شهرخبر

دوران اسکناس به پایان می‌رسد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کمرنگ شدن نقش پول کاغذی در برخی کشورهای جهان، معتقد است: رمزارزها چرخه نابودی پول کاغذی را تسریع می‌کنند.

دوران اسکناس به پایان می‌رسد

به گزارش منیبان،  یک کارشناس اقتصادی با اشاره اینکه اقتصاد جهانی در حال تغییر است، اظهار کرد: این یک واقعیت است که در دنیا و به خصوص در کشورهای جهان اول نقش پول کاغذی کمرنگ تر شده به نحوی که حتی مردم کمتر به بانک ها هم مراجعه می کنند. این شرایط در دوران اخیر و پاندمی کرونا نیز بیشتر شده و از سوی دیگر به دلیل بالا ارفتن امنیت و انتقالات وجوه مبادلات مالی بر بستر دیگری غیر از پول های فعلی در حال شکل گیری است.

علیرضا عسگری‌مارانی  تصریح کرد: برخی کشورها نیز از اسکناس ها برای مبادلات تجاری غیز عادی و غیر رسمی استفاده می کنند و مجبور به استفاده از پول های کاغذی هستند. در واقع برخی کشورها علاقمند هستند که اسکناس هایشان در این چرخه معامله شود که بر مبنای آن پول آنها ارزشمندی خود را دارد. 

وی با اشاره به ارز جهانروا یعنی دلار، گفت: همیشه دلار پایه ارزی دنیا بوده و مثلا هیچ گاه یوآن چین نتوانست در مبالادت غیرتجاری عادی جایگاه خود را پیدا کند. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در کشور خودمان هم  با توجه به وجود کیف پول های مختلف و کارت های الکترونیکی، تاکسی اینترنتی و خریدهای اینترنتی و ... این روند رو به رشد است و اسکناس و مسکوکات جای کمی در مبادلات حداقل خُرد و جزئی دارد. هرچند این موضوع به قوانین هر کشوری هم مرتبط است؛ مثلا در کشورهای آمریکای شمالی مجاز به نگهداری پول خود تا حد مشخصی در گاوصندوق خانه یا بانک نیستید، اما برخی کشورها محدودیت و ممنوعیت هایی مانند انتقال وجه نقد در گمرکات، فرودگاه ها و حساسیت هایی که بر نقل و انتقال اسکناس و اشیای گرانبها وجود دارد را ندارند. این محدودیت ها باعث می شود قوانین آن کشور خود به خود اجازه ورود به دنیای اسکناس و مسکوکات و به ویژه فلزات و اشیای گرانبها نمی دهد. 

عسگری‌مارانی با بیان اینکه سرعت این جریان در دو دهه گذشته بیشتر شده است، تصریح کرد: در آمریکای شمالی دیگر برای چک بانکی رمزدار هم به بانک مراجعه نمی کنند و تنها رمز چک را دریافت و برای گیرنده ارسال می کنند. بنابراین همه دنیا به این سمت و سو می رود، اما این موضوع درباره روابط تجاری عادی صدق می کند.

وی ادامه داد: آخرین آمار حاکی از آن است که ۶۰ درصد از حجم نقدینگی آمریکا به صورت اسکناس در دنیا مبادله می شود که نشان می دهد این کشور هنوز به پول کاغذی وابستگی دارد. البته در کشورهایی شبیه به ما نیز که کارت اعتباری بین المللی وجود ندارد، برای مسافرت های خارجی هم از پول نقد استفاده می شود؛ در نتیجه این مشکل برای کشورهای شبیه به ما که کم هم نیستند باعث می شود با سرعت کمتری به سمت این تغییر تحول حرکت کنیم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رمز ارز بدون اینکه هیجان افزایش قیمت کاذب بگیرد موضوع بدی نیست، اظهار کرد: رمز ارز چون به نوعی جایگزین اسکناس هایی شده که در روابط تجاری عادی معامله نمی شود و ارزش کاذب به آن داده شده خیلی نمی تواند تاثیرگذار باشد. 

به گفته وی، اگر رمز ارزها را خود کشورها تشکیل دهند و پشتیبان داشته باشد و شناور قیمتی آن براساس مکانیزم درست با تغییرات تقاضا بالا برود، مفید خواهد بود؛ اما اگر قرار باشد خود رمز ارز به دلیل شناور آزادی که دارد وکیوم یا پرس شود یا برعکس منقبض و تغییرات قیمتی وحشتناکی پیدا کند، تاثیرگذار نخواهند بود. 

عسگری‌مارانی با بیان اینکه رمز ارزها پشتیبانی ندارند، افزود: مگر اینکه شرکت های بزرگ مانند اپل، آمازون یا فولاد مبارکه ایران یا بانک های مرکزی در اینباره به نوعی عمل کنند که تقاضای کاذب یا فروش هیجانی برای تعیین نرخ روزانه رمزارزها ایجاد نشود. رمز ارزها اگر در چارچوب درستی باشد و پشتیبان داشته باشد قطعا به چرخه نابودی پول کاغذی در دنیا تسریع می بخشد مانند کارت های اعتباری است که داریم و به راحتی از ان استفاده می کنیم.