده ۱۹۶۷ در سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت می‌شناسند و تداوم شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را مغایر قوانین بین‌المللی می‌دانند.