شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#همزمان#چین

ورود ناو آمریکایی به آب‌های چین همزمان با تشدید تنش واشنگتن- پکن

خبرگزاری رویترز از ورود ناوگروه هواپیمابر آمریکایی به آب‌های دریای جنوبی چین در میانه افزایش تنش میان پکن و واشنگتن خبر داد و این امر را در پی بیانیه ضدچین گروه هفت دانست.

ورود ناو آمریکایی به آب‌های چین همزمان با تشدید تنش واشنگتن- پکن

به گزارش منیبان؛ به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، نیروی دریایی آمریکا امروز سه شنبه همزمان با افزایش تنش میان واشنگتن و چین اعلام کرد یک ناوگروه هواپیمابر با پیشرانی ناو "یو.اس.اس ریگان" به عنوان بخشی از یک ماموریت معمول وارد دریای چین جنوبی شده است.

چین اغلب به ماموریت های نظامی ایالات متحده در دریای چین جنوبی اعتراض می کند و می گوید که این دست اقدامات به پیشرفت صلح یا ثبات کمکی نمی کند. به نظر می رسد این اقدام واشنگتن در پی محکومیت بیانیه گروه هفت از سوی پکن صورت گرفته باشد؛ بیانیه ای که در آن هفت کشور صنعتی چین را در طیف وسیعی از موضوعات مورد عتاب قرار دادند.

رویترز در ادامه نوشت: نیروی دریایی ایالات متحده در این خصوص گفت: «در دریای جنوبی چین، این گروه در حال انجام عملیات امنیتی دریایی شامل عملیات پرواز با هواپیماهای بال ثابت و دوار، تمرینات ضربت دریایی و آموزش تاکتیکی هماهنگ میان واحدهای زمین و هوا است و عملیات در دریای جنوبی چین بخشی از حضور معمول نیروی دریایی آمریکا در هند و اقیانوس آرام است».

این ناوگروه توسط ناوچه جنگی "یو.اس.اس.شایلو" و ناوشکن موشک هدایت شونده "یو.اس.اس.هالسی" همراهی می شود.

از سوی دیگر، چین طی سالهای اخیر حضور نظامی خود را در دریای جنوبی چین  با ساخت جزایر مصنوعی و پایگاه های هوایی افزایش داده است.

از این رو دریای جنوبی چین به یکی از نقاط مهم در روابط نه چندان مناسب میان چین و آمریکا بدل شده است و واشنگتن هم ادعاهای ارضی پکن در این آبهای غنی از منابع را رد می کند.