شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

چین خواسته خود را از ناتو مطرح کرد+جزییات

چین از سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست دید منطقی نسبت به توسعه چین داشته باشد و نظریه چین هراسی را متوقف کند.

چین خواسته خود را از ناتو مطرح کرد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از روزنامه گلوبال تایمز، هیات اعزامی چین به اتحادیه اروپا روز سه شنبه در واکنش به بیانیه نشست سران ناتو در بروکسل که در آن چین را به اعمال «سیاست های قهری»، «گسترش زرادخانه هسته ای» و «عدم شفافیت روند مدرنیزه نظامی» متهم کرده بود از ناتو خواست منافع و حقوق مشروع چین را برای بازی های سیاسی یا تحریک رقابت ژئوپلتیک بهانه نسازد و انرژی خود را برای تشویق گفت و گو،  همکاری و حفظ امنیت و ثبات جهان و منطقه اختصاص دهد.

در بیانیه هیات اعزامی چین به اتحادیه اروپا آمده است: اینکه ناتو در این بیانیه چین را چالشی سیستماتیک خوانده، آنرا تلاشی برای بدنام سازی توسعه چین و قضاوتی نادرست از اوضاع بین المللی و نقش خود ناتو در جهان و ادامه ذهنیت جنگ سرد و بازی سیاسی گروه با منافع مشترک می دانیم.

هیات چینی سیاست دفاعی پکن را متکی بر رویکرد مدافعانه واقعی دانست و افزود: پیشرفت ما در دفاع ملی و مدرنیزه نظامی قانونی و کاملا مشروع، شفاف و علنی است.

بیانیه مذکور می افزاید: بودجه نظامی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰۹ میلیارد دلار معادل ۱.۳ درصد ارزش تولید ناخالص کشور برآورد شد در حالی که پیش بینی می شود کل هزینه های نظامی ۳۰ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱.۱۷ تریلیون دلار معادل نصف بودجه نظامی کل جهان و ۵.۶ برابر چین، باشد.  

این هیات همچنین عنوان کرد: بر اساس آمار اندیشکده های سوئد و آمریکا، تعداد کلاهک های هسته ای ناتو ۲۰ برابر چین است در حالی که چین وعده داده است به هیچ وجه برای استفاده از سلاح هسته ای پیشدستی نمی کند و هرگز از این نوع سلاح علیه کشور و منطقه ای که فاقد آن است، استفاده نخواهد کرد.