شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رزمایش#آنکارا#همزمان

برگزاری رزمایش هوایی آمریکا با یونان در بحبوحه نشست آنکارا با آتن

رزمایش

همزمان با برگزاری نشست بین سران یونان و ترکیه، رسانه‌های یونانی از انجام رزمایش هوایی نیروی هوایی آمریکا با یونان با هدف تقویت توان نظامی خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع یونانی از انجام یک رزمایش بین نیروی هوایی آمریکا و یونان با مشارکت شماری از نیروهای ایلات متحده  مستقر در اروپا خبر دادند.

روزنامه «گرییک ریپورتر» سه شنبه گزارش داد که در این رزمایش که حدود دو هفته طول کشید، جنگنده‌های «اف-۱۵» آمریکا و پرسنل نظامی این کشور به پایگاه نظامی «سودا» در «کرت» انتقال یافتند. یونان این رزمایش را به عنوان بخشی از تمرین‌های نظامی از قبل برنامه ریزی شده با متحدان و دوستان جهت افزایش توان رزمی اعلام کرده است. ماه گذشته نیز آمریکا در شمال یونان رزمایشی را با اهداف دفاعی برگزار کرد.

سفیر آمریکا در یونان بتازگی در زمینه همکاری‌های نظامی یونان با آمریکا گفت، آمریکا متعهد به تعمیق روابط نظامی با یونان به عنوان یکی از اعضای ناتو است.   برخی منابع مطلع نیز گفته‌اند که ارسال جنگنده‌های «اف-۳۵» به یونانت در آینده در دستور کار پنتاگون قرار دارد.

این تحرکات نظامی در حالی صورت می گیرد که یونان همواره نیم نگاهی به تقویت بنیه ترکیه همسایه خود دارد. ترکیه مجهز به سامانه «اس-۴۰۰» اینک با پهپادهای «بیرقدار» خودنمایی می‌کند. این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی هم متهم کرده‌اند.

 سران دو کشور یونان و ترکیه نیز  دوشنبه در دیدار با هم در حاشیه برگزاری نشست سران ناتو، بر تنش زدایی تاکید کردند.   دو مقام ارشد یونان و ترکیه در شهر بروکسل واقع در بلژیک یک ساعت نشست پشت درهای بسته برگزار کردند. سران دو کشور هر دو بر لزوم دوری از تنش به‌ویژه مشابه سال ۲۰۲۰ که ارتش دو کشور در آستانه درگیری بودند، تاکید کردند.

سران یونان و ترکیه همچنین درباره موضوع مهاجرات و مدیریت آن به عنوان یکی از موارد مورد بحث بین طرفین گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر یونان جمعه گذشته و قبل از برگزاری اجلاس ناتو گفت: «ما همیشه آماده  به استقبال  از یک برنامه مثبت هستیم، اما به صورت تدریجی، متناسب و برگشت پذیر ... به شرطی که تنش‌زدایی کنونی حفظ شود و ترکیه به طور سازنده در گفت‌وگو مشارکت کند و به شروط تعیین شده توسط اتحادیه اروپا احترام بگذارد».

منبع: فارس