شهرخبر

درباره شغل استخراج طلا از برد‌های الکترونیک

بسیاری از برد‌های الکترونیکی مثل برد کامپیوتر، موبایل و تبلت حاوی مقادیری طلا هستند که با عملیاتی روی این قطعات می‌توان این ذره‌های طلا را بازیابی کرد؛ به همین دلیل، به این کار بازیافت طلا هم گفته می‌شود.

درباره شغل استخراج طلا از برد‌های الکترونیک

به گزارش منیبان، اگر در گذشته مشاغل محدود و مشخص بود، امروزه به‌واسطه گسترش علم‌ودانش و فناوری‌های نوین، مشاغل متفاوتی شکل گرفته است. همه این مشاغل مرسوم نیستند و بعضی از آن‌ها مشاغل موجهی به‌حساب نمی‌آیند، اما به‌دلیل سودآوری زیاد از آن‌ها استقبال می‌شود.


یکی از این مشاغل که سابقه آن در کشور شاید کمتر از یک دهه هم باشد، بازیابی طلا از برد‌های الکترونیک مثل برد کامپیوتر، تبلت و موبایل است. در این برد‌های الکترونیکی از طلا به‌دلیل اینکه رساناست استفاده شده است. وقتی به‌مرور این برد‌ها از چرخه استفاده خارج می‌شوند، می‌توان این ذره‌های طلا را با عملیات شیمیایی بازیابی کرد.


عابدی، کارآفراین فعال در این حوزه، که بیشتر از ۵ سال در این شغل فعالیت می‌کند، در لایو اینستاگرام خود درباره این شغل گفت: قابلیت بازیابی طلا از ۹۰ درصد برد‌ها وجود دارد. در برد‌های کامپیوتر بیشترین مقادیر طلا موجود است. همچنین در سی‌پی‌یو، رم کامپیوتر، موبایل‌های قدیمی و برد‌های مخابراتی نیز طلا موجود است.
طلا به‌دلیل اینکه اکسید نمی‌شود و رسانایی زیادی دارد، در این برد‌ها استفاده می‌شود. این قطعات را که حاوی طلا هستند، باید در حوضچه اسید حاوی مواد شیمیایی خاص خواباند که بعد از گذشت ۴ روز این قطعات جدا می‌شوند. بعضی از این ذره‌های طلا از طریق حرارت امکان جداسازی دارند.

سرمایه لازم برای شروع این کار چقدر است؟

این کارآفرین در باره میزان سرمایه‌گذاری در این شغل می‌گوید: این کسب‌وکار جز مشاغلی است که با کمترین سرمایه می‌تواند راه‌اندازی شود. برای شروع این کار باید حدود ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای تهیه وسیله، محلول یا مواد شیمایی را در نظر گرفت. در کنار این باید سرمایه اولیه‌ای برای خرید این برد‌های الکترونیکی در نظر گرفت که این مبلغ سرمایه در گردش بستگی به خود فرد دارد که چه میزان می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند. به‌عنوان مثال از یک میلیون تومان تا مبالغ بیشتر می‌توان روی خرید این برد‌ها سرمایه‌گذاری کرد.


وی گفت: یک میز کار و فضایی در حد یک‌متر که می‌تواند پارکینگ، پشت‌بام خانه یا اتاقی بی‌استفاده باشد، برای شروع کار نیاز است. غیر از این هزینه‌ها، راه‌اندازی این کار هزینه دیگری ندارد. این حرفه جزو مشاغلی است که توجیه اقتصادی زیادی دارد. همچنین به سرمایه زیادی نیاز ندارد و خروجی کار هم معمولا بعد از یک‌هفته به‌دست می‌آید و نیازی به فرایند چندین‌ماه نیست.

درآمد بازیابی طلا از برد‌های الکترونیک چقدر است؟

درآمد این کار به میزان سرمایه‌گذاری در خرید برد‌ها بستگی دارد. اگر محیط کارگاهی کوچک برای این کار در نظر بگیرید، به‌طور میانگین در مرحله اول حدود ۷ تا ۸ گرم طلای ۲۴ عیار بازیابی می‌کنید. اگر این فرایند در ماه تکرار شود، بازیابی بیشتر می‌شود. اما اگر این کار در اندازه بزرگ‌تر و صنعتی دنبال شود، درآمد خوبی دارد.
به‌گفته این کارآفرین، طلای استفاده‌شده در این برد‌ها طلای ۲۴ عیار است. کشور‌های سازنده معمولا از طلای ۲۴ عیار استفاده می‌کنند. در فرایند بازیابی مراحل به‌گونه‌ای جلو می‌رود که زمانی که پودر طلا به‌دست می‌آید، عیار آن از لحاظ کیفیت و عیارسنجی همان طلای ۲۴ عیار است.

آیا در برد‌های تلویزیون، مانیتور و دستگاه‌های دی‌وی‌دی طلا وجود دارد؟

این کارآفرین در پاسخ می‌گوید: بیشترین مقدار طلا در سی‌پی‌یو، مادربورد، کارت گرافیک و مودم و رم کامپوتر وجود دارد، اما در برد برخی دستگاه‌ها مثل تلویزیون، دی‌وی‌دی و ماهواره هم طلا وجود دارد. این طلا را طلای پنهان می‌گویند، به این معنی که با چشم مسلح دیده نمی‌شود.